Kasper WEB

Kasper Rubæk, ansvarlig for Karriererådgivning i Business Danmark

 

Pressemeddelelse 22. september 2021

Godt nyt til virksomheder: Danskerne er åbne for jobskifte

Ledigheden er rekordlav og virksomhederne skriger på arbejdskraft, men det betyder ikke, at alt håb er ude. Ny undersøgelse, gennemført af YouGov for Business Danmark, viser, at 60 procent af danskerne i dag er lydhøre overfor henvendelser vedrørende et muligt nyt job – dog er det kun 8 procent af os der er aktivt jobsøgende.

Lige nu er der rift om arbejdskraften på det danske arbejdsmarked, og senest har regeringen været ude med reformforslaget ”Danmark kan mere I” – der netop tager afsæt i problemstillingen om hvordan vi udvider udbuddet af arbejdskraft, men at der også er en recycling af arbejdskraft på arbejdsmarkedet bør styrke optimismen blandt virksomhederne

- Jeg synes det er interessant, at så mange personer er klar, hvis det rigtige tilbud dukker op, – det vidner om, at vi har et agilt arbejdsmarked – nye briller på eksisterende opgaver skaber alt andet lige nye muligheder. Når det så er sagt, så tror jeg også mange tilfredse medarbejdere tænker sig grundigt om før de takker ja til et nyt job, for der er mange faktorer, man skal forholde sig til. Vi befinder os lige nu i en opgangstid, men hvor lang tid den varer er ganske uvist. Skifter du fra et job til et andet, så giver man alt andet lige afkald på noget anciennitet (fratrædelsesgodtgørelse), siger Kasper Rubæk, ansvarlig for Karriererådgivning i Business Danmark.

Og han fortæller samtidig, at han fornemmer, at mange i dag finder alternative veje i en forhandlingssituation, for at kompensere for ancienniteten.

- Vi taler med rigtig mange, som vi ikke mindst klæder på en forhandlingssituation i forhold til et nyt job. En af de springende punkter er ofte ancienniteten. Her foreslår vi typisk, at man bringer alternative parametre i spil – såsom eksempelvis en mulig gensidig fratrædelses godtgørelse, eller måske at virksomheden finansere en mulig lønsikring i en given periode.

Vi vil helst headhuntes

Hos rekrutteringsbureauet Moment, mærker man tydeligt, at det er arbejdstagers marked i øjeblikket.

Det er helt klart, at udbuddet af arbejdskraft er rekord lavt i øjeblikket. Der skal mere til end et jobopslag og så ellers ”bare” sidde og behandle indkomne ansøgninger - det er arbejdstagers marked, men det betyder ikke at et jobtilbud afskrækker arbejdstager, når vi er ud at prikke kandidater på skuldrene.
Når det så er sagt, så kan man godt mærke at virksomhederne arbejder meget med employer branding i øjeblikket - employer branding der sikrer at virksomheden er attraktiv i forhold til at tiltrække og fastholde medarbejdere, fortæller Morten Højberg, administrerende direktør i Moment.

 

For yderligere information venligst kontakt Michael Krag-Svendsen: 2637 6117
Undersøgelsen gennemført af YouGov på vegne af Business Danmark

 

Feltperiode: 06-09-2021