Ledelse i Udvikling 6 - 2010
Tema: Selvledelse
Selvledelse eller selvlidelse?
Selvledelse er en ledelsesstil, som de flest mener, man har – men er det nu også så udbredt, som mange af os mener? Det er et vanskeligt spørgsmål at besvare da opfattelserne, af hvad selvledelse er, er utallige. Der er derfor et behov for at klarlægge, hvad selvledelse er, og hvor omfattende ledelsesstilen påvirker den enkelte selvledende medarbejder og organisationskulturen.
Begrebet selvledelse er siden 1980’erne blevet mere og mere udbredt. Selv om der på mange måder er tale om en ny ledelsesterminologi, er essensen af selvledelsestanken om det frigjorte og uafhængige menneske ikke ny. Mennesker har altid været underlagt en selvindflydelse. Tanken bag selvledelse stammer tilbage fra antikken og især den græske filosofi, hvor mennesket forstås som et væsen, der kan skabe sig selv. Kort sagt, det er dermed muligt at udvikle sig selv og påvirke sin daglige rolle i virksomheden.
Selvledelse kan defineres som medarbejdernes frihed, evner og/eller vilje til at bestemme over sine egne arbejdstider, planlægge og finde løsninger på sine opgaver. Andre virksomheder har valgt en mere radikal tilgang til anvendelsen af selvledelse, hvor medarbejdere selv definerer sin egen stillings formål og indhold.
Ser vi lidt mere kritisk på selvledelsesbegrebet, ses det, at der er en knivskarp balance mellem behovet for selvbestemmelse og indflydelse kontra behovet for tryghed. Psykologer og stressforskere peger ofte på den stigende udbredelse af selvledelse som væren årsag til øget stressniveau. Forskning viser desuden, at en høj grad af selvstændighed i jobbet ikke automatisk medfører en høj grad af psykisk velbefinden. Når ledelsesfunktionen således udbredes til medarbejderne, vil ledelsens traditionelle følgesygdomme også følge med såsom udbrændthed og stress.
Trods risici forbundet med selvledelsesbegrebet, kan selvledelse også være nøglen til bl.a. kreativitet og innovation. Som leder er det vores ansvar at skabe en sund ledelsesstil samt at finde balancen mellem risici forbundet med selvledelse og ønsket om innovative selvledende medarbejdere.
God læselyst.
30.11.2010
Knud Herbert Sørensen, HR-direktør, Middelfart Sparekasse
Selvledelse i praksis i Middelfart Sparekasse
Selvledelse hos A2B og Middelfart Sparekasse - Følgende to cases illustrerer, hvordan selvledelse kan involvere ledelsesmæssig adfærd og kompetence hos den enkelte medarbejder. Casene er et supplement til artiklen Hvad er selvledelse egentlig? af Christian Horn.
30.11.2010
Lars Raun, direktør, A2B
Selvledelse i praksis i A2B
Selvledelse hos A2B og Middelfart Sparekasse - Følgende to cases illustrerer, hvordan selvledelse kan involvere ledelsesmæssig adfærd og kompetence hos den enkelte medarbejder. Casene er et supplement til artiklen Hvad er selvledelse egentlig? af Christian Horn.
30.11.2010
Vibeke B. Didriksen, stud. Ph.D, Vrije University Amsterdam
Selvledelse – en ledelsesform med biologiske konsekvenser
”Den selvkørende medarbejder, der til enhver tid kan tage bestik af situationen og tage de relevante initiativer, er efterspurgt. Ham eller hende, der skal sættes i gang og kontrolleres, bliver for dyr i drift og for ineffektiv, ikke mindst i relation til at agere på nye situationer og skiftende arbejdsvilkår” (Det Nationale Kompetenceregnskab).
30.11.2010
Marie Korsgaard, Communication Consultant, PID-Personalechefer I Danmark
Selvledelse – kan mærkes på bundlinjen
Selvledelse giver en bedre forretning på grund af den effektivitet, udvikling og kultur, virksomheden opnår gennem arbejdet med selvledelse, mener Sten Dyrmose, administrerende direktør i Polycom Danmark.
30.11.2010
Cand.teol. og erhvervsPhD-stipendiat Tommy Kjær Lassen, Institut for Ledelse, Politik og Filosofi. Copenhagen Business School
Selvledelse mellem eksistens og produktivitet. Intervenerende aktionsforskning blandt videnarbejdere i DONG Energy Power
Jeg var engang til en bryllupsfest, hvor en af gæsterne sagde: "Kære brud, hvis du har giftet dig, fordi du tror, at du kan forandre din mand, skal du vide, at det nok ikke vil ske. Og kære brudgom, hvis du har giftet dig, fordi du tror, at din brud aldrig vil forandre sig, skal du vide, at det nok heller ikke vil ske."
30.11.2010
Marlene Krogh, HR-chef, Nielsen & Christensen
Kan man fange ål med en lasso?
Med udgangspunkt i virksomhedens lederuddannelse skriver Marlene Krogh, HR-chef hos Revisionsfirmaet Nielsen & Christensen, om virksomhedens ekstraordinære fokus på at bevidstgøre lederne i virksomheden i forhold til at huske at drive leadership og ikke alene management – vel at mærke hele året, til gavn også for bundlinjen.
30.11.2010
Thor Jensen, HR-udviklingskonsulent & Trine Teglhus, proceskonsulent
Samarbejdsproblemer
Stort set alle organisationer oplever samarbejdsproblemer og interne konflikter. Som konsulenter kommer vi hos organisationer, der vil arbejde proaktivt med for at håndtere fremtidige konflikter. Men ofte bliver vi først kontaktet, når samarbejde er ved at køre af sporet eller helt gået i hårdknude.
30.11.2010
Sus Lund-Hansen, SEB Pension
Husk pensionen, når du får lønforhøjelse
Glæden er stor, når lønforhøjelsen er forhandlet i hus. Nu er der udsigt til bedre vine, lidt mere tøj, lidt dyrere rejser og måske en ny bil. Jo større økonomisk råderum – jo højere levestandard. For rigtig mange indgår tanker om mere til pension ikke i den nye løn.
30.11.2010
Thomas Gall, chefkonsulent, Ankerhus A/S
Alle har brug for "Hjælp"
Boganmeldelse af bogen: Hjælp. Om at tilbyde og modtage hjælp, af Edgar H. Schein. Gyldendal Business, 1. udgave, 1. oplag 2010. 224 sider. ISBN 9788702084450