Ledelse i udvikling 5 - 2013
Tema: LEAN/Procesoptimering
Kan vi skabe mere for mindre?
Trods et øget prispres fra kunder og forbrugere mødes de fleste virksomheder stadigvæk med et krav om høj kvalitet og stor service. Men hvordan kan man levere mere eller det samme til en lavere pris?
En af de måder, som mange håndterer denne udfordring på, er løbende at optimere på alle virksomhedens processer. For hver gang man kan skære lidt tid eller omkostninger af en proces eller en del af en proces, så er det penge lige ned på bundlinjen.
I forsøget på at optimere de nævnte principper har mange taget det kendte Toyota-værktøj lean i brug, og for mange har det givet helt nye måder at arbejde på. Mange steder både i private og offentlige virksomheder har man implementeret / implementerer man lean i håbet om at kunne forenkle og effektivisere administrations- og produktionsprocessen. Lean betyder trimme, og det er jo det, der gør, at vi kan skabe mere for mindre.
Selv om mange medarbejdere frygter lean og ser indførelsen som et tegn på, at man skal lave mere på den samme tid, så kan lean faktisk også bruges til at forbedre arbejdsklimaet og forebygge stress. Indføres lean rigtigt, kan det give styr på arbejdstempoet, medarbejderinvolvering i forandringsprocesserne og kontrol over processerne, og ved den tætte gennemgang af processerne får man samtidigt et indblik i, hvor arbejdsmiljøet halter, og om medarbejderne har de rigtige kompetencer.
Lean kan være en super løsning for en virksomhed, men det er nødvendigt at forstå, at lean ikke bare bliver succesfuld ved indførelse af systemet. Lean er også et mindset, og lean handler derfor meget om kultur. Læs hvordan du skal arbejde med kulturen, hvis du vil gøre virksomheden klar til lean. Og du får også et godt bud på, hvordan ledelse i en lean-kultur forandrer sig, og hvordan du som leder kan understøtte arbejdet med lean.
Så som alt andet er lean ikke et quickfix, men indført rigtigt kan det give store personlige og økonomiske fordel for en virksomhed. Og en sådan win-win-situation er vel det, vi alle er ude efter.
God Læselyst.
02.01.2014
Anne Kristine Busch er uddannet cand. scient.pol. og seniorkonsulent på Teknologisk Institut, Uddannelse
Lean – medarbejdere, ledelse og værdier…
Tidligere i dag bød jeg velkommen til et nyt hold på en af vores uddannelser, og jeg spurgte dem i en pause, om de havde erfaringer med lean… Hvortil en af deltagerne udstødte et dybfølt ”ARGH, Lean! Jeg får knopper bare af, du siger det ord…” Og så sagde han ”Jeg ved jo godt, at det kan være rigtig godt, men det kan også bare gå så galt!”
02.01.2014
LOUISE JEBSEN, VirkKom
Lean uden stress - Sådan implementerer I lean uden stress
Ledelsesværktøjet lean fører oftest til mindre spildtid, højere produktivitet og mere flydende arbejdsgange. Men hvad med medarbejderne? Kan de følge med i forandringerne – eller opleves de nye arbejdsgange som stressende og psykisk belastende? Læs her hvordan man sikrer den bedst mulige omstillingsproces for medarbejderne – uden stress.
02.01.2014
Christian Dinesen, Instiutleder og Managing Partner i Dansk Coaching Institut
Lean Coaching – krumtappen i Performance Leadership
Lean – Coaching – Performance er alle ord, der er blevet forstærket igennem de sidste seks år, og er fokusbegreber, der har til hensigt at optimere, etablere og udvikle virksomhedernes robusthed og konkurrencekraft. Det centrale er mennesket. Uden vil der hverken være virksomhed eller performance.
02.01.2014
Claus Hincke Director Technical Service & Operation Københavns Lufthavne A/S
”Det har jeg jo sagt, men der sker aldrig en skid”
Når vi præsenterer vores nye smarte forbedringstiltag, hvor mange gange har vi ikke som ledere været frustreret over, at vores medarbejdere prompte responderer ”det har jeg jo sagt, men der sker aldrig en skid.”
03.01.2014
Lean-processen trin for trin
Kom godt i gang:
• Brug det organiserede samarbejde til at afklare formål, strategi og konkrete politikker for bl.a. arbejdsmiljø og kompetenceudvikling for både ledelse og medarbejdere i relation til lean-processen.
• Tænk helt fra starten det psykiske arbejdsmiljø ind i planerne. Måske skal området i perioder have sit eget selvstændige lean-forum. Tag bl.a. afsæt i De 6 Guldkorn.
• Indgå klare aftaler om udbyttet af lean, som både vil kunne mærkes blandt medarbejderne og på bundlinjen. Det stimulerer opbakning og engagement.
• Iværksæt en kommunikationsstrategi for hele processen. Læg vægt på både at formidle vanskeligheder, kritik og de løbende resultater, der skabes, så interessen og dialogen fastholdes.
03.01.2014
Jacob Brix, Aarhus Universitet, School of Business and Social Sciences - Henning Sejer Jakobsen, Teknologisk Institut, Center for Ide og Vækst
Ledelse af ’kollektiv stædighed’ – og tak for fordi du læste med
I sidste udgave af Ledelse i Udvikling beskrev vi, hvordan ’fysisk stædige’ personer skal udfordres for at undgå, at de kommer til at kede sig; og hvordan man kan udnytte den loyalitet, der er forbundet med ’religiøs stædighed’. Denne gang fortæller vi om den 7. og sidste stædighedstype ’kollektiv stædighed’, og vi sætter en fin sløjfe på vores artikelsamling ved at beskrive, hvordan de 7 stædigheder udvikler sig og hænger sammen.
03.01.2014
fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Erfaring findes på Facebook
”At være i stand til hurtigt og effektivt at glemme gamle informationer og forældede vaner kan være en mere sikker vej til succes end evnen til at genkalde sig tidligere fremgangsmåder og udtænke strategier på grundlag af forudgående læring. ”Ordene er den anerkendte sociolog Zygmunt Baumans og rammer plet i forhold til en á ha-oplevelse, jeg havde for nylig. En lærer på et erhvervsakademi fortalte mig forundret, at en elev i en nonchalant vending havde udbrudt: ”Erfaring? Det findes på Facebook!”. Vel en mere jordnær måde at sige det samme på? Viden og erfaring har ikke den selvfølgelige pondus hos de unge – og heller ikke på fremtidens arbejdsmarked.
03.01.2014
Marie Korsgaard, Communication Manager, DANSK HR
Man kan ikke spille kampene selv – men man kan sætte det bedste hold
Managing Director for Nespresso Business Solutions i Danmark Søren Kristensen er en mand med passion og tornhøje ambitioner. Han sammenligner sin lederrolle med en håndboldtræner, for han kan ikke spille kampene selv, men han kan sørge for, at det er det bedste hold, han sender på banen.
03.01.2014
Richard R. Gesteland and Ken Lunn
Doing Business in Britain
Danes doing business with British counterparts regularly encounter differences in business behavior that cause misunderstandings and sometimes friction. In this article we alert Danes to the most frequently caused problems during meetings and negotiations. Ken brings us the British point of view while Richard adds his 20 years of training Danish managers.