Ledelse i Udvikling 4 - 2019
Tema: Ny generation = Nye krav til lederne
Nye krav til lederrollen
Generation Z er den første generation nogensinde, der er er vokset op med smartphones, internet og diverse digitale platforme som den største selvfølgelighed – og de kan ikke huske en verden uden.
Både de digitalt indførte og millennials er opvokset i en teknologisk tidsalder, der har gjort dem vant til et højt omskifteligt tempo i dagligdagen. I en af artiklerne i dette magasin får vi at vide, at millennials i gennemsnit er ansat tre år i en virksomhed. Tallet for dem, som leder dem, er 11 år. 83 % af alle millennials er villige til at flytte for drømmejobbet mens tallet for deres ledere er 58 %.
Forskellige rapporter estimerer, at millennials og generation Z/digitale indfødte om få år vil udgøre fra 25-50 % af den samlede arbejdsstyrke – altså under alle omstændigheder en væsentlig del.
Den unge generation skal ledes på en anden måde end arbejdsstyrken skulle for blot 10 år siden og det giver derfor mening at se på, hvilke nye krav de stiller til vores lederrolle.
Den unge generation vil udvikles og have ansvar, de finder det helt naturligt at udfordre autoriteter og stille spørgsmålstegn ved beslutninger. De er vant til at få masser af ros og anerkendelse og til hurtigt at få svar og feedback. De forventer transparent vidensdeling, autentisk ledelse og mening i arbejdet. De har en stor trang til at ville udfordre, udforske og udvikle på tilstande og ting. Du vil nok også opleve, at de stiller spørgsmålstegn ved værdier, traditioner, processer og arbejdsmetoder, som du skal forklare og forsvare.
Motivation, inspiration, feedback, autentisk ledelse og anerkendelse er nøgleord for ledere af de unge medarbejdere. Med de rette strategier og ledelse, kan de dog blive dedikerede medarbejdere med et højt drive, der kan være med til at fremme udvikling og innovation i virksomheden.
De unge kan altså bidrage med noget særligt, hvis man evner at lede dem. Men hvad kan du så helt konkret gøre i hverdagen? Hvad skal du være særligt opmærksom på? Hvordan motiverer du dem? Hvordan leder du dem? Hvilke krav stiller de til dig som leder og til virksomheden?
Det forsøger vi at svare på i dette nummer af Ledelse i Udvikling med en række artikler og cases.
Ifølge en Ifølge McKinsey & Company analyse er ledelse og personaleudvikling den aktivitet, som har mindst automatiseringspotentiale. I en verden, hvor digitalisering og automatisering tordner frem, bliver den menneskelige relation afgørende, og selvom generation Z er født direkte ind i den digitale tidsalder og millennials opvokset heri, så vil jeg vove den påstand, at de ligesom alle os andre har brug for den menneskelige relation – og her spiller du jo som leder en helt afgørende rolle.
Rigtig god læselyst.
24.09.2019
Camilla Huus // COO, Valcon
Den nye generation af medarbejdere kan gøre dig til en bedre leder
Der er meget tale om den nye generation af medarbejdere ved navn millennials, og talen er ikke altid udelukkende positiv. Nogle beskriver millennials-generationen som forkælet og selvcentreret, hvor andre beskriver dem som über-ambitiøse med rundsave på albuerne.
24.09.2019
Cecilie Bruun Iversen
Hvis du formår at knække koden, er det en enormt gejstbetonet generation
Der er fart over feltet på de nye generationer på arbejdsmarkedet – på godt og ondt. De vil udvikles og have ansvar, og de er vant til at udfordre autoriteter og få masser af ros og anerkendelse. Det stiller helt nye krav til de mennesker, der skal lede dem.
24.09.2019
Anne Jönsson // HR-konsulent, Redmark (generation Y) & Marlene Krogh // HR-chef, Redmark (generation X)
Er du klædt på til at lede fire generationer?
Det har aldrig været mere udfordrende at være leder, end det er i dag. For første gang har vi fire genrationer på arbejdsmarkedet samtidigt. Forskellen mellem de forskellige generationers ønsker og krav til arbejdspladsen bliver stadig større, men hvordan ledes de fire generationer?
24.09.2019
Rasmus Mortensen // adm. direktør, Garuda AS, og formand for Lederne Østjylland
Ledelse af digitalt indfødte er ikke så svært, som det bliver gjort til
De digitalt indfødte. Vi har vel alle sammen hørt om dem – og hørt fordommene. De skal roses konstant. De er forkælede. De er selvcentrerede. De foretrækker nytænkning frem for vaner. Og de skifter ofte job. Men hvorfor er der så stort fokus på dem?
24.09.2019
Johan Hygum Hillers // iværksætter og CEO for INDIVIDUALS
Det kan vi lære af Generation Y/Millennials
Den unge generation, millennials, generation y – kært barn har mange navne. Uanset navnet er denne generation et emne, som har været debatteret flittigt – og med god grund.
24.09.2019
Jonathan Løw // serie-iværksætter, foredragsholder og stifter af virksomhederne JumpStory og Listen Louder
Sådan forstår og leder du millennials
Hvordan leder man millennials? Det er ét af de store temaer i denne tid indenfor HR og ledelse, fordi denne generation af unge mennesker snart vil udgøre over 50 % af den samlede arbejdsstyrke.
24.09.2019
Mettelene Jellinggaard // forfatter og partner, Composing
Adfærdsledelse og forebyggelse af stress
Det moderne arbejdsliv karakteriseres af konstant forandring, fornyelse og udvikling, og de fleste af os oplever, at en større og større del af vores arbejde – og måske også andre områder af livet – præges af midlertidighed og behov for løbende tilpasninger og ændringer.
24.09.2019
Per Ørtoft Jensen // Partner, PwC
Omkring SKAT
Vi planlægger at lancere en kombineret studie- og bonustur til Schweiz for ca. 7-8 medarbejdere for at påskønne et forhåbentlig velafsluttet effektiviseringsprojekt og for at besøge to potentielt meget relevante produktudviklingsvirksomheder og vores største underleverandørs fabrikationsanlæg.
24.09.2019
Tina Halkiær Olesen // Lega Advisor, DANSK HR
Brevkassen
24.09.2019
Rasmus Hougaard, Gitte Korfitsen Dybkjær & Jens Hjort-Jensen, Potential Project
Magt kan korrumpere vores lederskab. Medfølelse kan styrke det.
Denne artikelserie præsenterer en ny og radikal ledelsesforståelse, som vender traditionel ledelse på hovedet, og som tager udgangspunkt i mindfulness, uselviskhed og medfølelse.