Ledelse i Udvikling 4 - 2014
Tema: Forøgelse af den organisatoriske ydeevne
Er din organisations ydeevne toptunet?
Den teknologiske udvikling, globaliseringen, billig og effektiv arbejdskraft i udlandet samt de stadig stigende krav fra virksomhedens topledelse om vækst og omkostningsbesparelser stiller konstant krav til, at organisationens ydeevne maksimeres.
Hvordan får vi vores organisation, afdeling eller team til at yde optimalt? Uanset om det handler om viden, innovation eller produktion, så er det menneskene i organisationen, der i sidste ende er afgørende for virksomhedens succes. Formår de at samarbejde effektivt om virksomhedens udvikling?
At forøge den organisatoriske ydeevne handler ikke om at presse medarbejdere endnu mere og få dem til at arbejde endnu længere – det handler om at få alle medarbejdere til at yde sit bedste og samarbejde på tværs, uden det går ud over trivsel og motivation.
Informationen skrev i starten af september om Toyota Center Göteborg, hvor man i stedet for en otte timers arbejdsdag har indført to skiftehold samtidig med at arbejdstiden er reduceret til seks timer om dagen. Det har givet en produktivitetsøgning på 20 %. Årsagen? Værkstedets kapacitet udnyttes bedre, og medarbejderne arbejder mere i løbet af de seks timer, end de gjorde på en otte timers arbejdsdag. De positive effekter stopper ikke her; sygefraværet er nedbragt, spildtiden med mange pauser er reduceret, medarbejderne har fået mere energi, blevet mere effektive og trives bedre, det er blevet nemmere at rekruttere nye medarbejdere, og værkstedet har fået flere kunder på grund af de længere åbningstider.
Jeg mener ikke, at vi alle skal til at indføre kortere arbejdsdage, men at det handler om at nytænke ledelsesformer, -processer og -tilgange for at sikre, at organisationens ydeevne hele tiden er toptunet.
Jeg håber, at du i dette nummer finder inspiration til arbejdet med at forøge din organisations, afdelings eller teams ydeevne.
God læselyst.
30.09.2014
Annette Franck, Corporate Voice
Involvering i udvikling ”Der skete ingenting!”
Vi skal lære nye arbejdsprocesser og mestre andre ledelsesmetoder for at samarbejde effektivt om udvikling. Gamle roller og holdninger forhindrer både ledere og medarbejdere i at lykkes med involvering i forandring.
30.09.2014
Marie Korsgaard, Communication Manager, DANSK HR
Detailgigant med turbo på forandringerne
Der er fuld knald på transformationen af Dansk Supermarked, og alle dele af virksomheden er i scope. Den interne afdeling for forretningsudvikling er central i at få alle dele af Dansk Supermarked til at bidrage til, at koncernens ydeevne maximeres.
30.09.2014
Mads Bab, Gnist
Mental robusthed = langsigtet performance
En medarbejder, der mangler mental robusthed og overskud, er mere sårbar overfor stress, bliver dårligere til at problemløse og tænke kreativt, tager ting mere personligt og fastholder sjældent fokus. Det koster – såvel menneskeligt som økonomisk.
30.09.2014
Bernd Vogel, Director Henley Centre for Engaging Leadership & Tommy Olofsen, Managing Director OSM Crew Management Ltd., OSM Maritime Group
Leading the human energy in your organisation – a driver for performance
Performance is one of the enigmatic concepts for organisations but also for leadership thinking and practice. While businesses can leverage performance with financial engineering, still at the heart of organisations people are accomplishing the processes, products and services that build long-term success.
30.09.2014
Christine Westergaard, PR-konsulent, Hartmanns
Ledelse af vidensmedarbejdere – Lyt og involvér
Konsulenthuset Hartmanns har medvirket i et ph.d.-projekt om, hvordan vidensmedarbejdere skaber mening og identitet i deres daglige arbejde. De væsentligste konklusioner i forskningsprojektet er, at vidensmedarbejderes arbejde konstant er til forhandling, og at vejen fra succes til fiasko er kort.
I denne artikel stiller vi skarpt på de udfordringer, mellemlederen står over for i arbejdet med den daglige ledelse af vidensmedarbejdere, og så giver artiklen konkrete eksempler på, hvordan man kan sikre den medindflydelse, som vidensmedarbejdere efterspørger.
30.09.2014
Inge Harder, seniorkonsulent, Teknologisk Institut
Vejen til succes med projekter: Fokus på projektejeren
Mange projekter fejler eller er udfordrede på deres mål. Hvordan kan vi opbygge en projektkultur, så vi får succesfulde projekter? Projektledelse er afgørende, men projektejeren gør forskellen. Her er plads til forbedring.
30.09.2014
Jens Moberg, Indehaver af Leadership Institute og bestyrelsesformand for bl.a. Grundfos og PostNord
En kæde er aldrig stærkere end det svageste led
Hvordan kan vi skabe en organisation, hvor hvert led bliver stærkere, fordi de er koblet sammen med de andre led? Dette er at få en organisation til at yde sit allerbedste. Det kræver ikke alene, at vi sikrer, at vi har rigtigt stærke individer i vores organisationer, men også at de ikke alene spiller sammen, men at de forbedrer hinanden, så de er stærkere sammen end hver for sig.
30.09.2014
Martin Bjergegaard, iværksætter og forfatter & Jordan Milne, canadisk iværksætter og forfatter
Når du møder muren
Du har altså valgt at blive iværksætter eller leder. Velkommen til en vej fuld af bump, bakker, indsnævringer og hemmelige fælder. Oprigtigt talt: Vi får alle sammen brug for at spænde vores mentale sikkerhedssele, hvis vores sunde humoristiske sans og livslyst også skal overleve rejsen. Vi vil komme ud for tilbageslag, nederlag og tab – hvoraf nogle i øjeblikket vil virke skæbnesvangre.
Men det er de ikke. Når vi er iværksættere og ledere, er der ikke noget, der hedder fiasko – kun forskellige varianter af feedback. Vi er nødt til at blive ved, vi skal lære at mestre dét at komme igen – og igen. Det lyder brutalt, men det behøver det ikke være. Det hele foregår inde i vores eget hoved. En succes kan være fantastisk livsbekræftende eller usandsynligt skuffende. Det samme gælder et nederlag. Hvor bizart det end kan lyde, bestemmer du selv, hvilken betydning du vil tillægge en begivenhed. Her præsenteres en ud af fem kraftfulde tanker, der hjælper dig med at forblive stærk, og endda munter, når helvede bryder løs, eller ingenting vil lykkes.
30.09.2014
Søren Lockwood, adm. direktør, SEB Pension
Undgå at blive en fattig pensionist
47 procent af danskerne håber på, at de kan fortsætte deres nuværende levestandard som pensionister. Og endnu flere, 49 procent, regner med, at det lader sig gøre takket være de penge, de sætter til side nu. Det viser en undersøgelse fra Epinion udført for SEB Pension.*