Ledelse i Udvikling 4 - 2012
Tema: "On the job-træning"
Siden virksomhedernes kursusbudgetter de seneste år på grund af krisen er blevet reduceret – eller helt elimineret, er en god gammel kending blomstret frem igen – on-the-job training (OTJ). Men hvad er det egentlig, vi taler om, når begrebet OTJ training tages i brug?
OTJ training fokuserer på tilegnelse af færdigheder med udgangspunkt i virksomhedens egen verden og gennem egne ressourcer. Genne denne træningsform tilegner arbejdere sig ofte såvel generelle færdigheder, som de kan overføre fra det ene job til det andet samt specifikke færdigheder, som er unikke for et bestemt job.
Der skelnes normalt mellem to typer af OTJ training: struktureret (planlagt) og ustrukturerede (ikke planlagt). Ustruktureret foregår i de fleste virksomheder og henviser til ”løse” OTJ-uddannelsesprogrammer, der i vid udstrækning indebærer, at ansatte udvider deres kompetencer ved at arbejde med en erfaren medarbejder, der fungerer som en guide eller mentor i en ”observere-and-efterligne” uddannelsesproces. Læring sker ofte i disse situationer ved ”trial and error” med feedback og forslag fra erfarne medarbejdere eller vejledere.
I modsætning hertil indebærer struktureret OTJ training et program designet til at undervise medarbejdere i, hvad de skal kende og gøre for at fuldføre deres opgaver med succes.
Et af de første strukturerede OTJ-uddannelsesprogrammer blev lanceret allerede under Første Verdenskrig i skibsbygningsindustrien ved Charles "Skipper" R. Allen. Her forsøgte man at gøre uddannelsen mere effektiv ved at have praktikanter til at gennemgå fire trin:
1. Forberedelse: vise arbejdere, hvad de skal gøre.
2. Præsentation: fortæl arbejdere, hvad de skal gøre, og hvorfor de skal gøre det.
3. Anvendelse: lad arbejderne udføre de krævede opgaver.
4. Inspektion: give feedback, informere arbejdstagerne om, hvad de har gjort rigtigt, og hvad de har gjort forkert.
En struktur som mange virksomheder selv den dag i dag tager udgangspunkt i.
Metoden er imidlertid ikke uden faldgrupper, og moderne tilgange til OTJ-træning understreger vigtigheden af, at de udvalgte trænere ikke kun skal besidde nødvendige færdigheder for de opgaver, der skal læres men også evner som træner. Dette er vigtigt, for at virksomhederne kan opnå konsekvens i uddannelsens indhold, metoder og resultater.
Læs i dette nummer af Ledelse i Udvikling mere om, hvorfor og hvordan man med fordel kan arbejde med OTJ training.
25.09.2012
Jens Povelsen
Læring på jobbet med god luft under vingerne
Ved at koble læring tæt sammen med jobbet kan Københavns Lufthavn trække på rutinerede medarbejderes viden og erfaringer inden for de forskellige driftsområder. Det giver både et fagligt løft og større fokus på kvalitet og service.
25.09.2012
Morten Kamp Andersen
Måling af on-the-job træning
On the Job-træning (OTJ) er en af de mest veldokumenterede træningsmetoder overhovedet og er samtidig en af de mest anvendte træningsformer i Danmark. Organisationer bruger store mængder af tid på det hvert år, hvor bl.a. en opgørelse fra USA viser, at der bruges 3-6 gange så megen tid på OTJ træning som på undervisning . Organisationer bruger OTJ træning, fordi det har vist sig at være en effektiv måde at opkvalificere medarbejdere på. Mange praktiske og erfaringsbaserede færdigheder læres simpelthen bedre igennem OJT .
25.09.2012
Christine Westergaard
Chef over cover – Når topledelsen er i praktik
I 2010 etablerede konsulenthuset Hartmanns Chef-over-cover-ugen som en pendant til tv-programmet ’Undercover chef’. En uge om året bytter virksomhedens seks strategiske ledere lederkasketten ud med et praktikantskilt og tager på besøg rundt i virksomhedens forskellige afdelinger. Det gælder også for Hartmanns’ administrerende direktør, Anne-Mette Ravn, som hvert år ser frem til at få praktikantskiltet på.
25.09.2012
Sarah Tornøe, udviklingsdirektør og Lars Danscher, CEO, smartcoaching.dk
Coaching til træning og udvikling af medarbejderne
Når vi spørger medarbejdere i danske virksomheder om, hvor stor del af deres fulde potentiale de bruger i deres job, svarer de fleste ca. 60 %. Det er tankevækkende, ikke? Hvilken forskel ville det gøre i din virksomhed, hvis du var i stand til at få dine medarbejdere til at yde en stor del af de resterende 40 %? Virksomheder kan købe medarbejdernes arbejdskraft i form af arme, ben, hænder og til dels også hjerner, men ikke deres passion, drive, commitment og deres egne frivillige ønsker om at yde en ekstra indsats for virksomheden . Det er her, de sidste 40 % af kapaciteten ligger. De 40 % kan blive frigjort, hvis lederne i din virksomhed har de rigtige redskaber og kompetencer – og bruger dem på den rigtige måde.
25.09.2012
Jens Povelsen, journalist
Nyansatte i højt gear hos Statoil
Når nye medarbejderne på Statoils servicestationer føler sig godt taget imod og med professionel og struktureret opbakning lige fra starten, er det med til at give kunderne kvalitet og god service.
25.10.2012
Janice Dyrlund Høst, Centerchef, og Line Lou Mortensen, Sektionsleder, Teknologisk Institut, Center for Uddannelse
Sådan får du større udbytte af uddannelseskronerne
Ved at indføre systematiseret opfølgning ved såkaldte læringssamtaler kan virksomhedernes udbytte af efteruddannelse blive væsentligt bedre. I samtalen går man målrettet til værks og afdækker, hvordan kursusdeltageren i praksis kan indarbejde det lærte i arbejdet og derved skabe bedre resultater.