Ledelse i Udvikling 4 - 2011
Tema: Konflikthåndtering
Uoverensstemmelser, organisatoriske forandringer, ulykke, skilsmisse, dødsfald… Jeg kan blive ved. Der kan være mange årsager til at konflikter opstår. Det skyldes, at kriser er en naturlig del af livet og derfor også arbejdslivet og findes i mange afskygninger. Lige som så mange andre ting, er konflikter derfor et felt, vi som leder må forholde os til for, at sikre os til konflikterne håndteres og måske udvikles til fordel for vores virksomhed samt den ansatte.
Når en krise for alvor bliver tydelig, har især de organisatoriske og relations bestemte konflikter ofte været længe undervejs, og det kan være vanskelig at klarlægge de egentlige årsager til konflikten. Jeg besøgte for nyligt en stor organisation, som havde fusioneret med en af deres underleverandører, hvilket havde resulteret i, at hele organisationen skulle redesignes og alle stillinger revurderes. Denne voldsomme organisationsforandring medførte en høj jobusikkerhed hos de ansatte, hvilket udmønstrede sig i alle mulige konflikter lige fra klager over kvaliteten af kaffen til indbyrdes samarbejdsvanskeligheder mellem de ansatte. Samarbejdsvanskeligheder der eksempelvis skyldes, at alle ønskede at fremstå mere kompetente end kollegarene for på den måde, at sikre deres stilling blev bevaret.
Tages der ikke hånd om disse konflikter risikerer lederne at stå med udfordringer som stress, nøglemedarbejdere forlader organisationen og mange andre udfordringer, som kan have afgørende betydning for fremtiden.
En ting er erkendelse af, at det kræves handling. Noget andet er, hvad skal man så gøre. Det spørgsmål er meget vanskeligere at besvare. Mit bedste råd er at være synlig, nærværende uden at overdramatisere udfordringen, vær så transparent som mulig og være ikke bange for at italesætte konflikten over for de involverede parter samt personerne rundt om de involverede.
29.06.2011
Anette Ejsing, Ph.D., erhvervsteolog
Bryd rytmen
Giv dig i lag med det magtspil og den ensomhed, der kommer før konflikten
Vi sidder til det første møde i en arbejdsgruppe, der lige er blevet nedsat til at gennemføre et projekt. Det er tydeligt, at projektlederen er begejstret for endelig at komme på skinnerne. Han har ventet på det meget længe, og vi kan mærke, at han har hjerte for at se det gennemført med succes.
26.07.2011
Julie Bilgrau, mag.art., PR- og kommunikation, ACT!
Hjælp, min kollega er i krise!
En kollega i krise påvirker hele arbejdspladsen. Det er derfor vigtigt med dialog og klare retningslinjer. I psykiatrien i Region Syddanmark bruger man metoder fra teatret til at træne relationer mellem mennesker. For hvad skal man gøre, og hvad skal man absolut ikke gøre, hvis en kollega er i krise?
26.07.2011
Kim Duus, cand. mag., chefkonsulent, Uddannelsesforskning/kommunikation, Zealand Business College
Led andre, som du selv gerne vil ledes
– og undgå dyre interpersonelle og organisatoriske konflikter!
Ledere gør rigtigt klogt i at sadle om fra det rent beslutningsmæssige og instrumentelle lederskab til fremover at blive bedre til at hjælpe, coache og facilitere og derved skabe ”gode” interne relationer til deres medarbejdere. Det betaler sig på alle fronter!
26.07.2011
SUS Lund-Hansen, SEB Pension
Efterløn på valg?
Trods mange spådomme om et lyn-valg inden sommerferien, blev valget ikke udskrevet. Tilbage står en politisk spændt stemning – og valgkanoner, der er kørt i stilling. Der kommer et valg, men hvornår?
26.07.2011
Frank Lyngholm, leder af Institut for Empatisk Ledelse, statsautoriseret psykolog og markedsøkonom
Moden empati i ledelsen minimerer utryghed og konflikter
”Det Professionelle Familieliv”
Det er et veletableret forskningsbaseret faktum, at jo bedre vi trives sammen, jo bedre bliver vi til at samarbejde. Bedre relationer skaber bedre resultater. Den grundlæggende årsag hertil er, at evolutionen har udviklet mennesket til at skulle fungere i grupper på måder, der befordrer løsninger af de daglige, i tidernes morgen livsnødvendige arbejdsopgaver som jagt, landbrug, yngelpleje og indsamling af føde mm. Det, der får samarbejde i grupper til at fungere, er empati, hvis evolutionære funktion altså er overlevelse.
26.07.2011
Anne-Marie Dahl, Fremtidsforsker, Futuria
Skal vi hustle lidt mere i fremtiden?
Denne ene dag er han hustler den næste dag ”kompetent” med en fin titel. En af mine kollegaer i mit kontorfællesskab i Filmbyen er blevet kandidat i elektronisk musikformidling i en alder af 43 år uden nogen sinde at have deltaget i den formelle undervisning. Nu står han med en kandidatgrad, to flotte 12-taller og adgang til de jobs og den forskning, han brænder for. Indtil da var han afskåret fra en lang række muligheder og en af ”dem der aldrig fik en uddannelse”. Dem kunne der godt gå hen og blive flere af i fremtiden, hvis ikke vi får en mere nuanceret tilgang til uddannelse og medarbejdere. Fremtidens medarbejdere er ikke nødvendigvis til den lige vej og det lange seje træk imod en flot titel. Især de unge vil i action her og nu og selv stykke deres individuelle kompetencer sammen.
26.07.2011
Jens Hornemann, direktør, BDO
Leder – bliv ved med at være i bevægelse!
Jeg blev leder første gang som 27-årig. Jeg havde været færdig fra universitet i godt et år og arbejdede med strategi- og organisationsudvikling i et konsulentfirma. En dag kom min direktør og spurgte, om jeg ikke havde lyst til at tage ledelsen af en afdeling i firmaet. Og det havde jeg – selv om jeg på daværende tidspunkt var den yngste medarbejder i afdelingen, og selvom flere af mine kollegaer forlod firmaet i protest.
26.07.2011
Henrik Ørholst, Marketingschef, PA, Consuling Group
Interview med Henry Mintzberg – kongen af ledelsen
Det er svært at komme uden om Henry Mintzberg. Han er en af de største management-guruer, og hans tanker er en del af pensum på stort set alle ledelsesuddannelser. Selv om han er professor og har mangeårig undervisningserfaring, så kan han alligevel ikke lide MBA’er. Den uddannelse fører ikke noget godt med sig siger han og han har endda skrevet en hel bog om det emne (Managers – not MBA’s fra 2004).
26.07.2011
Karen Kramhøft, ledelseskonsulent, Teknologisk Institut, Uddannelse
Konflikter – benspænd eller springbræt?
Ser du potentiale og muligheder i hverdagens konflikter? Eller betragter du konflikter som et negativt islæt i hverdagen, der spænder ben for udvikling? Konflikter er allestedsnærværende og et grundvilkår i al sameksistens mellem mennesker. Konflikter skaber læring og bidrager til, at vi finder nye løsninger. Men det kræver, at vi ikke er bange for konflikterne og formår at håndtere dem konstruktivt. Denne artikel giver et bud på, hvordan du undgår, at konflikter og uenigheder spænder ben i hverdagen og i stedet bliver et springbræt for udvikling – både for dig personligt og for din virksomhed.