Ledelse i Udvikling 3 - 2011
Tema: HR-jura
Personalejura anno 2011
Lovgivning har indflydelse på alles hverdag – ikke mindst når det kommer til håndteringen af vores ansatte.
Lovgivningen sætter retningslinjerne for, hvordan vi skal behandle vores medarbejdere fra den dag, vi ansætter dem til den dag, de forlader virksomheden.
At holde sig opdateret inden for personalejura kan være en udfordring, for det er et felt, hvor der ofte sker tilføjelser og ændringer. En grundlæggende forståelse og kendskab til personalejura kan imidlertid forhindre og forebygge fodfejl i hverdagen.
Ofte støder vi dog på komplicerede problemstillinger inden for personalejura. Problemstillinger som kan være vanskelige for ledere og HR-afdelingen at håndtere uden de nødvendige juridiske kompetencer. Det er et felt, som kan få katastrofale følger, hvis juraen ikke håndteres korrekt, eksempelvis kan fejl koste dyrt i form af store efterbetalinger og efterfølgende godtgørelser. Ikke kun de økonomiske aspekter bør man holde for øje. Konsekvenserne af eventuelle fejl kan også koste dyrt for virksomhedens omdømme. Vi lever i en transparent verden, hvor omdømme og image kan have stor indflydelse på virksomhedens konkurrenceevne. Selv de mindste fejl kan have afgørende indflydelse.
Et at de store emner inden for personalejura p.t. er de nye sygefraværsregler og håndtering af disse. Som samfund har vi en vigtig opgave med at minimere og helt forhindre langtidssygemeldinger. En opgave man som leder må forholde sig til og nu har pligt til at forsøge at undgå. Arbejdsgivere skal bl.a. senest 4 uger efter første sygedag indkalde en sygemeldt medarbejder til en personlig samtale.
Et andet af tidens store spørgsmål er håndtering af afskedigelser. Mange virksomheder har i den seneste tid haft behov for at minimere arbejdsstyrken. Rent juridiske er der nogle helt klare krav til håndtering af fyringer. Der er imidlertid også mange etiske spørgsmål, og vi oplever en stigende interesse for at investere i opsagte medarbejdere eksempelvis ved at tilbyde dem outplacement-ordninger.
Vi håber, at du finder inspiration i dette blad til at blive opdateret på nogle af tidens væsentlige udfordringer inden for personalejura.
God læselyst.
31.05.2011
Jakob Rom Johansen, kommunikationsmedarbejder og Anette Hansen, konsulent, CABI – Center for Aktiv BeskæftigelsesIndsats
Tag stilling til fraværet, chef
Det sker, at medarbejdere kommer i en situation, hvor de ikke kan bestride deres job fuldt ud. Der er heldigvis flere ting, du som leder kan gøre for at fastholde medarbejderen og undgå langtidssygemelding eller afskedigelse. Her får du nogle eksempler på, hvad du kan gøre.
31.05.2011
Mikkel Haahr Thomsen, advokatfuldmægtig og Tommy Angermair, advokat, Kromann Reumert
Ansættelsessamtalen – hvad må arbejdsgiveren ikke spørge om?
Det er indlysende, at enhver arbejdsgiver har fokus på at ansætte de rigtige medarbejdere. Der-for er det naturligt, at en arbejdsgiver gerne vil vide mest muligt om en ansøger i forbindelse med en rekrutteringsproces. Men der er grænser for, hvad arbejdsgiveren må og bør spørge om.
31.05.2011
Mette Nørlem, chief of staff og PID´s erhvervsjuridiske rådgiver, PID-Personalechefer I Danmark
Saglige opsigelser er god ledelse
Gode ledere kan undgå afskedigelser eller gøre dem ordentligt, hvis det alligevel bliver nødvendigt. Et godt råd kan i den sammenhæng være at inddrage HR i processen på et tidligt tidspunkt.
31.05.2011
Jørgen Uhrbrand, partner, AS3 Outplacement A/S
Opsigelser og Employer Branding
En værdig og respektfuld opsigelsesproces giver både økonomiske og menneskelige gevinster.
31.05.2011
Helene Bjerg Kofod, ejer, HR-JURA.COM
Drejebog for kollektive opsigelser
Hvordan undgås dårlig omtale i forbindelse med kollektive opsigelser, og hvorfor er kommunikation og samarbejde med medarbejderrepræsentanterne altafgørende?
31.05.2011
Sus Lund-Hansen, SEB Pension
Styr på etikken
Grundlæggende er pensionsopsparingens formål at få pengene til at yngle, så vi har flest muligt penge at leve for, når vi går på pension. Men betyder det så, at pengene skal yngle for enhver pris? Eller bør der f.eks. tages etiske eller moralske hensyn til, hvordan pensionsmidlerne investeres?
31.05.2011
Anne-Marie Dahl, fremtidsforsker, Futuria
Statusangst på arbejdspladsen
Hvem vil ikke gerne have succes på sit arbejde, anerkendes for sin indsats og stå sig godt i ”kampen” om de fede opgaver? Og lidt stræbsomhed og konkurrence er vel med til at skabe dynamik og udvikling på arbejdspladsen. Men kan det blive for slidsomt og i sidste ende negativt på bundlinjen, hvis medarbejderne hele tiden er i tvivl om egen position og værd? Ifølge en fransk filosof er vi nemlig i stigende grad drevet ikke af sund konkurrence, men af en måske destruktiv statusangst. En statusangst, der handler om noget mere end det, at naboen har fået en større webergrill end vores.
31.05.2011
Karen Kramhøft, Ledelseskonsulent, Teknologisk Institut, Uddannelse
De klassiske dyder – ledelse i en foranderlig tid
Krise og forandringer kalder på ledere med ganske særlige kompetencer – eller gør det? Måske handler det i højere grad om at mestre de mere klassiske ledelsesdyder til fulde? Teknologisk Instituts LederTendens-undersøgelse 2011 går tæt på de danske ledere og deres aktuelle udfordringer og stiller spørgsmålet: Hvad kan vi egentlig lære af ledelse i en krisetid? LederTendens tegner et portræt af ledere, der har drive, er motiverede og har skarpt fokus på resultater.
31.05.2011
Rikke Freitag, tandlæge og indehaver, Tandlægerne i Ans ApS
Ingen plads til ledelsesmæssig vanetænkning
Som tandlæge og klinikindehaver er der ikke plads til ledelsesmæssig vanetænkning. De fleste klinikejere har som jeg selv reelt både jobbet som personalechef, økonomidirektør, udviklingsansvarlig, marketing-ansvarlig og webudvikler samtidig med, at jeg i klinikkens almindelige åbningstid udfører arbejde i ”produktionen”. Når jeg ser op fra munden på den sidste patient, er de andre ansatte nærmest gået hjem, så det kan godt være en udfordring og lidt af en kunst at lede en tandlægeklinik.
31.05.2011
Henrik Ørholst, Marketingchef, PA Consulting Group
Interview med Ram Charan
Selv om han har rundet 70 års-fødselsdagen, rejser den indiskfødte toprådgiver verden rundt, og der er mange anekdoter om, han ikke har noget hjem, og det er medarbejderne, som sørger for at sende rent tøj til ham, uanset hvor han er i verden. Først da han var 67 år, købte han den første lejlighed.
31.05.2011
Thor Jensen, HR-udviklingskonsulent og Rikke Kajhøj Jensen, systemisk proceskonsulent
Proces i Praksis – Hvad er procesledelse?
Som proceskonsulent og underviser bliver man tit spurgt om, hvad procesledelse egentligt er.
Traditionel ledelse handler, kort sagt, om at skabe resultater og komme i mål. Det gør procesledelse selvfølgelig også, men her er fokus mindst lige så meget på den læring, der kan opstå undervejs.
31.05.2011
Mikkel Haahr Thomsen, advokatfuldmægtig og Tommy Angermair, advokat Kromann Reumert
Ansættelsessamtalen – hvad må arbejdsgiveren ikke spørge om? (1)
Det er indlysende, at enhver arbejdsgiver har fokus på at ansætte de rigtige medarbejdere. Derfor er det naturligt, at en arbejdsgiver gerne vil vide mest muligt om en ansøger i forbindelse med en rekrutteringsproces. Men der er grænser for, hvad arbejdsgiveren må og bør spørge om.
Der gælder ingen generelle lovregler for, hvilke spørgsmål en arbejdsgiver må stille under en ansættelsessamtale. Det følger imidlertid af forskellige speciallove, at visse spørgsmål vil være ulovlige eller risikable.