Ledelse i Udvikling 3 - 2011

Tema: HR-jura

Personalejura anno 2011

Lovgivning har indflydelse på alles hverdag – ikke mindst når det kommer til håndteringen af vores ansatte.

Lovgivningen sætter retningslinjerne for, hvordan vi skal behandle vores medarbejdere fra den dag, vi ansætter dem til den dag, de forlader virksomheden.

At holde sig opdateret inden for personalejura kan være en udfordring, for det er et felt, hvor der ofte sker tilføjelser og ændringer. En grundlæggende forståelse og kendskab til personalejura kan imidlertid forhindre og forebygge fodfejl i hverdagen.

Ofte støder vi dog på komplicerede problemstillinger inden for personalejura. Problemstillinger som kan være vanskelige for ledere og HR-afdelingen at håndtere uden de nødvendige juridiske kompetencer. Det er et felt, som kan få katastrofale følger, hvis juraen ikke håndteres korrekt, eksempelvis kan fejl koste dyrt i form af store efterbetalinger og efterfølgende godtgørelser. Ikke kun de økonomiske aspekter bør man holde for øje. Konsekvenserne af eventuelle fejl kan også koste dyrt for virksomhedens omdømme. Vi lever i en transparent verden, hvor omdømme og image kan have stor indflydelse på virksomhedens konkurrenceevne. Selv de mindste fejl kan have afgørende indflydelse.

Et at de store emner inden for personalejura p.t. er de nye sygefraværsregler og håndtering af disse. Som samfund har vi en vigtig opgave med at minimere og helt forhindre langtidssygemeldinger. En opgave man som leder må forholde sig til og nu har pligt til at forsøge at undgå. Arbejdsgivere skal bl.a. senest 4 uger efter første sygedag indkalde en sygemeldt medarbejder til en personlig samtale.

Et andet af tidens store spørgsmål er håndtering af afskedigelser. Mange virksomheder har i den seneste tid haft behov for at minimere arbejdsstyrken. Rent juridiske er der nogle helt klare krav til håndtering af fyringer. Der er imidlertid også mange etiske spørgsmål, og vi oplever en stigende interesse for at investere i opsagte medarbejdere eksempelvis ved at tilbyde dem outplacement-ordninger.

Vi håber, at du finder inspiration i dette blad til at blive opdateret på nogle af tidens væsentlige udfordringer inden for personalejura.

God læselyst.


Jakob Rom Johansen, kommunikationsmedarbejder og Anette Hansen, konsulent, CABI – Center for Aktiv BeskæftigelsesIndsats

Tag stilling til fraværet, chef

Det sker, at medarbejdere kommer i en situation, hvor de ikke kan bestride deres job fuldt ud. Der er heldigvis flere ting, du som leder kan gøre for at fastholde medarbejderen og undgå langtidssygemelding eller afskedigelse. Her får du nogle eksempler på, hvad du kan gøre.

Mikkel Haahr Thomsen, advokatfuldmægtig og Tommy Angermair, advokat, Kromann Reumert

Ansættelsessamtalen – hvad må arbejdsgiveren ikke spørge om?

Det er indlysende, at enhver arbejdsgiver har fokus på at ansætte de rigtige medarbejdere. Der-for er det naturligt, at en arbejdsgiver gerne vil vide mest muligt om en ansøger i forbindelse med en rekrutteringsproces. Men der er grænser for, hvad arbejdsgiveren må og bør spørge om.

Mette Nørlem, chief of staff og PID´s erhvervsjuridiske rådgiver, PID-Personalechefer I Danmark

Saglige opsigelser er god ledelse

Gode ledere kan undgå afskedigelser eller gøre dem ordentligt, hvis det alligevel bliver nødvendigt. Et godt råd kan i den sammenhæng være at inddrage HR i processen på et tidligt tidspunkt.

Jørgen Uhrbrand, partner, AS3 Outplacement A/S

Opsigelser og Employer Branding

En værdig og respektfuld opsigelsesproces giver både økonomiske og menneskelige gevinster.

Helene Bjerg Kofod, ejer, HR-JURA.COM

Drejebog for kollektive opsigelser

Hvordan undgås dårlig omtale i forbindelse med kollektive opsigelser, og hvorfor er kommunikation og samarbejde med medarbejderrepræsentanterne altafgørende?

Sus Lund-Hansen, SEB Pension

Styr på etikken

Grundlæggende er pensionsopsparingens formål at få pengene til at yngle, så vi har flest muligt penge at leve for, når vi går på pension. Men betyder det så, at pengene skal yngle for enhver pris? Eller bør der f.eks. tages etiske eller moralske hensyn til, hvordan pensionsmidlerne investeres?

Anne-Marie Dahl, fremtidsforsker, Futuria

Statusangst på arbejdspladsen

Hvem vil ikke gerne have succes på sit arbejde, anerkendes for sin indsats og stå sig godt i ”kampen” om de fede opgaver? Og lidt stræbsomhed og konkurrence er vel med til at skabe dynamik og udvikling på arbejdspladsen. Men kan det blive for slidsomt og i sidste ende negativt på bundlinjen, hvis medarbejderne hele tiden er i tvivl om egen position og værd? Ifølge en fransk filosof er vi nemlig i stigende grad drevet ikke af sund konkurrence, men af en måske destruktiv statusangst. En statusangst, der handler om noget mere end det, at naboen har fået en større webergrill end vores.

Adam Rewucha, Senior Consultant, Pricewaterhousecoopers

Spørgsmål om skat


Karen Kramhøft, Ledelseskonsulent, Teknologisk Institut, Uddannelse

De klassiske dyder – ledelse i en foranderlig tid

Krise og forandringer kalder på ledere med ganske særlige kompetencer – eller gør det? Måske handler det i højere grad om at mestre de mere klassiske ledelsesdyder til fulde? Teknologisk Instituts LederTendens-undersøgelse 2011 går tæt på de danske ledere og deres aktuelle udfordringer og stiller spørgsmålet: Hvad kan vi egentlig lære af ledelse i en krisetid? LederTendens tegner et portræt af ledere, der har drive, er motiverede og har skarpt fokus på resultater.

Rikke Freitag, tandlæge og indehaver, Tandlægerne i Ans ApS

Ingen plads til ledelsesmæssig vanetænkning

Som tandlæge og klinikindehaver er der ikke plads til ledelsesmæssig vanetænkning. De fleste klinikejere har som jeg selv reelt både jobbet som personalechef, økonomidirektør, udviklingsansvarlig, marketing-ansvarlig og webudvikler samtidig med, at jeg i klinikkens almindelige åbningstid udfører arbejde i ”produktionen”. Når jeg ser op fra munden på den sidste patient, er de andre ansatte nærmest gået hjem, så det kan godt være en udfordring og lidt af en kunst at lede en tandlægeklinik.

Henrik Ørholst, Marketingchef, PA Consulting Group

Interview med Ram Charan

Selv om han har rundet 70 års-fødselsdagen, rejser den indiskfødte toprådgiver verden rundt, og der er mange anekdoter om, han ikke har noget hjem, og det er medarbejderne, som sørger for at sende rent tøj til ham, uanset hvor han er i verden. Først da han var 67 år, købte han den første lejlighed.

Thor Jensen, HR-udviklingskonsulent og Rikke Kajhøj Jensen, systemisk proceskonsulent

Proces i Praksis – Hvad er procesledelse?

Som proceskonsulent og underviser bliver man tit spurgt om, hvad procesledelse egentligt er. Traditionel ledelse handler, kort sagt, om at skabe resultater og komme i mål. Det gør procesledelse selvfølgelig også, men her er fokus mindst lige så meget på den læring, der kan opstå undervejs.

Mikkel Haahr Thomsen, advokatfuldmægtig og Tommy Angermair, advokat Kromann Reumert

Ansættelsessamtalen – hvad må arbejdsgiveren ikke spørge om? (1)

Det er indlysende, at enhver arbejdsgiver har fokus på at ansætte de rigtige medarbejdere. Derfor er det naturligt, at en arbejdsgiver gerne vil vide mest muligt om en ansøger i forbindelse med en rekrutteringsproces. Men der er grænser for, hvad arbejdsgiveren må og bør spørge om. Der gælder ingen generelle lovregler for, hvilke spørgsmål en arbejdsgiver må stille under en ansættelsessamtale. Det følger imidlertid af forskellige speciallove, at visse spørgsmål vil være ulovlige eller risikable.