Ledelse i Udvikling 2 - 2020
Tema: Ledelse af adfærd
At lede adfærd – i en krisetid
Den 12. marts 2020 skrev jeg denne leder – det var dagen efter en af de mere skelsættende datoer i Danmarks historie, nemlig den 11. marts 2020, da Statsminister Mette Frederiksen meldte ud, at Danmark lukker ned for at forhindre en national sundhedskrise og efterfølgende økonomisk krise som følge af Corona-virus.
Dette magasin handler om adfærdsdesign og -ledelse. Jeg havde forestillet mig at skrive om, hvordan du med viden om de fysiske, psykologiske, emotionelle, sociale og mentale faktorer, der spiller ind på menneskers valg, beslutninger og handlinger, kan designe din ledelse og kommunion for at påvirke dine medarbejderes adfærd og opnå forretningsmæssig succes og resultater.
Imidlertid er jeg sikker på, at fokus de seneste uger på de fleste ledelsesgange og -kontorer har handlet om overlevelsesstrategier og planer for håndtering af denne krise. Medarbejdere sendes hjem, møder aflyses, ordre annulleres og et utal af spørgsmål skal besvares. Heri er også en kæmpemæssig udfordring i forhold til ledelse af medarbejdernes adfærd.
Hvor vi har fokus på vores egen virksomhed og medarbejdere, stod (og måske stadig står) regeringen over for den største prøvelse uden sammenligning i forhold til at skulle lede og ændre en hel nations adfærd. De sidste uger viser, at det ikke er nogen nem opgave.
Statsministeren lagde stor vægt på, at dette ikke er en fødevarekrise – at der ikke er nogen grund til at gå i panik på denne front. Alligevel kunne medierne, en halv time efter regeringens udmelding, rapportere om overfyldte dagligvarebutikker og danskere, som hamstrede mad og andre dagligvarer.
Det viser en hel del om menneskers adfærd og de underliggende, irrationelle psykologiske faktorer, der slår til i os.
Selvom dit fokus de seneste uger, og måske også den kommende tid, er et helt andet, end du havde forestillet dig om eftermiddagen den 11. marts 2020, så har du som leder et kæmpe medansvar i forhold til at lede og guide dine medarbejdere sikkert gennem krisen.
Denne krise betyder om noget, at vi alle skal ændre adfærd på den ene eller den anden måde – uden undtagelse. Som leder kan du med viden om menneskets adfærd være med til, at denne proces bliver bare en anelse nemmere – og det er mit håb, at du med artiklerne i dette magasin kan få viden og inspiration, der kan hjælpe dig lidt på vej i denne svære opgave.
Når du i dag sidder med dette magasin i hånden, så håber jeg inderligt, at hele Danmarks sundhedskrise er på vej retur, at vi er kommet på den anden side med økonomien i behold og at så mange virksomheder og arbejdspladser som muligt er bevaret.
Hvis ikke, så har vi stadig en stor opgave foran os. Men jeg ved også, at vi har så mange kompetente og professionelle ledere i Danmark, som vil gøre alt for og sit til, at vi kommer så godt som muligt gennem denne krise.
Rigtig god læselyst.
06.04.2020
Pelle Guldborg Hansen // adfærdsforsker, Roskilde Universitet og CE i iNudgeyou – The Applied Behavioural Science Group
Hvad er adfærdsledelse?
Adfærdsledelse kan defineres som en tilgang til ledelse, som tager udgangspunkt i adfærdsvidenskabernes forståelse af menneskelig adfærd, samt brugen af den eksperimentelle tilgang til udviklingen og evalueringen af ledelsesstrategier.
06.04.2020
Bettina Frederiksen // Senior HR Business Partner, Ingram Micro
Adfærdsdesign i den virkelige verden
Der synes at være en indforstået overenskomst i virksomhedsledelser, om at visionsdeadlines helst ligger i hele og halve årtier, så der er for mange virksomheder og ledere fem år, til en ny vision skal indfries.
06.04.2020
Henrik Nordskilde
Jeg har ikke noget imod at være professionelt besværlig
At ændre adfærden hos medarbejderne kan kræve, at lederen optræder en smule kantet for at bryde med nogle vaner. Det oplevede Mikkel Jørnvil, da han tiltrådte som leder i Nordea. Samtidig insisterede han på, at det skulle være sjovt at gå på arbejde.
06.04.2020
Judy Hermansen // kommunikationsrådgiver, Institut for Marketing & Management, SDU
Adfærdsledelse og antropologi
Den teknologiske udvikling og automatiseringen af mange arbejdsprocesser betyder, at værdiskabelsen i stigende grad er et resultat af menneskelige egenskaber og kompetencer. Derfor er adfærd – og ikke mindst ledelse af adfærd – i dag omdrejningspunktet for næsten alle virksomhedens aktiviteter.
06.04.2020
Niels Krøjgaard
De multinationale firmaer hjernevasker dig!
I de senere år er psykologisk manipulation blevet utroligt populært. Men største delen af det, man oplever, er svindel og humbug. I hvert fald det, man ser på TV, eller det, som opleves som underholdning til firmafesten.
06.04.2020
Catrine Eisenreich, Lindskov Communications
Værdibaseret adfærdsledelse sætter medarbejderne fri
Empati er det vigtigste, når man arbejder med mennesker. Og arbejdsglæde smitter – også igennem telefonen. Det ved man hos Vismas supportafdeling Planet Wow, der med afsæt i Herb Kellehers princip arbejder målrettet med at lede medarbejderne ud fra deres individuelle værdier.
06.04.2020
Dr. Amy Bradley // faculty member, Hult Ashridge Executive Education
Compassion - the heart of business performance
These days, we are so caught up in a culture of ‘busyness’. In an attempt to seek out human connection, many people spend more time at work than they do with family members, yet few of us have a colleague who we trust enough to share our vulnerabilities.
06.04.2020
Tina Halkiær Olesen // Cand.merc.jur., Legal Advisor, DANSK HR.
HR-jura brevkassen
06.04.2020
Ina Johanne Mønsted
Det skaber tryghed, når chefen også tør være sårbar
Det skal være sjovt at gå på arbejde. Hvis man kan grine med sine kollegaer og sin chef, kan man også tale åbent om fejl og udfordringer. Det er et spørgsmål om tryghed og at turde vise sin egen sårbarhed – også som leder.
06.04.2020
Per Ørtoft Jensen // Partner, PwC
Omkring SKAT
Der er blandt vores medarbejdere i produktionen og på kontoret opstået lidt diskussioner og drillerier om, hvem der kan få udleveret arbejdstøj uden at skulle beskattes af det.