Ledelse i udvikling 2 - 2014
Tema: Transformationsledelse
Når forandring er transformation
Globaliseringen, teknologiudviklingen, forbrugernes og kundernes behov samt nye spillere på markedet stiller hele tiden krav til, at vores virksomheder skal være i konstant forandring. For hvis virksomheden ikke følger med udviklingen og formår at forandre sig hurtigt nok, så bliver den overhalet indenom af andre virksomheder, der har formået at omstille organisationen hurtigt til de nye krav.
Når vi taler om at forandre virksomheder er det i bund og grund mennesker, medarbejderne, som vi skal forandre. Det er ikke altid nemt. For ved forandringer er vi inde og røre ved folks vaner, adfærd, opfattelser, holdninger og værdier. Vi siger alle, at vi er forandringsparate og omstillingsvillige, men i virkeligheden gør forandringer, frygten for det ukendte, rigtig mange mennesker rigtig usikre. Nogle forandringer kan være så omfattende, at der i stedet for forandringer er tale om transformation af organisationen.
Derfor spiller mellemlederne er kæmpe rolle, når forandringer og transformationer skal implementeres. Det er ikke nok, at topledelsen vil forandre eller transformere organisationen, der skal også arbejdes benhårdt på at få gennemført forandringerne hele vejen ned gennem organisationen og ud i alle led. Det stiller krav til mellemledernes lederstil, så de får medarbejderne med som medspillere og ikke modspillere. For som du kan læse om i en af artiklerne i dette nummer, så er det lederens opgave at skabe et interessefællesskab – modsat den traditionelle brændende platform – så medarbejderne og lederne i fællesskab og med fælles interesse løser de problemer, der opstår og samarbejder om at flytte mål og skabe nye muligheder.
I dette nummer sætter vi fokus på transformationer. En transformation er mere omfangsrig end en forandring. Dermed ikke sagt at indsatsen og arbejdet er mindre i forandringer, og det kan være svært at skelne sort/hvidt, hvornår det er en forandring, og hvornår det er en transformation. Man kan sige, at en transformation altid er en forandring, men at en forandring ikke nødvendigvis er en transformation. Ved forandringer gør vi i princippet de samme ting men på en ny måde. Ved transformationer er der mere i spil – det handler om at ændre handlinger, holdninger, tankesæt og adfærd i organisationer.
God læselyst.
14.04.2014
Om Annette Franck, Corporate Voice
Glem alt om arbejdsro: Transformation er hverdag
Når fremtiden ikke er en forlængelse af fortiden, er forandringer ikke tilstrækkelige til at fremtidssikre organisationen. Den, der ikke udvikler, afvikler. Det handler om transformation, fordi de grundlæggende vilkår ændres. Derfor møder vi nye krav til samarbejde og ledelse.
14.04.2014
Puk Scharbau kommunikationsrådgiver og indehaver www.pukscharbau.dk og Tine Lassenius Kramp, Principal Consultant, Business Excellence, NNE Pharmaplan
Den succesfulde transformationsleders mindset
Du kan lykkes med at lede succesfuldt gennem transformative forandringer, gennem et stærkt indre lederskab, ko-kommunikation med dine interessenter, og hvis du tør arbejde i et improvisatorisk mindset og surfe på det, der er!
14.04.2014
Nikolaj Henum, VirkKom
Mulighedernes virksomhed
USA omtales ofte med rette som mulighedernes land. Og skulle man pege på en virksomhed, som er synonymt med dette udsagn, kan man med rette kalde DNV GL for mulighedernes virksomhed. DNV GL er ikke blot ekspert i certificering og standardisering, men giver i den grad også den enkelte medarbejder – ikke mindst lederen – plads til at udvikle sig i en retning, der er sund for individet og virksomheden.
14.04.2014
Mads Bab, Gnist
Ledelse = facilitering af forandring
Der er vel ikke så meget tvivl om, at vi lever I en tid, hvor lønsomhed og sund vækst er direkte knyttet til ord som engagement, kreativitet og stærke relationer. På den ene side efterspørges altså sikkerhed for performance, mens der på den anden side stilles krav om omstilling og kreativitet. Modsætninger som disse er spændende dilemmaer, hvor det ikke handler om at vælge den ene frem for den anden, men om at forstå, hvordan begge behov imødekommes. Men måske der er noget galt med den ledelsesmæssige tilgang, vi forsøger at håndtere dette dilemma med? Artiklen går ind i denne problemstilling og belyser via transformativ ledelse et par af de problemstillinger, der er forbundet med vores tilgang til omstilling, og anviser en mulig kurs, der handler om at skabe robusthed og interesse for omstilling.
14.04.2014
Inge Harder, Seniorkonsulent, Teknologisk Institut
Projektlederens nøglerolle i transformationer
Transformation og forandringer er hverdag og kommet for at blive – og vores projektledere spiller en nøglerolle i dette arbejde. Vi må forvente, at evnen til at forandre sig fortsat bliver en vigtig kompetence fremover, både for mennesker og organisationer. Derfor er mange gode grunde til at udvikle denne ledelsesrolle.
14.04.2014
Louise Opprud Jakobsen, Lab Agent, Innovation Lab A/S
2 Vanens magt
Din hjerne er doven. Super doven. Faktisk så doven, at den helst bare vil gøre det, den er vant til. Bruge alle de vaner, den allerede har opbygget – og ikke meget andet. Gregory Berns, en meget kendt og hædret amerikansk neuroforsker, har et citat, jeg er vild med: ”Your brain is fundamentally a lazy piece of meat, it doesn´t want to waste any energy” – og det er lige præcis sådan, det forholder sig.
Men en doven hjerne kan faktisk være rigtig god for moderne ledelse – hvis den altså bare lærer de rigtige vaner!
14.04.2014
Jens Moberg, Indehaver af Leadership Institute og bestyrrelsesformand for bl.a. Grundfos og PostNord samt forfatter af flere ledelsesbøger
Er du paranoid nok?
Paranoia! Personligt ønsker jeg absolut ikke at lide af forfølgelsesvanvid. Det må jo være skrækkeligt hele tiden at tro, at der er nogen efter en – vel og mærke nogen, som vil dig det ondt. I erhvervslivet er det dog anderledes, her skal vi være paranoide – simpelthen fordi der hele tiden er nogen efter os. Der er nogen, der vil tage vores kunder, vores omsætning, vores markedsandele. Og tilsvarende gælder jo også, at vi hele tiden er på jagt efter de andres kunder, deres omsætning, deres markedsandele. Det ville jo være sørgeligt, hvis vi ikke var. Vi ønsker at skabe vækst og fremgang.
14.04.2014
Martin Bjergegaard, iværksætter og forfatter Jordan Milne, canadisk iværksætter og forfatter
FOKUSÉR PÅ DET VILDT VIGTIGE
Nogle ting gør vi meget ofte, måske endda oftere, end vi har lyst til. Som for eksempel at opdatere vores to do-liste, afholde møder eller forsøge at følge med i den endeløse strøm af nyheder. De er muligvis hver især små aktiviteter, men samlet set ender de med at optage en stor del af vores tid og energi – og er da også naturligt nok ofte på agendaen i foredrag eller kurser om effektivitet.
De fleste af os har lært en masse om møder, to do-lister og andre aktiviteter, der hører til samme kategori. Men af en eller anden grund har de væsentligste muligheder for forbedring undgået radarens søgelys. Det er, som om vi har fokuseret på detaljerne og samtidig overset det, der virkelig har potentiale til at gøre en forskel.
Denne gang præsenterer vi en ud af fem radikale justeringer, som kan få en enorm virkning for dig.
14.04.2014
Marie Korsgaard, Communication Manager, DANSK HR
Don’t tell it – show it
Lene Lawaetz, som er daglig leder i Spinderihallerne, udstråler en enorm mængde af energi og overskud. Hun er en leder, der leder efter princippet don’t tell it – show it, og hun mener, at hvis man som leder vil have noget igennem, så må man selv udstråle det, uanset om det gælder energi, arbejdsglæde, mål eller nye projekter.