Ledelse i Udvikling 2 - 2011
Tema: Samarbejdsoptimering - HR og ledere
Samarbejdsoptimering – HR & Ledere
Debatten inden for HR har længe omhandlet vigtigheden af, at have HR som en strategisk partner, der er med, hvor beslutningerne tages. Men hvorfor er det så svært at inddrage HR, og hvad skal der til for, at dette partnerskab bliver en realitet?
Udfordringerne er mange og kan findes både hos ledere og de HR-ansvarlige. Ofte er der uafstemte forventninger og holdninger, som påvirker samarbejdet. Det er måske vanskeligt for lederne at se værdien af partnerskabet, og de HR-ansvarlige finder det svært at slå igennem. En udfordring der kan skyldes, at der ikke tales samme sprog, og kommunikationen ikke bygger på de samme værdier. Toplederen ønsker at se resultater – gerne på bundlinjen hurtigst mulig. En værdi som HR må og skal forholde sig til.
Det er desuden vigtigt at erkende, at HR er en del af alle lederes hverdag. Det er linjelederne, som har den daglige HR-funktion, og som er i direkte kontakt med medarbejderne. HR ligger måske de overordnede planer, men ofte kan tiltagene ikke implementeres med succes, uden lederne understøtter initiativerne i den daglige ledelse. Omvendt bisidder HR-afdelingen kompetencer og erfaringer, som kan lette lederens dagligdag. Kort sagt, samarbejdet er til gavn for alle.
Når organisationer består af mennesker, må man sige, at det kræver mod og vilje at inddrage HR-afdelingen i alle virksomhedens niveauer, og det kræver nye processer, som skal læres af alle i organisationen. Dermed sagt er det ikke ’piece of cake’ at begynde at udforske mulighederne i at forbedre samarbejde mellem de forskellige ledelsesniveauer og HR-afdelingen i organisationen, for der vil være ting som virker rigtig godt, og noget som ”falder med et brag”. Det er en læreproces, som rigtig mange skal igennem, men det er en læreproces, som er uundværlig, med mindre man ønsker at ens konkurrenter pludselig bliver bedre end én selv…
Som i et hvert andet forhold eller relation skal der arbejdes hårdt for at få et harmonisk og værdifuldt samarbejde. Vi håber, at du finder inspiration i dette blad til selv at begynde at tænke på udviklingen af din organisation. Mulighederne er der, hvad gør du nu?
God læselyst.
29.03.2011
Gitte Mandrup, Rådgiver & træner i HR Transformation og HR Business Partnering
HR og ledere skal bruge hinanden klogt
„Human Resource Management is literally too important to be left only to HR managers. Engaging the commitment of employees and shaping culture requires the active participation and leadership of line managers. The issue of leadership is crucial to effective human resource management.“
Prof. John Storey (former editor of Human Resource Management Journal)
29.03.2011
Marie Korsgaard, Communication Manager, PID–Personalechefer I Danmark
Vi skal også tænke mennesker på ledelsesgangen
Da Søren Svendsen startede i Aalborg Lufthavn som lufthavnsdirektør, var HR en del af økonomiafdelingen. I dag er HR en selvstændig afdeling samt en fast og vigtig del af ledelsesgruppen.
29.03.2011
Marie Korsgaard, Communication Manager, PID–Personalechefer I Danmark
HR skal involveres fra starten i forandringsprocesser
I forbindelse med at de to amerikanere Linda og Dean Anderson var i Danmark til lanceringen af deres bog "Nøglen til ledelse af forandring" mødtes vi til en snak om samarbejdet mellem ledelsen og HR i forandringsprocesser.
29.03.2011
Jens Chemnitz Povelsen
HR skal tage vare på den gode mødekultur
Så gik endnu en dag på kontoret, hvor det ene møde afløste det andet. Obligatoriske morgen- eller afdelingsmøder vekslende med projektmøder. Helt fint med varm kaffe på kanden, frisk frugt og lækre kager. Ikke noget at klage over – lige bortset fra det helt centrale: Var det møder med engagement og involvering, som førte til klare konklusioner og konkrete beslutninger? Eller var det bare tomgang og spildtid?
29.03.2011
Sus Lund-Hansen, SEB Pension
Få pensionen til at række længere
Folketinget vedtog lige inden udgangen af 2010 en ny lov, der giver mulighed for at forlænge udbetalingsperioden for ratepensioner og ophørende livrenter, der allerede er under udbetaling. Begge er pensionsformer, hvor medarbejderen får pengene udbetalt over en nærmere aftalt årrække. Lovændringen har kun betydning, når man får udbetaling fra pension. Altså medarbejderen der allerede er på pension eller skal til at gå på pension. Ændringen kan være nyttig, hvis medarbejderen får brug for pensionsudbetalinger i flere år end først antaget eller af anden årsag fortryder den aftalte udbetalingsperiode.
29.03.2011
Anne-Marie Dahl, fremtidsforsker, Futuria
Boreout eller burnout
Keder du dig? Så lider du måske af den nye jobsygdom boreout. I hvert fald ifølge en artikel i Alt for Damerne i efteråret. Sygdommen skulle være det modsatte af stress, men med samme symptomer. Hvor yderpunktet i en stressdiagnose kaldes burnout eller udbrændthed, ligger boreout i den anden ende af skalaen nemlig stress pga. af kedsomhed og manglende anerkendelse. Hvis det er rigtigt, er en ny opgave vel landet på personalechefens bord. Nu er det ikke nok at forebygge stress, der skal også lægges strategi mod kedsomhed!
29.03.2011
Michael Juhl, chefkonsulent, cand. psych., Teknologisk Institut
Hvordan varetager linjelederne de uddelegerede HR-opgaver, som dansk ledelsesstil tilsyneladende er så kendt for?
Denne artikel fokuserer på linjeledernes varetagelse af HR-opgaver som en integreret del af ef¬fektiv personaleledelse. HRM-litteraturen er generelt meget optaget af, hvilke opgaver og roller en HR-funktion skal påtage sig. Her flyttes fokus hen på, hvilke opgaver, hvordan og i hvilket omfang, linjelederne påtager sig og faktisk udfører HR-opgaverne. Og samtidig er der na¬turligt fokus på, hvordan der kan følges op herpå.
29.03.2011
Thor Jensen, HR-udviklingskonsulent med fokus på projekt- og procesledelse, systemisk tænkning, videndeling og forandringsledelse
Eksternalisering og konfliktforebyggende adfærd i praksis
Eksternalisering betyder at "skubbe" noget ud af eller uden for. Når man eksternaliserer et problem, så adskiller man problemet fra den person eller den adfærd, som problemet knytter sig til. Når man eksternaliserer, kan man med andre ord sige, at man stiller sig over, uden for eller ved siden af problemet.
Ved at indtage andre (tale)positioner end den man i udgangspunktet havde, åbner der sig ofte nye muligheder for at tale om eller beskrive en given problemstilling. Derfor vil det at adskille problem og person i de fleste tilfælde, være både konfliktnedtrappende og -forebyggende, netop fordi man får mulighed for at se sig selv og andre i nye perspektiver.
29.03.2011
Marie Brix, HR Development Manager, PID–Personalechefer I Danmark
En passion som ”smitter”
"Der er så fuld af sjov, inde i en skov…"– og det har der været i over fyrre år, hvis du spørger direktøren for Fårup Sommerland, Søren Kragelund. En mand som er gennemsyret af sin passion for sit arbejde og for at gøre en forskel.
29.03.2011
Henrik Ørsted, Marketingchef, PA Consulting Group
Interview med Geert Hofstede – Nationale kulturer gør en forskel
Geert Hofstede har en anden baggrund end flertallet af management-guruer. Professor emeritus Geert Hofstede er hollænder og er professor i organisationsantropologi og international ledelse ved Maastricht University. Han er født i 1928 og fik for alvor sit indtog på litteraturlisterne på handelshøjskolerne og mange andre steder, da han i 1980 udgav bogen Culture’s Consequences. International Differences in Work-Related Values. Bogen er baseret på en undersøgelse, der blev foretaget i 1967-1973 hos et stort multinationalt selskab (IBM) og dettes 116.000 medarbejdere fordelt på 40 lande.