Ledelse i Udvikling 1 - 2019
Tema: Internationale medarbejdere & kulturforskelle
Den multikulturelle arbejdsplads
Grænserne flyder. Vi kan arbejde hvor som helst, når som helst – når bare vi har en god internetforbindelse, er det muligt at samarbejde med hele verden. Vi bliver mere internationale i takt med globaliseringen, og arbejdspladserne bliver også mere multikulturelle.
Ifølge en analyse fra DI var antallet af fuldtidsbeskæftigede udenlandske lønmodtagere 201.461 i juni 2017. Det er første gang nogensinde, at tallet er over 200.000.
Danmarks Statistik har ligeledes i november 2018 offentliggjort en fremskrivning af indvandringen, hvor det fremgår, at antallet af ikke-vestlige indvandrere og efterkommere vil stige kraftigt i de kommende årtier, efter at det allerede er femdoblet de seneste 30 år.
I en tid, hvor beskæftigelsen er høj og ledigheden er lav, er den udenlandske arbejdskraft en væsentlig faktor for, at vi kan fortsætte vores vækst i virksomhederne.
Når forskellige kulturer, sprog, antagelser, forventninger og vaner mødes, så kan det dog ikke undgås, at der opstår udfordringer – og det er, hvad der sker, når medarbejdere og ledere fra forskellige lande skal arbejde sammen.
Du har måske selv en udenlandsk kollega, måske har du en eller flere udenlandske medarbejdere enten her i landet eller i deres hjemland, hvor du leder dem på distancen.
Måske er du selv udenlandsk leder, som er flyttet til Danmark og leder både danske og udenlandske medarbejdere. Måske kender du så nogle af de udfordringer og misforståelser, der kan opstå, når man arbejder sammen med mennesker fra andre lande.
For at få samarbejdet til at gå op i en højere enhed, er det vigtigt, at du som leder forstår dine udenlandske medarbejdere og de kulturer, de kommer fra, men det er ligeledes vigtigt, at du har en god indsigt i din egen kultur, og hvordan denne påvirker dine udenlandske medarbejdere.
I dette nummer møder du blandt andet David Cuquerella Albert, Vice President i COWI, som oprindeligt er fra Spanien, men har boet i Danmark siden 2010. Han har stor erfaring med multikulturelle teams og projekter i mere end 20 lande, så han kender om nogen de udfordringer, der kan opstå, når kulturer mødes. I stedet for at fokusere på forskellighederne er hans udgangspunkt imidlertid at fokusere på, hvad de har til fælles. Han definerer nemlig ikke teams og mennesker efter kulturel baggrund, men koncentrerer sig om profiler frem for kulturer.
Foruden David møder du også en anden leder med erfaring i international ledelse samt en række eksperter, der hver især vil klæde dig på i forhold til at lede udenlandske medarbejdere.
Rigtig god læselyst
29.01.2019
Camilla Huus // COO & Thomas Rosenlund // Senior Partner, Valcon
Hvordan er man den bedste leder for internationale medarbejdere?
Den skandinaviske ledelsesstil er i høj grad præget af frihed under ansvar. Friheden kommer blandt andet til udtryk i form af en kort magtdistance og en forpligtelse til at sige sin mening, men ikke mindst internationale medarbejdere fra lande med en norm for en anden ledelsesstil kan risikere at føle sig frustrerede og usikre inden for de frie rammer.
29.01.2019
Allan Priess Poulsen
Rummelig ledelse får medarbejderne til at skinne
Her er der særdeles højt til loftet i forhold til rummelighed, og Anette Vainer ligefrem dyrker forskelligheden og ser det som en stor styrke, at medarbejderne har mange nationaliteter.
29.01.2019
David Cuquerella Albert // Vice President, Buildings, Central region, COWI
Det, der definerer dig som menneske, er mere end din kulturelle baggrund
I takt med globaliseringen omgiver vi os i dag med mennesker fra mange forskellige kulturelle baggrunde. Det er derfor vigtigt, at vi som mennesker besidder egenskaber, hvor vi formår at imødekomme og respektere andre kulturer og vores forskelligheder.
29.01.2019
Anders Trillingsgaard // forskningschef, UKON & Maiken Rønde Olesen // organisationspsykolog, UKON
Kultur: den usynlige dræber af ledelsessamarbejde
I forskningsprojektet ”ALIGN” arbejder vi med at finde metoder til at styrke ledelsesgruppers evne til at løse opgaver, der aktivt udnytter, at gruppen er sammensat af ledere, der er prægede af forskellige kulturelle forhold – både nationale, organisatoriske og fagprofessionelle.
29.01.2019
Maiken Slater Johannsen // partner, SlaterConsult
Indsigt i egen kultur er nøglen til succes i international ledelse
Det kan være en udfordrende opgave at skulle lede teams, som består af personer med forskellig kulturel baggrund eller teams som befinder sig andre steder i verden. Det er også en spændende opgave, som kræver en ydmyg tilgang og en god portion indsigt i ikke blot andre kulturer, men også sin egen.
29.01.2019
Inge Aagaard // sinolog og kulturekspert
Kulturel kompleksitet kræver kompleks ledelse
Forståelsen for kulturelle forskelligheder stiller krav til lederens kulturelle intelligens. Kina er mange forskellige kulturer, og som leder skal du sætte dig ind i kulturelle forskelle, der gør en forskel, møde dine medarbejdere med nysgerrighed og respekt – men kig først på mennesket.
29.01.2019
Mettelene Jellinggaard // forfatter og partner, Composing
Adfærdsledelse – hvorfor er det oplagt at lede adfærd?
Vores brug af smartphones er en god metafor for vores mindre optimale adfærd, hvor vi opfører os på måder, som ikke stemmer overens med vores langsigtede interesser, og der er flere og flere ting i vores moderne liv som frister, forstyrrer og udfordrer vores evne til at handle klogt og strategisk.
29.01.2019
Per Ørtoft Jensen // partner, PwC
Omkring SKAT
I forbindelse med udstationering af nogle timelønnede overenskomstansatte medarbejdere blev der fortsat indbetalt til deres firmapension. Når pensionerne kommer til udbetaling, skal der betales dansk skat.
29.01.2019
Redaktionen, DANSK HR
Kultur kræver ledelse – og ledelse kræver kultur
Aktiv tilstedeværelse og et skarpt udviklingsfokus. Det kræver det at lede et hold af fagligt og personligt stærke videnrådgivere, så de spiller sammen som et velsmurt orkester.
29.01.2019
Rasmus Hougaard, Gitte Korfitsen Dybkjær og Tonny M. Larsen, Potential Project
Hvis du ønsker at være en bedre leder, så start med at være til stede
Som led i vores forskning med bogen "The Mind of the Leader" har vi spurgt mere end 1.000 ledere. De har angivet, at større tilstedeværelse er den bedste strategi for at kunne engagere sine medarbejdere, skabe bedre relationer og optimere virksomhedens resultater.