Ledelse i Udvikling 1 - 2015
Tema: Generationsledelse
Det handler egentlig bare om samarbejde
Kævende, selviscenesat, primadonnaer, forkælede – meget er blevet sagt om generation Y, der er den første generation, der adskiller sig markant fra tidligere generationer. Rent faktisk vil de unge rigtig gerne arbejde – de kræver bare, at virksomhederne og lederne sætter autenticitet, originalitet og relevans på dagsordenen – og så forventer de feed-back, ros og anerkendelse på daglig basis fra nærmeste leder.
Lige meget hvad man mener om generation Y, så er fakta, at vi ikke kan slippe udenom dem. Dem, der ikke mener, de skal gøre en indsats for at forstå generation Y, de har allerede tabt. Det er en kendsgerning, at flere og flere ældre i de kommende år forlader arbejdsmarkedet og at den kommende generation kun er halvt så stor. Derfor vil der blive stor mangel på arbejdskraft og talent inden for kort tid (Firmaplus).
Tal fra Deloitte viser desuden, at generation Y vil udgøre 75 % af den samlede globale arbejdsstyrke i 2025. Derfor er vi afhængige af generation Y og også Z, hvor de ældste er på vej ind på arbejdsmarkedet i disse år. Så som leder er det væsentligt, at vi er i stand til at tiltrække og fastholde de unge talenter og ikke mindst forstå, hvordan de ledes og motiveres bedst mulig.
Man kan selvfølgelig have den holdning, at de unge skal tilpasse sig til, hvordan organisationerne fungerer i dag. Det går imidlertid ikke, for med mangel på talent, er vi ikke i en position, hvor vi kan se os fri fra at forstå og tilpasse os de kommende medarbejdere – til en vis grad.
Der er verdner til forskel fra en generations X’s opvækst og den opvækst, en generation Y og Z har haft, som især er påvirket at den digitale udvikling. Det er historiske begivenheder, teknologi, vilkår i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet, der former vores værdier og syn på blandt andet privat- og arbejdsliv. De nye generationer er dermed et produkt af udviklingen i samfundet. Der er ikke en generation, der har ”ret”. Generation Y og Z kan lære lige så meget af en generation X, som en generation X kan lære af en generation Y og Z. Vi skal have forståelse for hinandens værdier og holdninger, som ligger til grund for vores tilgang til arbejdet og se det unikke i hver enkel, for alle har noget at bidrage med.
I bund og grund handler det om, at vi skal skabe resultater i virksomhederne. For at kunne det skal vi samarbejde effektivt, og for at kunne det er vi nødt til at forstå hinanden. Nøglen til forståelse er viden. Derfor har vi samlet en række artikler fra nogle eksperter på området, som forhåbentlig vil give dig viden og inspiration til at du effektivt kan lede de forskellige generationer i dit team, din afdeling eller organisation, så I kan samarbejde bedst mulig om at skabe resultater.
God læselyst.
27.01.2015
fremtidsforsker, Marianne Levinsen, cand.scient.pol., Fremforsk, Center for fremtidsforskning
Generationerne X, Y, Z og arbejdspladsen
Den grundlæggende ide bag generationsteorien er, at vores værdier for alvor formes et sted mellem det 15. og 23. år ud fra historiske begivenheder, musik, ny teknologi, vilkår i uddannelsessystem og på arbejdsmarkedet samt øvrige samfundsforhold. Teorien er således en form for socialiseringsteori.
27.01.2015
Nikolaj Henum, VirkKom
X-Y-Z kan tilsammen ikke danne et ord, men kan de samarbejde?
Generation X, Y eller Z. De nye generationer, og de, der i en årrække allerede har befundet sig på arbejdsmarkedet, bliver i dag i stigende grad sat i bogstavkasser efter alder. Årsagen er, at ens fødselsår ofte er styrende i forhold til ens måde at agere på, og det gælder særligt på arbejdspladsen.
27.01.2015
Ina Buonaventsen Kummerfeldt, Talent Management and Employer Branding HR specialist, Telia
Generationsledelse på en hverdag – hver dag!
Med en antropologisk tilgang og et åbent sind kan man som leder få flere gevinster og færre konflikter, når man skal lede mange generationer på samme arbejdsplads, påstår Ina Buonaventsen Kummerfeldt, der er Talent Management og Employer Branding HR specialist i Telia.
27.01.2015
Brian Møller Nielsen, kommunikationskonsulent i Ikast-Brande Kommune
Brobygger over generationskløfter
Med et personale på 18-73 år skal Claus Elsborg forholde sig til flere forskellige generationer i løbet af en arbejdsdag som leder i Ikast-Brande Kommune.
27.01.2015
Katrine Bøgh Brixen, Seniorkonsulent, cand.mag. i retorik
5 ting du bør vide om næste generations tilgang til kompetenceudvikling
Det er oftest ledelse, samarbejde og rekruttering, der er i fokus, når det handler om de yngre generationer. De har fokus på at præstere, men hvis de skal blive ved med at levere de bedste resultater, kræver det løbende kompetenceudvikling. Så hvordan skal uddannelse af de kommende generationer gribes an?
27.01.2015
Anders Drejer, professor, Institut for Økonomi og Ledelse, Aalborg Universitet
Ledelse ifølge Anders Drejer
Ledelse i det postmoderne Danmark – hvad kan vi tage med fra fortiden?
27.01.2015
Anette Prehn, Sociolog (MA), foredragsholder og forfatter, Centre for Brain-Based Leadership and Learning
Kom i indgruppen!
Kender du det, at du taler for døve ører? Eller til døde øjne? Begge dele er frustrerende: Det er helt tydeligt, at du ikke trænger igennem.
27.01.2015
Kim Johansen, direktør, SEB Pension
Er der en fremtid for Traditionel pension?
Skal, skal ikke? Tvivlen er stor hos de danskere, der af deres pensionsselskab enten er blevet eller i nærmeste fremtid bliver tilbudt at udskifte deres sikre opsparing i Traditionel pension med én i markedsrente-universet.
27.01.2015
Jens Moberg, Indehaver af Leadership Institute og bestyrelsesformand for bl.a. Grundfos og PostNord
Distanceledelse – det handler om din indstilling
At skulle lede medarbejdere på distancen, har været en integreret del af min ledelse i hovedparten af min erhvervskarriere. Første gang var da jeg skulle opbygge Microsofts konsulentvirksomhed i Norden med medarbejdere på tværs af de nordiske landegrænser. Dernæst var det som direktør i samme virksomhed for chefer i 12 europæiske lande og senere blandt andet som øverste ansvarlig for Microsoft’s nordamerikanske salgsstyrke med ansvar for tusindvis af medarbejdere i USAs 52 stater og 3 forskellige tidszoner. I dag leder jeg udelukkende på distance som bestyrelsesformand for blandt andet Grundfos A/S og PostNord AB.
27.01.2015
Trine Kolding, forfatter og underviser med speciale i personlig effektivitet og planlægning
De tre tidstyper®: Er du tidsoptimist, tidsrealist eller tidspessimist?
I slutningen af 90’erne arbejdede jeg i en mindre konsulentvirksomhed i Århus, hvor min chef og jeg jævnligt tog på studieture til Tyskland med et hold kursister. Jeg glemmer aldrig den første gang. Toget afgår kl. 8.31, og kl. 8.00 står jeg klar på stationen for at tage imod kursisterne og sikre, at alle er med. Tiden går, og der er intet spor af min chef. Da klokken bliver 8.25, er jeg oprigtigt nervøs. Både over om der kan være sket ham noget og ved udsigten til at skulle alene af sted. Kl. 8.30 kommer han slentrende ned af perronen og når lige at stige på toget, inden fløjten lyder. Siden hen gentog mønstret sig, hver gang vi skulle ud og rejse sammen.