Ledelse i Udvikling 1 - 2011
Tema: Medarbejderudviklingssamtaler - MUS
Medarbejderudviklingssamtale - MUS
Med vinterens komme er det ofte også tiden for de berømte og til tider berygtede medarbejderudviklingssamtaler også kaldt MUS. Lederne forbereder sig, og ligeledes gør medarbejderne, alle med det fælles mål at se tilbage og lære af det forgangne år og derigennem skabe en bedre fremtid for sig selv og for virksomheden. Dette er måske en lidt rosenrød beskrivelse, da disse samtaler ofte også kan være infiltreret af skjulte dagsordner, kommunikationsvanskeligheder og meget mere.
MUS findes i mange afskygninger. Den traditionelle MUS eller PUS (Personlig UdviklingsSamtale), som er en individuel samtale med medarbejderen og hans/hendes nærmeste leder. LUS (LederUdviklingsSamtale) er en samtale, der har til formål at udvikle mellemledere, og GRUS (Gruppe Udviklingssamtale) er udviklingssamtaler i teams eller grupper med op til 10-12 personer afhængig af samtalens fokus. En anden tilgang er performancesamtaler, som anvendes f.eks. i forsvaret, og som typisk har et bagudrettet fokus til forskel fra nogle af de andre tilgange.
Hvorvidt man ser bag ud, fremad eller fokuserer på nuet, er en vedvarende diskussion, hvorvidt lønforhandlinger bør indgå i MUS. Der er imidlertid en bred enighed om, at det foretrækkes at adskille lønforhandlingen fra udviklingssamtalen, for at skabe et nødvendig trygt og ærligt udgangspunkt for MUS-samtalen.
Et andet vigtigt element at holde fokus på ved MUS er ordet ”udvikling” og dets fremadrettede fokus. Det er af afgørende betydning, at MUS ikke bliver ”skraldespanden” for problemer og udfordringer den daglige ledelse bør have håndteret forinden samtalen. Formår man som leder at undgå dette, er MUS et brugbart værktøj til at påvirke arbejdsstyrken og herigennem virksomhedens fremtidige konkurrenceevne.
I 2011 har vi lavet et par ændringer i Ledelse i Udvikling og er glade for at kunne præsentere bl.a. fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, som vil præsentere nye tendenser inden for ledelse og Henrik Ørholst, der vil give et portræt af seks af de største ledelsesguruer gennem tiden – guruer som har været med til at gøre en forskel. I hvert magasin kan du desuden følge seks personlig og ærlige fortællinger om, hvad det vil sige at være leder, og du får her et indblik i en dansk leders hverdag, og hvilke udfordringer og succeser livet som leder byder på. Endelig bliver et udpluk af de nyeste analyser præsenteret i serien Ledelse i tal. Alt sammen portrætter og artikelserier som har til formål at ruste dig til diskussionen om, hvad der sker inden for ledelse, og hvad god ledelse er.
God læselyst.
25.01.2011
Eva Maria Mogensen, Sekretariatschef, SCKK – Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling
MUS med effekt
MUS er meget mere end en individuel samtale. Det er et redskab til at udvikle både medarbejderne og arbejdspladsen. SCKK – Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling har sat fokus på, hvordan man kan udnytte potentialerne i MUS ved at sætte samtalerne ind i en strategisk sammenhæng og arbejde med MUS som en proces. En proces der giver mening og effekt for både medarbejdere og arbejdsplads.
25.01.2011
Anders C. Østerby, freelancejournalist
Manglende initiativ fra ledelsen
Falck-redder Poul Bent Hansen har gennem årene oplevet MUS som noget nær spild af tid og har savnet, at hans ledelse tog hans behov mere alvorligt – også som senior. Til sidst måtte han ty til trusler for at få sine ønsker opfyldt.
25.01.2011
Charlotte Albæk, sekretariatschef, BAR FOKA, og Mads Kristoffer Lund, udviklingskonsulent, BAR FOKA
Sådan gør du… Når MUS samtalen bliver vanskelig
MUS er en integreret del af dine opgaver som leder. Det er en mulighed for at skabe forståelse mellem dig og din medarbejder om organisationen og de opgaver, I sammen skal løse. Men det kræver, at du forholder dig aktivt til samtalen – også når den måske bliver vanskelig. På den måde gør du MUS-samtalen til mere end endnu en pligtfyldt opgave i en travl hverdag – den bliver helt nødvendig.
25.01.2011
Anne-Marie Dahl, fremtidsforsker, Futuria
Gemmeleg i IKEA
Hvis du var i IKEA 1. oktober, undrede du dig sikkert over, at der pludselig stak en ung gut op bag en Billy-reol, eller en teenagepige lå under en Klippan-sofa. Men den dag var der gemmeleg i IKEA. Det skal siges, at det ikke var et af IKEA´s egne påfund. Et par 16-årige knægte var kommet på, at det kunne være rigtigt sjovt med gemmeleg i IKEA. Ud på Facebook og flere hundrede unge mødte op i bl.a. Århus og Odense iført den påbudte dresscode en hvid T-shirt eller trøje ”så vi kan kende hinanden”. En sjov stunt, men hvad har gemmeleg i IKEA med ledelse og motivation i fremtiden at gøre? En hel del, tror jeg.
25.01.2011
Sus Lund-Hansen, SEB Pension
Nye regler for traditionel pension fra 2011
Hovedparten af pensionsaftalerne i landets virksomheder er baseret på en traditionel opsparing med garanteret ydelse. Fra 1. januar 2011 gælder der nye regler for denne pensionsform. Det giver anledning til at overveje alternative opsparingsformer, når virksomheden fremover skal indgå pensionsaftaler til medarbejderne.
25.01.2011
Michael Juhl, chefkonsulent, cand. psych., Teknologisk Institut
MUS-samtalen – dødt arvegods eller guld værd ?
Har medarbejderudviklingssamtalen, MUS, nået sin udløbsdato, eller er MUS stadig et lødigt og godt bud på en vigtig samtale mellem nærmeste leder og medarbejder? Hvis MUS har sin eksistens¬berettigelse, skal den bidrage til at sikre øget arbejdsglæde og en positiv bundlinje for både medarbejder, leder og virksomhed.
25.01.2011
Henrik Ørholst, marketingchef, PA Consulting Group
Interview med guruen Charles Handy – løsarbejder og fastansatte
I 2011 præsenterer Henrik Ørholst seks af de største ledelsesguruer gennem tiden. Guruer som har været med til at gøre en forskel. Læs eksperternes ideer om udvikling organisationskulturen, innovation og bundlinje. Og du bliver godt rustet til at kaste dig ud i diskussionen om, hvad god ledelse er.
25.01.2011
Anne Øvlisen, Manager, og Stine Post Hansen, Consultant, Pricewaterhousecoopers
Spørgsmål om skat
25.01.2011
Benedikte Strøm
”Hvor svært kan det være at involvere?”
Leder- og medarbejder-involvering er en forudsætning for, at forandringer bliver succesfulde. Alligevel involverer vi ikke – eller alt for lidt, viser flere undersøgelser. Hvorfor dog ikke?