Ledelse i Udvikling 1 - 2010

Tema: Det psykiske arbejdsmiljø

Dit gode psykiske arbejdsmiljø?

Det gode psykiske arbejdsmiljø er en forudsætning for, at du og dine medarbejdere kan udøve jeres arbejde godt. Det er gang på gang blevet bevist, at der er en klar sammenhæng mellem psykisk arbejdsmiljø og trivsel, relationer og engagement.

De fleste ledere er derfor meget opmærksomme på, om deres medarbejdere trives. Hvad, mange ledere imidlertid glemmer, er deres egen trivsel – deres eget psykiske arbejdsmiljø.

Især mellemlederne er i disse år presset på arbejdsopgaver, der ikke nødvendigvis hører til i den sjove ende. De er placeret midt i mellem medarbejderne og topledelse, og det stiller store krav i krisetider, der er præget af fyringsrunder. Siden 2008 har finanskrisen fået flere virksomheder og afdelinger til at lukke – eller skære ned på medarbejderstaben. Det stiller krav til lederne, der både skal håndtere afskedigelser og medarbejderes bekymringer, efter det er meldt ud, at en afdeling eller en virksomhed lukker – eller skal igennem større fyringsrunder. Samtidig skal de tackle en stærkt forkortet planlægningshorisont og skærpede krav til at begrænse omkostningerne.

Hvordan bevarer du dit gode arbejdsliv i hårde tider? Hvordan får du plads og overskud til også at passe på dig selv – og ikke kun på dine medarbejdere?

Denne udgave af Ledelse i Udvikling handler om det psykiske arbejdsmiljø. De fleste arbejdspladser har for længst indført Arbejdspladsvurderinger, der giver en indikation på, i hvilken retning det psykiske arbejdsmiljø går. Alligevel kan det være givtigt at stoppe op og sikre sig, at det stadig er rart at gå på arbejde – at der ikke ligger noget og lurer i hjørnet, som man har overset i tider, der er lidt mere travle end andre.

Godt nytår til alle vores medlemmer og læsere af Ledelse i Udvikling

God læsning


Heidi Vesterkilde Andersen

Fleksibilitet giver overskud

I 2006 var kun 36 % af medarbejderne i Abbott tilfredse med deres balance mellem arbejdsliv og privatliv. I dag er alle medarbejdere i Abbott fra receptionist til administrerende direktør uddannede Life Navigators, og 90 % af medarbejderne udtrykker tilfredshed med balancen mellem arbejdsliv og privatliv. Men hvilken forskel har det bevirket for arbejdsmiljøet i Abbott?

Ole H. Sørensen og Peter Hasle, seniorforskere, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Nye brudflader i det psykiske arbejdsmiljø

Hvorfor lykkes nogle med at skabe det gode arbejdsliv – mens andre går i stå? Igennem tre år har 16 arbejdslivsforskere fulgt arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø i 14 danske virksomheder og institutioner. Ca. 3000 ansatte har deltaget i undersøgelsen. Resultaterne af projektet er formuleret i bogen ’Arbejdets Kerne’, der bl.a. opstiller 13 gode råd til, når det psykiske arbejdsmiljø skal forbedres.

Hanne Juul Nielsen, kommunikationskonsulent, Socialt Udviklingscenter SUS

Mobning – den stille epidemi

Knas med arbejdsmiljøet giver grobund for mobning. Og selvom vi ikke holder af at tale om det, er mobning et trivselsproblem på mange arbejdspladser. Nationalt Forskningscenter i Arbejdsmiljø står bag det treårige projekt ’Mobning og chikane på arbejdspladsen’ – læs her om nogle af resultaterne fra projektet.

Mette Marie Karlberg, PID-Personalechefer I Danmark

Mulighedernes Land

I dag ved medarbejderne på Tangkær, at de udfører deres arbejde godt. De tager mange beslutninger selv og respekterer hinandens forskellighed. Det har givet dem et godt psykisk arbejdsmiljø, der er præget af tillid og respekt for hinandens forskellighed. Sådan har det ikke altid været – forud ligger et opgør med en kultur, der dikterede ro, renlighed og regelmæssighed.

Marianne Bach, erhvervspsykolog

Honningfælden

Vi er blevet rigtig gode til det med det psykiske arbejdsmiljø. Der bliver skrevet og implementeret politikker i lange baner. Vi kender symptomerne på stress og er opmærksomme på både os selv og vores kolleger. Der er lavet undersøgelser om de arbejdsgrupper, der har det bedste – og det dårligste – arbejdsmiljø, og oversigt over de faktorer, der er væsentlige. Men al den viden kan gøre, at en enkelt gruppe kan blive overset og derfor kan være ekstra svær at passe på – de begejstrede.

Gustav Friberg, systemisk proceskonsulent med særligt interesse for interpersonel kommunikation og organisatorisk procesledelse. Gustavfriberg@goproces.dk

Ledelse og coaching i dagligdagen

Månedens værktøj

Mette Nørlem, PID-Personalechefer I Danmark

Ned med sygefraværet

Sygefravær koster samfundet dyrt. Derfor vedtog man fra politisk side i 2009 en række regler, der sætter fokus på sygefraværet. Det er regler, der stiller krav til alle aktører på det danske arbejdsmarked, herunder arbejdsgivere, a-kasser og jobcentre. Læs her om sygefraværssamtaler og mulighedserklæringer.

PID

Lederens værktøjer

Hvad kræves der af den moderne leder for, at han får succes? Hvilke udfordringer møder den moderne leder i lederjobbet, og hvordan håndterer hun disse udfordringer? Det er nogle af de spørgsmål Dion Sørensen har haft fokus på gennem hundredvis af samtaler med ledere og konsulenter i dansk erhvervsliv. Svarene, erfaringerne og de forskellige input har han systematiseret i bogen ”Lederens værktøjskasse – en praktisk manual”. I bogen er der bl.a. 90 konkrete ledelsesværktøjer, for lederevner er ikke noget, man er født med – det er noget, man udvikler gennem de arbejdsopgaver, som stilles én. Derfor illustrerer Dion Sørensen, hvordan lederjobbet kan konkretiseres som en række opgaver, der skal løses, akkurat som alle andre job. Et af værktøjerne er følgende værktøj til krisehåndtering.

Nomi Skovgaard, Centerchef, Ingeniør, MBA, Center for Arbejdsliv, Teknologisk Institut

Arbejdsmiljø – hvem har ansvaret?

Hvem har egentlig ansvaret for det psyko-sociale arbejdsmiljø på arbejdspladsen? Er det sikkerhedsrepræsentanten, er det HR-afdelingen eller er det ledelsen? Og hvem fører arbejdet med arbejdsmiljøet ud i livet?

Leif Skive, Speciallæge i al. medicin, idrætslæge, direktør og medejer af Amadeus Speciallægecenter

Jeg skal lige ha’ en sygemelding!

Velkommen til Lægen: Sundhed og forebyggelse i Ledelse i udvikling. Direktør og læge Leif Skive fra Amadeus Speciallægecenter vil fremover præsentere aktuelle sundhedsfaglige problemstillinger, som er relevante for virksomheder og personaleansvarlige. Der er mange interessante emner at vælge imellem, og læserne er også meget velkomne til at sende spørgsmål ind til magasinet. Leif Skive er speciallæge i Almen Medicin. Derudover er han idrætslæge, direktør og medejer af Amadeus Speciallægecenter, hvor han har ansvaret for den daglige drift og de almen medicinske ydelser. Han er forfatter til flere bøger og artikler om motion, kost og almen medicinske tiltag.

Antropolog Agata Heymowski, relocation og cross culture consultant, Relocare

Husk familien

Efter to år som elektronikingeniør i Danmark har kinesiske Sun Yi og hendes mand købt hus i Danmark. De bidrager begge med høje kompetencer til det danske erhvervsliv – og privat er familien netop forøget med et nyfødt tvillingepar. Det lyder, som om det var nemt for familien at lande i Danmark – men det var det ikke. Læs her om de udfordringer, man kan løbe ind i, når man forsøger at bosætte sig i Danmark.

Chefkonsulent Thomas Gall, Ankerhus A/S

Et stærkt udspil på et forsømt område

Anmeldelse af: Den professionelle proceskonsulent af Kristian Dahl og Andreas Granhof Juhl. Hans Reitzels For-lag 2009. 354 sider. ISBN 9788741251240.

PID

Nyt om efteruddannelse


Tune Hein, stifter af Hein Degn & Partnere – Leder- og Organisationsudvikling

Handlekraft og ledelse

Personlig handlekraft er at gennemføre sine nytårsfortsætter – gør du eller gør du ikke? Handlekraft i Ledelse og Organisation er at gennemføre sine strategier. Gør I eller gør I ikke? Ledelsesekspert Tune Hein ser handlekraft som den afgørende faktor for samfundets udvikling og vores evne til at klare kriser og skabe vækst. Han har netop udgivet bogen ’Handlekraft i Ledelse og Organisation’ og skriver her om, hvordan du som leder kan være med til at skabe større handlekraft.

Benedicte Strøm, Kommunikationsrådgiver +Strøm

Haves: Fornægtelse - Søges: Personligt mod

Alt for mange forandringsprojekter fejler stadigvæk. Én af årsagerne er, at ledere mangler personligt mod.