Personalechefen 6 - 2010
Tema: Relationer i arbejdet
I edderkoppens spind
Customer –, stakeholder –, human relations og så videre, ja det vrimler med nye ord og begreber på alle de relationer, som vores hverdag er fyldt med. Fordi det vælter frem med nye ord, er det dog ikke ensbetydende med, at der er noget nyt i relationer, og emnet har vel også altid været på HR´s agenda.
Når relationer alligevel er kommet til at fylde mere, så skyldes det jo, at vi i dag har en klar opfattelse af, hvor vigtige relationer er, og hvor ”skadeligt” det kan være, hvis relationerne ikke fungerer. Vores hverdag er jo fyldt med relationer til for eksempel ledere, kolleger, samarbejdspartnere, kunder og så videre. I dag med brug af mange sociale medier har vi imidlertid også inddraget vores personlige venner, gamle studiekammerater, tidligere kolleger og så videre i vores arbejdsmæssige netværk. Vi er med andre ord alle sammen viklet ind i et kæmpespind af relationer.
I psykiatrien og i det sociale system har man i mange år arbejdet med begrebet relationsarbejde, hvor man arbejder med at skabe de bedste relationer til forskellige typer af mennesker, og selv om HR i mange år har arbejdet med relationer, kommer vi nok i fremtiden til at forholde os til, at forskellige mennesker/medarbejdere kræver individuelle kommunikations-former, samarbejdsrelationer, konflikthåndteringsmetoder, ledertyper og så videre.
I dette års sidste nummer af Personalechefen sætter vi begrebet relationsarbejder under lup og giver en masse bud på, hvorfor og hvordan man kan arbejde med relationer – både de elektroniske, de langdistance-agtige og de kommunikative relationer. Derudover bringer vi også en undersøgelse, der giver bud på, hvad fremtidens medarbejdere stiller af krav til lederen og relationen med ham/hende, og endelig er der et par bud på, hvordan man helt konkret arbejder med at skabe gode relationer i forskellige virksomheder.
Til slut vil vi gerne benytte lejligheden til at sige tak nu, hvor finanskrisen er ved at være på retræte og ønske jer alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår samt sige på gensyn i 2011 med bedre tider for HR.
13.12.2010
Stine Gotved, konsulent i virtuel organisation Net:Work
Digitale relationer styrker fagligt fokus
Relationer får verden til at dreje rundt. Det gælder også på arbejdspladsen. Og det gælder i særdeleshed, når man som organisation ønsker at holde samling på fysisk spredte medarbejdere. Uden relationer går det ikke, og det fordrer derfor en særlig strategi at understøtte de rigtige digitale netværk.
13.12.2010
Pernille Basballe og Ditte Nielsen, begge cand.merc. (kom.) fra Copenhagen Business School og forfattere til bogen "Kreativitetskommunikation - et strategisk innovationsværktøj"
Dyrk de interne relationer og skab mere innovation
Fokus på de interne relationer mellem medarbejdere kan fremme kreativitet og innovation i virksomheden. Men langt de fleste virksomheder overser det interne relationsarbejde som disciplin. Og det er ærgerligt, for virksomhederne risikerer at gå glip af betydelige forretningsmuligheder.
13.12.2010
Helle Søndergaard, direktør Partner HR, forfatter til bogen ”Distanceledelse”
Snyd krisen med effektiv distanceledelse
Distance- og hjemmearbejde kan være en effektiv måde at klare krisen på og samtidig sikre, at medarbejderne og miljøet trives. Men distanceledelse kræver nye kompetencer og klar tale.
13.12.2010
Annette Lundgaard, Analysekonsulent interresearch a|s
HR-funktionen - på den anden side af en finanskrise
Øgede krav til dokumentation af HR-funktionens arbejde, bedre og mere målrettede videreuddannelsestilbud og et øget fokus på de interne forhold i afdelingen – således ser virkeligheden ud i de danske HR-afdelinger her på den anden side af en omfattende finanskrise.
13.12.2010
Kim Voss Jensen, HR Direktør Johnson Controls Denmark Aps
Er vi egentligt klar til næste generation af medarbejdere?
Det skræmmende ved spørgsmålet er, at det måske endda er lidt sent, jeg stiller det – for generationen, vi taler om, er her allerede. Så måske det mere rigtige spørgsmål set fra et HR-synspunkt ville være, om vi forstår at tiltrække, lede, motivere, udvikle og ikke mindst fastholde denne nye generation?
13.12.2010
Dare to Care, Academy of Management 2010
Af Dorte Cohr Lützen, konsulent Lützen Management, Lisbeth L. Rasmussen, afdelingschef Region Syddanmark, Senior Manager HR Kasper Kold, Gumlink/Fertin Pharma, Julia Samaras, strategisk uddannelseskonsulent, EDUKA.
13.12.2010
Anne Øvlisen, Manager, Pricewaterhousecoopers
Arbejdsmarkedsbidraget i 2011
Den 1. januar 2011 ændrer AM-bidraget endegyldigt karakter fra at være et delvist socialt bidrag (i EU-retlig sammenhæng) og en skat (ifølge dansk og international skatteret) til udelukkende at være en skat.