HR-chefen 5 - 2021
Tema: HR som katalysator
HR som katalysator for udvikling i organisationen
HR er som funktion indimellem omdiskuteret: Har den sin berettigelse? Skaber funktionen den ønskede værdi i organisationen? Og hvilke kompetencer består HR af? Hvad er HR’s primære opgave?
Det er et meget bredt spørgsmål, der trækker tråde ind i teorien, erfaringer, holdninger og processer, både generelt og i den adspurgte organisation. I nogle organisationer vil der være tale om HR-projekter, der i sin forstand er mest administrative og primært lever som drift af forretningen. I andre organisationer vil det være som en sideløbende og strategisk del af forretningen, hvor HR har mandat og råderum til at arbejde på linje med de overordnede strategiske mål for forretningen.
Målet og ambitionen er det afgørende punkt: Ønsker HR og den øverste ledelse et samarbejde omkring de fælles strategiske linjer? Og kan man se værdien af hinandens områder og kompetencer?
I dette nummer af HR Chefen kaster vi bolden op til en refleksion over værdiskabelse i HR – altså hvad er det HR gør, og er det det rigtige? Det gør vi ved at dykke ned i både den teoretiske og konkrete vinkel på, hvad værdi er, hvilken værdi HR skaber i organisationerne, samt trække på erfaringer, i forhold til hvilken rolle HR med fordel kan have i organisationen.
Ved at tale om HR som katalysator får vi netop øjnene op for, hvad det vil sige at arbejde med HR i en organisation. Der kan være inspiration at hente i forhold til sin egen HR-rolle og måske en mulighed for at udvikle de nødvendige kompetencer for et fremtidigt stærkt strategisk samarbejde ud i hele organisationen.
God læselyst!
25.10.2021
Birgitte Clausen, Cand.Merc.Int, & Executive MBA; René Dalgas Andersen, Cand.Mag i Læring og forandringsprocesser fra AAU; Ronnie Vindbjerg Pedersen, Master i Ledelses- og Organisationspsykologi fra AAU; Claus Høgh Andersen, Master i organisationspsykologi fra Roskilde Universitet
Forandringsledelse er begyndelsen – ikke slutningen
Når forandringens vinde blæser, kaldes der på forandringsledelse. Og så kaldes der typisk ofte også på HR. Men den forandringsledelse, der kaldes på, matcher ikke den virkelighed, de fleste af os lever i, og så møder vi nutidens udfordringer med fortidens logikker.
25.10.2021
Søren H. Jensen, lektor, ph.d., Copenhagen Business School, Institut for Ledelse, Politik og Filosofi
Hvordan skaber HR værdi i virksomheder?
Som en stabsfunktion er effekten af HR indirekte, man kan ikke forvente se effekten af en god HR-indsats direkte i form af øget produktion, øget salg, større markedsandel eller mere tilfredse kunder. Spørgsmålet er derfor, hvad er værdien af god HR-praksis?
25-10-2021
Signe Duedahl Nørgaard
I Aldi vil de dem, der gerne vil Aldi
At fastholde de dygtige medarbejdere er en høj prioritet i Aldi Danmark. Derfor har HR udrullet en række udviklingsmuligheder for medarbejderne, som skal sikre, at de bliver på rejsen, når de i fællesskab vil gå fra minus til plus og skabe det nye Aldi.
25-10-2021
Per Krogager, Business Angel, CEO og ekstern lektor på CBS, og Janne No Nielsen; Business Development Manager og Redaktør, DANSK HR
Værdiskabende HR-funktioner
Mange HR-funktioner står i dag overfor et krav om at være værdiskabende. Det stiller bl.a. et krav om, at HR skal kunne tale i monetære termer, hvilket er en stor udfordring for mange HR-professionelle. Men det indebærer desuden, at virksomhedens øvrige ledere forstår den menneskelige organisations helt afgørende betydning for såvel den kortsigtede indtjening som den langsigtede værdiskabelse.
25-10-2021
Christian Terkelsen, Craftsmanship
Fremtidens HR kommer (også) til at drive forretningsudviklingen
”Hvordan står det til nede i afdelingen for Spøg og Skæmt?” lød det lidt kækt fra en forbigående driftsdirektør. Selvfølgelig sagt i sjov, men dog med en underliggende henvisning til, at HR-afdelingen ofte associeres med aktiviteter, der synes langt væk fra de normale driftsaktiviteter i en organisation.
25.10.2021
Nick Holly, Director of Learning at Corporate Research Forum
HR is not a partner of the business
One of the greatest advances in HR came with Dave Ulrich’s book HR Champions in 1996. He has probably done more to move HR away from being an administrative function doing HR ‘stuff’ to one that concentrates on making a difference to the business, but I don’t agree with a key element in his three-box model.
25.10.2021
Redaktionen, DANSK HR
Træfpunkt 2021: ”Det føles jo fuldstændig, som det plejer”
Årets absolut største gevinst var uden sammenligning muligheden for igen at kunne samle alle HR-folk fra Danmarks erhvervsliv ved Træfpunkt HR 2021. Det har været savnet og efterspurgt, da sidste års Træfpunkt HR måtte afgive sin traditionelle fysiske form og leve et digitalt liv i 2020.
25.10.2021
Hanna Østenkær Atkins, cand.merc. i Strategi og organisation fra Syddansk Universitet, og Ingo Winkler, Institut for Virksomhedsledelse, Syddansk Universitet
Selvledelse er et plus for alle – men pas på faldgruberne
Selvledelse betyder, at medarbejdere har indflydelse på, hvordan en opgave skal løses, hvad det kræver, og hvorfor den skal udføres. Her er et resumé af, hvad der ifølge forskningen motiverer medarbejdere til selvledelse, og hvor der er risiko for, at det går galt.
25-10-2021
Tid til refleksion over… HR som katalysator
HR er nødt til at bevæge sig med og ikke ved siden af forretningen for at kunne skabe værdi. Det betyder, at HR er synkroniseret med organisationen på den måde, at de dels forstår, hvad der rører sig heri, og dels forstår at opbygge og anvende de kompetencer, der kan bringe forretningens strategiske ambitioner i mål.
25.10.2021
Mia Thyregod Rasmussen, ph.d., adjunkt, Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet og Lise-Lotte Holmgreen, ph.d., lektor, Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet
Den psykologiske kontrakt, rekruttering og sprog
I denne artikel ser vi på psykologiske kontrakter i konteksten af rekruttering med fokus på sprog og kommunikationsindflydelse.
25.10.2021
Nikolaj Henum, Virkkom
Med verden som arbejdsplads
Karin Middelburg er HR-globetrotter. Hun er hollænder og har arbejdet det meste af sit arbejdsliv uden for Holland – heriblandt 22 år i Danmark. Meget HR er ens på tværs af grænser, dog er der tre elementer, som adskiller sig markant, siger Karin Middelburg – det juridiske, ledelsesstilen og ikke mindst kulturen.
25.10.2021
Adam Rewucha, PwC, Senior Manager
Efter COVID-19: Verden er forandret, men reglerne er de samme
Efter 18 måneder med lockdowns, hjemmearbejde og videokonferencer er verden ved at åbne op igen efter COVID-19. Medarbejdere tager på deres første internationale forretningsrejser efter genåbningen, kontorfaciliteter genåbner, og møder kan afholdes fysisk. Men en del er også forandret.