HR-chefen 1 - 2017
Tema: HR møder kunderne
Kender du kunderne?
"Get closer than ever to your customers. So close, in fact, that you tell them what they need well before they realize it themselves”.
Det kan vel ikke undre, at ovenstående citat stammer fra Steve Jobs, stifteren af Apple, og han var vel om nogen manden, der kunne forudse, hvad kunderne i fremtiden havde brug for.
Men hvad har dette citat med HR at gøre? Faktisk en hel del…
HR har i årevis været klar over, at det er nødvendigt at samarbejde med sine kunder, og HR har også helt fra starten været klar over, hvem kunderne er. Kunde nummer et er selvfølgelig topledelsen, som har ønsker til HR og de opgaver, de skal løse, men mellemlederne er også kunder, for de er dem, der i det daglige skal have kontakten til og skabe resultaterne samme med medarbejderne.
Men HR kender også godt det, at ledelsen og lederne ikke altid forstår HR, og derfor har det ofte været nødvendigt at fortælle og synliggøre, hvad de havde/har behov for.
I dag har HR ikke kun interne kunder. De skal være så stor en del af forretningen, at de også skal kende de ”rigtige” kunder, altså virksomhedens kunder. For kun her igennem kan HR bruge sin store ”værktøjskasse” til at udvikle og understøtte hele virksomheden, så der alle steder tænkes nyt, og man dermed er forud for konkurrenterne og markedet.
Til slut vil jeg sige, at vi hos DANSK HR glæder os til også i år at kunne tilbyde dig en række spændende og relevante medlemsaktiviteter. Vi har dog en særlig grund til at se frem til 2017. DANSK HR – eller som vi hed indtil 2013 PID-Personalechefer I Danmark – kan nemlig fejre 25 års jubilæum i år. Fejringen bliver selvfølgelig ikke af os, men af dig – og alle dine med-medlemmer – I er jo grunden til, at vi de sidste 25 år har sat og stadigvæk hver dag sætter fokus på HR.
Så glæd dig lidt ekstra til 2017, hvor du kan se frem til masser af tilbageblik, kig fremad og ekstra gode gaver til dig som medlem. Så hold øje med nyheder – og sæt kryds i kalenderen den 4. og 5 oktober. Festen holder vi på Træfpunkt.
Vi ønsker dig et godt 2017.
12.03.2017
Kim Staack Nielsen, MBA, DBA CEO, DANSK HR
Er HR kundeorienteret?
Der er ikke tvivl om, at HR har fået et nyt perspektiv efter finanskrisen, nemlig en større involvering i forretningen. Lad os tage et view på hvad teorien er omkring dette.
12.03.2017
Nikolaj Henum
Ingen kunder – ingen forretning
Ingen kunder – ingen forretning.
Ved Flügger har HR radaren skarpt rettet mod forretningen.
Holdningen er, at HR skal uddybe nødvendige værktøjer, processer og metodikker til brug i organisationen, men der er bare fundamentet. Først når disse integreres i forretningen, kan man tale om, at HR er en succes.
12.03.2017
Rasmus Thy Grøn, chefkonsulent ved LEAD
Fem nøgler til strategisk og forretningsdrevet HR
Der bliver talt meget om strategisk og forretningsdrevet HR. Der findes sågar adskillige akademiuddannelser, efteruddannelser og kurser om netop dette. Men hvordan gennemfører man det i praksis? Det vil denne artikel give et bud på.
12.03.2017
Carsten Hornstrup, ph.d., partner i joint action, & Lars Bo Stenderup, HR-konsulent, Varde Kommune
Når vi lærer af hinanden
Varde kommune har implementeret en demensstrategi. Kommunen valgte arbejdsprocessen ’Ledelse af relationel koordinering’ til at løfte det tværgående samarbejde til fordel for borgere og medarbejdere.
12.03.2017
vivi bay
Holacracy – cirkler af tillid
Mange organisationer bliver mere og mere strukturerede for at blive slankere og smidigere. Spørgsmålet er, om det faktisk virker? I en af de mest berømte undersøgelser dukkede for eksempel systemet ”Holacracy” op med blandede resultater.
12.03.2017
Tomas Lykke, forfatter og partner Hildebrandt&Brandi
HR skal (også) tage ansvar for kunderne
Danske Bank har været igennem en markant turnaround, der startede i 2013. Se hvordan de fik sat kunderne i fokus.
12.03.2017
Geoffroy de Lestrange, Product Marketing Manager EMEA hos Cornerstone OnDemand
HR kan – og skal! – tage ved lære af marketing
Det er nye tider for HR, og udfordringerne er mange. Digitalisering og et større fokus på branding er også emner, som HR skal forholde sig til. HR kan lære utrolig meget af marketing og dermed stå styrket i fremtiden.
12.03.2017
Morten Kamp Andersen, Proacteur
Sådan måles HR’s forståelse for kundernes behov og oplevelse
HR skal interessere sig for og forstå virksomhedens kunder, for ellers forstår man ikke baggrunden for virksomhedens strategi, kan ikke stille de rette spørgsmål til lederne eller dagligt supportere interne stakeholdere.
12.03.2017
DANSK HR
25 år med HR
Det er i år 25 år siden, at det, der i dag er Danmarks største HR-forening, så dagens lys. DANSK HR – eller som vi hed den gang PID-Personalechefer I Danmark – blev stiftet, og vi fortæller her historien om vores allesammens HR-forening.
12.03.2017
Nikolaj Henum
"Du skal vide, hvornår du er en succes"
Knivskarp og rolig – det må være de adjektiver, som man ved første møde tillægger HR-direktøren fra Danmarks største forsikringskoncern, Tryg.
08-03-2017
Cand.comm. Katrine Nedenskov Madsen, adjunkt, cand.jur. Jeanett Kiy og lektor, ph.d., cand.mag. Jørn Helder, Cphbusiness
Dit fokus skal være på anerkendelse, relationer og feedbac
Det handler om anerkendelse, relationer og feedback. Cphbusiness har netop gennemført en større undersøgelse af, hvad de unge synes er vigtigt, når de skal yde deres bedste på arbejdspladsen.
12.03.2017
Dennis Christensen, journalist
HR-innovation kan være alternativ til fyringsrunder
Der er andre veje til effektivisering end fyringsrunder. Ifølge HR-ekspert kan virksomheder med fordel tænke anderledes, når organisationen skal effektiviseres, og det er aarhusianske LaserTryk.dk A/S et godt eksempel på.
12.03.2017
Vivi Bay, Personal og Ledelse 7-16
Her dyrker vi mangfoldighed
Det er vigtigt at skabe et godt arbejdsmiljø for alle.
I sommerhalvåret har Bjertnæs & Hoel 65 medarbejder med 5 forskellige nationaliteter. I dag er der medarbejder fra Vietnam, Polen, Hviderusland, Holland og USA. I 25 år har Bjertnæs og Hoel samarbejdet med internationale landbrugsuniversiteter.
12.03.2017
Jonas Blegvad Jensen, Advokat
MANGLENDE OMPLACERING AF GRAVID MEDARBEJDER UDGJORDE IKKE FORSKELSBEHANDLING
Det er opsigelsestidspunktet, der er afgørende for vurderingen af en afskedigelse, også efter reglerne i ligebehandlingsloven. Det har Højesteret netop præciseret i en sag, hvor en gravid medarbejder mente, at en professionshøjskole ikke havde opfyldt sin omplaceringspligt.
12.03.2017
Peter Hagedorn-Rasmussen, lektor, ph.d., Roskilde Universitet, og Steen Elsborg, erhvervssociolog og direktør, LDI – Læringsdrevet Innovation
Skab robust organisationsforandring
Mange er bekendt med psykologen Kurt Lewins teori om, hvad der kan bidrage til succesfulde forandringer. Tø-Forandr-Frys! Han er blevet tillagt rollen som fader til meget af den eksisterende forandringsledelsesteori, som tilsigter at styre os gennem forandringer for at nå perioder af stabilitet.