Pre & onboarding
I en ny undersøgelse har 1.562 medarbejdere delt deres erfaringer med at skifte job. 57% af medarbejderne forlod deres nye job inden for 12 måneder. 60% svarede, at virksomhedens forberedelser inden jobstart var mangelfulde eller ikke eksisterende og 88% svarede, at det var særdeles vigtigt, at de lærte mere om arbejdspladsen før de startede.
Af: Anders Thorup // CEO & Co-Founder, introDus
Vi kaster alt ind på at finde den helt rette medarbejder, men glemmer derefter at det er mindst lige så vigtigt at få den helt rigtige medarbejder godt fra start
I Danmark bruger vi knap 17 milliarder om året på vikar og rekrutteringsservices, hvilket må siges at være et betragtelig beløb. En minimal del af dette bliver brugt til at integrere de medarbejdere, vi netop har brugt en formue på af finde. Det svarer til, at du under din forelskelse gør ALT, hvad du kan for at imponere din partner, men når du først er blevet gift, tager du det hele for givet.
Hvorfor tror vi, at det holder på arbejdspladsen? Vi ved, at i Europa forlader 22% af de nyansatte os allerede inden for det første 45 dage. Vi ved også, at det har en stor finansiel og emotionel konsekvens for virksomheden. Vi spurgte 1.562 medarbejdere og 60% svarede, at der manglende en del eller at intet var klar til deres første arbejdsdag. Derudover fortalte 88% os, at det var meget vigtigt eller vigtigt for dem, at de lærte mere om arbejdspladsen, før de startede.
Når vi holder det op mod, at vi i Danmark ved, at 77% af alle virksomheder ikke har et konkret Pre & Onboarding set-up, så har vi en udfordring.
Der er en tsunami af ting man kan gøre – også uden en platform.
Først er det vigtigt, at du deler integrationen af din nye medarbejder op i to perioder.
1. Preboarding (Fra de har underskrevet kontrakten til de har første dag)
Her handler ALT om medarbejderen! Dvs. du skal give dem mulighed for at lære om jeres historie, kultur, værdier mm. Inviter dem ind til et arrangement, en frokost og få dit nuværende team til at linke op med dem. Omdrejningspunktet er din nye medarbejder og det er IKKE her, du skal sende GDPR, Compliance regler mm. afsted. Husk at tænke over at medarbejderne ofte er i krig med at overlevere fra sin nuværende arbejdsplads, så hold det kort, simpelt og inspirerende. Fokuser især på følgende 3 ting (S.K.I modellen):
- Skab sikkerhed for den nye medarbejder (Safety)
- Giv medarbejderen mulighed for at lære om sin nye arbejdsplads (Knowledge)
- Lad medarbejderen begynde at danne relationer til det nuværende team (Integration)
2. Onboarding (Fra den første dag på jobbet til den dag de leverer den værdi vi har ansat dem til)
Nu har du medarbejderen under dine vinger og det er dit ansvar at få ham eller hende op at køre så hurtigt som muligt. Der er ikke ”One-size-fits-all”, da alle organisationer og positioner er forskellige, men her er 3 ting du bør tænke over.
- Sørg for at medarbejderen altid har fremdrift. De må ikke side og trille tommelfingre mens de venter på du har tid. En medarbejder der træder vande vil på et tidspunkt synke til bunds.
- Glem KPI´er de første 60 dage. Der er en grund til at fodboldspillere først performer efter noget tid, det gælder også din nye medarbejdere. Husk at give positivt feedback, det er vigtigt for medarbejderen at vide de er på rette kurs.
- Brug 30,60,90 dags modellen:
30 Dage: Lærer vi
60 Dage: Bygger vi på
90 Dage: Eksekverer vi
Hvis man gør sig umage med sin Pre & Onboarding er der kæmpe gevinst at hente
Udover de åbenlyse konsekvenser, der er, når man ikke gør noget, er der ligeledes en palle af herligheder, der venter dem, der gør. Medarbejderne kommer langt hurtigere op i fart, nogle minimerer time-to-performance med 73% og øger deres fastholdelse med over 25%. Derudover er det vel også meget fair, at vi som arbejdsgivere gør vores ypperste, nu vi har valgt at rykke en medarbejder fra deres stabile eksistensgrundlag og bedt dem komme at lege med os?