Just Eats danske direktør: ”Jeg blev hentet ind for at sætte en ny retning – og det har været afgørende for succesfuld transformation”
Da Just Eat skulle finde en ny dansk landedirektør i 2023, faldt valget på Ann-Sophie Adamsen, der siden har indført både en ny strategi og en gennemgribende kulturforandring. Her fortæller hun om, hvordan man skaber rammerne for nytænkning i alliance med nært ledelsesmandat og proof of concept.
“De fleste kender citatet om, at kultur spiser strategi til morgenmad,” siger Ann-Sophie Adamsen med et smil og spørger: “Men hvad gør man så, når man både skal udrulle en ny strategi og samtidig forme en kultur, der driver strategien fremad?”
Ann-Sophie Adamsen blev sidste år hentet ind som ny administrerende direktør i Just Eat Danmark, der har eksisteret siden 2001, med ekspertise i forandringsledelse samt mandat til at udfordre internt og eksternt for at fremtidssikre Just Eat i Danmark. Hendes mål var klart fra start: At skabe en kultur blandt medarbejderne, der skal sikre positionen som danskernes foretrukne madleveringsplatform.
Nytænkning starter indefra
Siden hun tiltrådte, har Ann-Sophie Adamsen i den forbindelse arbejdet ud fra en vision om kreativ disruption ved at give medarbejderne i hele den danske organisation mere mandat, stærkere ansvar for kunde- og partnerrejsen og mere plads til egne idéer og initiativer. Hun forklarer, at det har krævet en intens og dedikeret indsats fra både ledergruppen og medarbejderne selv.
Alt sammen som metode til at bane vejen for mere åben idégenerering – uanset om det gælder optimering af dagligdagens processer eller mere visionær forretningsudvikling. Ann-Sophie Adamsen mener, at udbredt selvstændighed blandt medarbejderne er afgørende for fælles fremdrift og engagement på tværs af organisationen og dens forskellige lag.
“Det lyder enkelt og ligetil, men en af de største udfordringer i forhold til nutidens arbejdsstyrke er at få dem til aktivt at bruge det mandat, de får. For nogle medarbejdere er det naturligt, men for størstedelen er det ikke altid så ligetil. For det forpligter og kræver, at man tør tage ansvar og initiativ uden for eget ansvarsområde,” siger Ann-Sophie Adamsen.
En af de største udfordringer har været at bryde med det, Ann-Sophie Adamsen kalder for ’bevidst inkompetence’ – et fænomen, som opstår, når nye medarbejdere starter fulde af energi og engagement, men over tid tilpasser sig et sæt mere eller mindre gældende begrænsninger. Derfor er det ifølge hende vigtigt at sikre, at medarbejderne forbliver engagerede og bevarer den kreative drivkraft i en tilstand af ‘bevidst kompetence’ i stedet.
“Netop dét arbejder vi målrettet med at støtte vores medarbejdere i, så de i højere grad er i stand til at skabe fremdrift på områder, som man tidligere ikke har haft succes med at udvikle og ændre,” siger Ann-Sophie Adamsen.
Her har proof of concept, nærhed og konstant nysgerrighed på mulige løsninger vist sig at være nøglen til succes. Når først man i en fælles indsats har løst en stor udfordring, der har virket umulig trods flere forsøg, får man tillid til mandatet, processen og det faktum, at målet kan nås, forklarer hun.
Denne tankegang er fundamentet for hendes ledelsesstil, der over det seneste halvandet år har lagt grundstenene til et arbejdskulturelt nybrud i Just Eat Danmark, hvor nytænkningen nu vokser fra virksomhedens inderste kerne på tværs af organisationen.
“Jeg forsøger løbende at udfordre både mig selv og mine medarbejdere. Hvis jeg fx bliver mødt med argumentet om, at en forandringsproces eller et nyt initiativ ikke lader sig gøre, spørger jeg, om man kunne forestille sig andre veje frem samt hvilke barrierer, der skal nedbrydes, for at det kan lade sig gøre,” siger Ann-Sophie Adamsen og fortsætter:
“Hvorfor driver vi processen på netop denne måde? Kan vi gøre det mere effektivt ved at nytænke? Det er spørgsmål som disse, jeg vil have medarbejdere til at stille sig selv, hinanden, mig som leder og Just Eat som organisation.”
Landedirektøren har skabt en flad organisationsstruktur med en open door policy, hvor kun to kolleger rapporterer direkte til hende, mens resten af organisationen arbejder under en såkaldt dotted line. Det har skabt en kultur, hvor det bedste argument vinder – uanset om det kommer fra en praktikant eller en direktør.
“Det her er ikke min forretning – det er vores,” siger Ann-Sophie Adamsen.
Kulturelle byggesten for international vækst
Strategien for Just Eats fortsatte succes i Danmark hviler på tre centrale principper: dynamisk vision, engagement og kompetent handlekraft. Selvom den danske afdeling er en del af en global organisation fordelt på 19 markeder, ser Ann-Sophie Adamsen virksomhedens danske forankring som et centralt element for forretningens succes globalt.
Balancen mellem det globale og det lokale har nemlig gjort Danmark til et pilotland i Just Eats internationale organisation, som blandt andet betyder, at flere af virksomhedens nye koncepter testes herhjemme, før de rulles ud globalt. Just Eat Danmarks nye, frie arbejdskultur har ikke kun løftet medarbejdertilfredsheden, men også styrket virksomheden på markedet – og det bliver bemærket i resten af organisationen.
“Vores egen transformation til en succesfuld og mere fælles performancekultur er sket på blot 15 måneder. Det har gjort mig forpustet, men også glad og ydmyg, når jeg ser hele vores team lykkes på så organisk en måde. Som leder giver det et fix at se en kultur, hvor alle bidrager til fælles succes, og hvor der sjældent er en tom kontorplads.”
Ann-Sophie Adamsens tiltrædelse som direktør har samtidig været katalysator for en proces, som ifølge hende længe har været efterspurgt af virksomhedens medarbejdere.
“Det kan være en fordel at være nytiltrådt leder, når en ny kurs skal sættes, for medarbejdere forventer forandring, og det giver en unik mulighed for at skabe reel udvikling. Men det er først, når man tør give slip på gamle normer og vaner, at man kan skabe en kultur, hvor kreativitet går hånd i hånd med ansvar, som kan mærkes på top- og bundlinjen,” afslutter hun.