4000X2666(1) WEB Version

Peter Svane Andreasen, Regional Manager for Danmark, Cornerstone

 

Advertorial

Holistiske systemer med medarbejderen i centrum er nødvendige for moderne agile virksomheder

 

Hvis coronapandemien har lært os noget, så er det, hvor vigtigt det er hurtigt at kunne omstille sin virksomhed, og at kompetenceudvikling er altafgørende for, at dette kan lykkes. Men for at kunne udvikle alle medarbejdere i en virksomhed på en måde, der både engagerer dem, og fører til vækst for virksomheden, er der brug for mere sammenhængende og holistiske systemer, der sætter medarbejderen i centrum. Det siger Peter Svane Andreasen, Regional Manager for Danmark, Cornerstone.

”Alle, der arbejder med HR ved, at kompetenceudvikling og livslang læring er vigtigt. De fleste af vores kunder arbejder allerede med den digitale transformation, men pandemien har virkelig vist os, hvad der sker, når virksomheder bliver nødt til lynhurtigt at ændre fokus,” forklarer Peter.

”Eftersom vi i Norden tidligt var i gang med at digitalisere HR, sidder mange virksomheder nu med et kludetæppe af forskellige tekniske systemer, der styrer forskellige HR-processer. De taler ikke nødvendigvis sammen, og det er hverken enkelt eller hurtigt at integrere dem. Det kan tage lang tid at sammenkøre data fra forskellige systemer for at få en form for overblik over medarbejdernes nuværende kompetencer, for slet ikke at tale om fremtidens kompetencebehov. De fleste platforme til læring og talentudvikling mangler i dag et centralt punkt, hvor medarbejderen selv kan tage hånd om og drive sin egen udvikling,” tilføjer Peter.

Forskning viser da også, at adgang til selvdrevet udvikling og interne karrieremuligheder øger medarbejderengagementet.
Men da coronapandemien skyllede ind over landet og en stor del af alle ansatte arbejdede hjemmefra, måtte mange virksomheder stille sig selv spørgsmål som: Hvordan kan vi hurtigt gøre al kompetenceudvikling digital? Hvordan kan vi se, hvilke kompetencer, vi har i virksomheden, så vi ikke ender med at rekruttere til jobs, vi kunne have besat internt? Hvordan får vi bedre overblik, så vi kan koble medarbejderudvikling sammen med virksomhedens mål?

Mange medarbejdere har også indset, hvor vigtige deres egne kompetencer er og ønsker at tage et større ansvar for deres egen udvikling. De efterspørger derfor en større gennemsigtighed omkring, hvilke karriereveje, der er mulige for dem internt, og hvilken type uddannelse og udvikling, der er behov for, for at kunne komme videre.


Om Cornerstone:
________________________________________________________________

Cornerstone driver en fremtidssikret arbejdsstyrke med adaptive HR-løsninger, der er udviklede til at forene teknologi, data og indhold og til at inspirere et arbejdsmiljø med fokus på vækst, agilitet og succes for alle. Med et oplevelsescentreret AI-drevet system, som er fokuseret på fremtidige kompetencer og udviklet til en moderne arbejdsstyrke, hjælper vi virksomheder med at modernisere deres lærings- og udviklingsoplevelse. Systemet leverer det mest relevante læringsindhold, uanset hvor det findes, accelerer talent- og karriere-mobiliteten og etablerer kompetencer og færdigheder som det universelle sprog for vækst og succes i virksomhederne. Cornerstone hjælper mere end 6.000 kunder og 75 millioner brugere i 180 lande og på 50 sprog.

Læs mere her 
_________________________________________________________________

Maskinlæring og AI

”Vi har allerede arbejdet i flere år med maskinlæring for at kunne præsentere det rette læringsindhold til medarbejderne, når og hvor de har brug for det,” siger Peter.

”I løbet af de seneste år har vi så også introduceret AI for kunne identificere hvilke kompetencer og færdigheder, der findes internt i virksomheden, på et meget højere og detaljeret niveau. Vi så, hvor vigtigt det var at skabe en helt igennem sammenhængende og personliggjort oplevelse for medarbejderne, og at vi kunne bruge al vores tidligere erfaring inden for talenthåndtering og digital læring og samtidig benytte AI til at drive en sådan innovativ løsning.”

Resultatet er Cornerstone Xplor, markedets første løsning for medarbejderudvikling med en fuldt integreret og ekstremt personliggjort oplevelse af læring, kompetenceudvikling, vækst og karrieremobilitet.

Fremtidens læring er selvdrevet, dvs. at drivkraften for den enkeltes uddannelse og udvikling kommer fra medarbejderen selv. Det kræver en høj grad af gennemsigtighed i forhold til mulige interne karriereveje, og hvad der præcis skal til for at komme videre. De anbefalinger, som medarbejderen får fra systemet, skal samtidig være individuelle og ikke blot baserede på tidligere jobtitler eller uddannelse, men også den enkeltes kompetencer og interesser.

 

 

 

Med Cornerstone Xplor kan medarbejderne selv specificere, hvilke kompetencer og færdigheder de allerede har, hvilke de gerne vil udvikle, og endda ekskludere det, de ikke har interesse i. Disse informationer bruges derefter til en intelligent analyse ved hjælp af AI, der resulterer i individuelle forslag til nye muligheder, og hvilken type læring, der er mest relevant. Analysen kobler også medarbejderen sammen med ledige og relevante mentorer og interne eksperter, foreslår communities og præsenterer automatisk de mulige interne karriereveje.

”HR-ansvarlige kan bruge Cornerstone Xplor til at skabe interne talentpuljer, finde eksperterne i virksomheden og tilbyde medarbejderne udviklingsmuligheder på en måde, der også understøtter virksomhedens mål. Samtidig fjerner systemet bias og ubevidste fordomme,” siger Peter.

”Vi arbejder allerede med et stort antal virksomheder i Norden, og flere af dem er store globale koncerner. Det bliver spændende at se, hvordan de kan komme til at få gavn af Cornerstone Xplor. Det at sætte medarbejderen i centrum passer rigtig godt ind i den danske ledelsesstil og vi ser allerede mange danske virksomheder, der har fokus på at skabe agile og engagerede medarbejdere på denne måde,” afslutter Peter.

Læs mere om Cornerstone Xplor her.