De unge tager emojis med ind på arbejdspladsen
Af Nikolaj Henum
Hvis du scroller ned over dine private beskeder, er det ikke unormalt, at de er fyldt op med hjerter, bedende hænder og små figurer der smiler og danser – og ofte fylder de mere på skærmen end den oprindelige tekst. Stort set alle gør i dag brug af emojis, men det er ikke kun i privaten - for emojis har i den grad også indtaget arbejdspladserne, viser ny undersøgelsen gennemført af Norstat for Business Danmark.
Fire ud af fem bruger emojis regelmæssigt, når de sender beskeder til kollegaer. Ikke overraskende bruger unge (19-34 år) dobbelt så meget emoji, stort set hver gang de sender en besked til deres kollegaer, sammenlignet med den ældre (50-64 år) generation, (59 pct/30 pct). Emojies optræder også regelmæssigt i beskeder til ens nærmeste leder (60 pct.) og halvt så ofte i beskeder til den øverste ledelse (35 pct).
Tallene understreger en interessant udvikling i brugen af emojis på arbejdspladsen. Særligt de unge tager privatlivets kommunikation med på jobbet, hvorimod de ældre i højre grad er mere mådeholden i brugen af emoji overfor kollegaerne. For unge, er det tydeligt, at brugen af emoji i høj grad er med til at styrke budskabet og relationen. Bemærkelsesværdigt er det, at når vi kommunikerer op i organisationen, falder brugen af emoji, hvilket indikerer at der her er en anden relation end den nære – og det gælder også det yngre segment siger Martin Kildgaard Nielsen, administrerende direktør i Business Danmark.
Selvom vi kan blive bedre til at se værdien af emojies, skal vi fortsat gøre det med omtanke, forklarer han.
- Brugen af emojis på arbejdspladsen kan personalisere kommunikationen og styrke relationen, men det er vigtigt at anvende dem passende og professionelt for at undgå misforståelser. Lige som med alt andet handler det om balance – især i den eksterne kommunikation med kunder og samarbejdspartnere.
Her vil særligt unge gerne modtage en emoji fra deres leder eller arbejdsgiver
I nogen tilfælde kan det som leder være en fordel at bruge emojis overfor særligt den yngre generation – nemlig i tilfælde af en sygemelding.
Langt over halvdelen i den yngre generation (55 pct) siger, at hvis de i forbindelse med en sygemelding får en emojis sammen med ønsket om god bedring, så kan de være syge med god samvittighed. Samme fornemmelse har den ældre generation - omend det ikke er i samme omfang (30 pct).
Det synes jeg er takkevækkende, og noget man som arbejdsgiver, skal have in mente. Er man syg så skal man naturligvis ikke have dårlig samvittighed, da det jo alt andet er lige er uforskyldt. Føler man, man ikke kan lægge sig syg med god samvittighed, kan det hurtigt påvirke trivslen negativt på arbejdspladsen, fastslår Martin Kildgaard Nielsen.
Om
Undersøgelsen er gennemført den 14 – 24. november 2023 blandt et repræsentativt udsnit fra analyseinstituttet Norstats panel bestående af 1266 lønmodtagere18+.
For yderligere venligst kontakt Michael Krag-Svendsen: 2637 6117