Preview Kort sagt er det medarbejderne, som afgør, om en virksomhed opfylder sin målsætning. Motiverede medarbejdere er den korteste vej til salg, profit og vækst. En datadrevet HR-afdeling kan netop understøtte den motivation. For dine medarbejdere er ikke blot vigtige. De er uundværlige. |
Datadrevet HR hjælper din virksomhed med at træffe klogere beslutninger
Advertorial: Af Sympa Danmark
Der er én ting, der ultimativt afgør, om en virksomhed når sine mål. Målsætningerne om vækst, profit og salg bliver kun indfriet, hvis der er motiverede medarbejdere til opnå dem. Det gør ikke blot dine medarbejdere vigtige. Det gør dem uundværlige.
Udfordringen med at ansætte og fastholde dygtige medarbejdere er en stor bekymring i langt de fleste virksomheder. På det område er det som regel HR-teamet, der sidder med den hårde opgave.
Men jagten på kvalificerede medarbejdere kan lettes ved at optimere brugen af data, statistikker og analyser. Den begrænsede adgang til særlige kompetencer, som kvalificerede medarbejdere tilfører, er den største trussel for virksomhederne. Det viser en større rapport om medarbejderforhold, der peger på, at 47% af HR-afdelingerne betragter fastholdelse og medarbejderomkostninger som deres største udfordring. Derfor er det afgørende med et veldokumenteret grundlag for, hvad der tiltrækker nye medarbejdere, og hvordan arbejdsglæden holdes oppe. Således kan man i sidste ende nå virksomhedens målsætning og øge ROI.
Indgående kendskab til HR-data skaber bedre beslutninger
Hvis denne udfordring skal imødekommes, skal HR-afdelingen have adgang til data, som helt konkret viser, hvad der giver en større tilfredshed blandt medarbejderne. Det bakkes op af McKinsey, der har oplevet, at et højt engagement blandt medarbejdere ikke kun holder medarbejderne glade, men øger samtidig virksomhedens omsætning.
En større international undersøgelse viser, at helt op mod 20% af nyansatte medarbejdere fratræder deres stilling inden for 45 dage. Det er denne type data, der kan bidrage til bedre strategier for ansættelse og generel tilfredshed blandt medarbejdere. Samtidig kan det også være en stor hjælp for HR-chefer at have øje på organisationsspecifikke data, når de skal løse problemer i virksomheden og fremhæve styrkerne blandt medarbejderne.
Det er her, HR-data virkelig spiller en central rolle. Med et indgående kendskab til KPI’er og medarbejdernes data, kan et HR-team bruge statistikker til at træffe bedre og klogere beslutninger.
KPI’er kan bruges til andet end salg
Disse HR-data er statistikker, som giver organisationer muligheden for at få detaljeret indsigt i deres medarbejdere og måle effekten af de initiativer, som HR-afdelingen iværksætter.
HR-data kan være mange forskellige ting og føles måske som lidt af en jungle. Her er nogle eksempler på data, der kan være værdiskabende for din virksomhed:
|
Helt traditionelt opstiller virksomheder KPI’er, der skal måle og vurdere, hvor effektive de er til at opnå salg eller produktionsmål. Men som moderne virksomhed bør du også følge vigtige indikatorer for din medarbejderstab.
Her kommer tre fordele ved at benytte sig af medarbejderdata:
1. Boost din virksomhedsstrategi
Når du som leder sidder med den seneste HR-rapport i hånden, er du klædt på med pålidelige data om dine medarbejdere, som kan hjælpe til at træffe strategiske beslutninger om virksomhedens fremtid på et oplyst grundlag.
2. Mål medarbejderoplevelsen
Hvis du skal komme den store udfordring med fastholdelse af medarbejdere til livs, er håndterbare HR-data en nødvendighed for at kunne måle og evaluere medarbejderoplevelsen. En løbende måling af medarbejderengagementet er metoden til at sikre, at HR-teamets arbejde bliver omdannet til tilfredse medarbejdere, som bliver længere i virksomheden.
3. Skær ned på omkostningerne og øg dit overskud
Ledere med god forståelse af HR-data kan få klar indsigt i områder, hvor omkostningerne kan reduceres og overskuddet øges. Forbes har eksempelvis udregnet, at en virksomhed kan spare op til 152.000 kroner årligt per medarbejder, der arbejder hjemmefra. Undersøgelser viser også, at mange ønsker at arbejde hjemme og samtidig er mere produktive.
Hvordan opnår din virksomhed bedre resultater med HR-data?
Virksomheder har tidligere baseret deres strategi på KPI’er målrettet salg, markedsføring og økonomi. Men flere har fået øjnene op for vigtigheden af at gentænke, hvilke målinger der også har betydning for en moderne virksomhed. I det nuværende arbejdsmarked kan såkaldte HR-metrikker nemlig være mindst lige så afgørende for en sund virksomhed som de mere etablerede metrikker.
Godt medarbejderdata gør det muligt for HR-chefer, ledere og de forskellige afdelinger at overvåge, når der sker ændringer i både virksomhedens resultater og trivsel i realtid. Når centrale HR-data er let tilgængelige, er det nemt at informere ledelsen om både styrker og svagheder, så der hurtigt kan rettes op på de ting, der ikke lever op til forventningerne.
Hvordan beskriver du dine vigtigste KPI’er?
En KPI er en indikator, som skal vurdere effektiviteten af en medarbejder eller organisation, så en virksomhed kan opfylde deres overordnede målsætning. Optimalt skal hver KPI være forbundet til et specifikt forretningsmål.
Når du skal definere dine KPI’er, bør du starte med at besvare følgende spørgsmål:
Hvis vi siger, at målet er at forbedre fastholdelsen af medarbejdere det kommende år, vil man kunne definere et KPI på følgende måde:
For at få mest muligt ud af KPI’erne, bør du involvere de rette ledere i organisationen, så der løbende bliver fulgt op og skabt en kultur på området. |
Saml alle dine data i ét system med Sympa
Din virksomhed bruger sandsynligvis allerede HR-løsninger til at skabe et overblik over aktiviteterne i organisationen. Men vidste du, at det er muligt at samle alle oplysninger ét sted?
Sympas HR-system giver din organisation mulighed for at overvåge og skalere alle de processer, som er relevante for dit HR-team - lige fra rekruttering til fratrædelse. Læs mere om Sympa her.