Ledelse i Udvikling 1 - 2022

Tema: Ledelse på den hybride arbejdsplads

At lede den hybride arbejdsplads – hvordan bliver vi high performers?

 

 

 

 

Ikke blot, men især grundet corona har vi fået langt større fokus på at lede på afstand – både virtuelt og fysisk. Distanceledelse er ikke nyt, men kombineret med den digitale udvikling, kræver denne type ledelse nye kompetencer.

Det er nok de færreste, der på nuværende tidspunkt ikke har holdt et møde på enten Microsoft Teams eller Zoom, men hvad kræver det af en leder at skulle støtte, motivere og guide sine medarbejdere, der nu sidder bag en skærm? Her kommer både de tekniske og ledelsesmæssige kompetencer på banen i nye rammer.

Det har vi forsøgt at belyse blandt andet med inspiration i et mindset, der også ses i normadeledelse – nemlig at være åben for, at planer ændrer sig, og at se mulighederne i ændringerne. Vi oplever ofte, at planlægning er vejen frem – men måske kan ændringer i planerne give meget mere indføling og hermed kvalitet i ledelsen?

Vi dykker også ned i bevæggrunden for at møde fysisk ind på sin arbejdsplads, en bevæggrund, der førhen primært var af arbejdsmæssig karakter. Fremover vil flere opleve, at behovet for fællesskabet trækker medarbejderne ind på kontoret, samtidig med at performancen stiger, i takt med at der er mulighed for at arbejde hjemme, hvor koncentrationsopgaver bedre kan løses.

Flere ledere oplever også, at hele grundessensen af ledelse bliver sat under lup, da man i den hybride kontekst rent faktisk ikke behøver bevæge sig væk fra sin PC – det betyder noget for arbejdspladsens indretning. Mon det er sådan, vi ønsker vores ledere skal arbejde? Eller kunne vi indrette arbejdspladsen på en mere optimal måde?

Som noget helt konkret kan du også hente inspiration hos Microsoft, der fortæller om, hvilke tiltag de har brugt for at sikre gennemsigtige forventninger mellem medarbejdere og ledere og herved high performance-ledelse i organisationen.

Rigtig god læselyst.

 


Daria Krivonos, CEO & Futurist, Instituttet For Fremtidsforskning

Den nye hybride arbejdsplads

Alt imens vi arbejder os igennem det græske alfabet på diverse nye varianter af COVID-19-virussen, så er der ved at blive etableret helt nye forretningsgange og arbejdskulturer rundt omkring i organisationerne.

Henrik Nordskilde

Nødløsningen blev permanent

Pandemien sendte de ansatte i den verdensomspændende koncern Cimpress hjem fra kontorerne. Men da det igen blev muligt at vende tilbage, var beskeden: I skal blive hjemme, og det er permanent. Medarbejderne, også på ledelsesniveau, er glade, og beslutningen har givet virksomheden nye muligheder, fortæller vicedirektør Paul McKinlay.

Anders Raastrup Kristensen, lektor, Københavns Universitet, og ekstern lektor, CBS

Kriser kan være positive – fire nedslag i hybrid ledelse

Kriser blotlægger vores fundament som ledere. Tænk bare på, hvordan den danske fodboldlandstræner, Kasper Hjulmand, håndterede den tragiske situation med Christian Eriksen til EM. I mindre målestok har mange ledere over hele landet stået i vanskelige og ukendte situationer i forbindelse med coronakrisen, som de hurtigt skulle finde nye løsninger på.

Susanne Diekema, journalist

Forbudt at lave faste regler

Det er den eneste fuldstændig markante regel, Microsofts danske afdeling i Lyngby hylder i deres version af hybridledelse og arbejde, som stiller store krav til de 881 ansatte i jagten på fleksibilitet, vækst og trivsel på arbejdspladsen.

Elize Dimare og Johnny Sørensen, ledelsesrådgivere, forfattere og strategiske virksomhedsrådgivere

Fremtidens ledelse er nomadeledelse

Os, der arbejder med ledelse, har fået en ny udfordring at håndtere: ledelse på den hybride arbejdsplads, hvor alt er meget mere flydende end i ’de gode gamle dage’. Vi mener, at løsningen ligger lige for: nomadeledelse.

Mikael Jahn, Senior Director, og Jakob Hald, Associate Director, CBRE A/S

Hybridarbejde er kommet for at blive, men hvordan gør vi det i praksis?

Under COVID-19 blev hybridarbejde den nye normal. Vi flyttede kontoret hjem i stuerne og fandt ud af, at det havde visse fordele. Faktisk fungerede det så godt, at op mod 85 procent gerne vil fortsætte med at arbejde hjemme 2-3 dage om ugen. Det viser en CBRE-undersøgelse af 10.000 ansatte på tværs af 18 forskellige lande.

Lisbeth Wirgowitsch, Managing Partner i Kreab

Sæt retning med ledelseskommunikation og nå dit mål

Er du top-, mellem- eller teamleder? Uanset hvad, er ét sikkert: Ledelse og kommunikation hænger sammen. Eller sagt på en anden måde: Ledelse ER kommunikation. Uden kommunikation får du ingen følgere. Så enkelt er det. Derfor er kommunikation en vigtig ledelsesdisciplin. Ikke mindst når man som leder står overfor forandringer uden fortilfælde – som vi gør lige nu og i det kommende år.

Thomas Rosenberg og Jacob Christoffer Pedersen

Fleksibel i en foranderlig verden

Vi slutter vores bog ”UVIS. Ledelse mellem kaos og kontrol” af med en opsummerende pointe: Som menneske og som leder bliver man nødt til at tage kompleksiteten og uvisheden på sig for bedre at kunne navigere i en omskiftelig virkelighed. Det kalder på såvel en psykologisk som en ledelsesmæssig fleksibilitet.

Lisbeth Nedergaard

Når ledelse giver mening

Purpose, passion, udvikling og ordentlighed. Christina Hvid, administrerende direktør i Molio, er indbegrebet af alle fire elementer, som har været afgørende hjørnesten i hendes mere end 20 år som topleder.

Anne-Louise Lindkvist, Markeds- og kunderådgivningschef, Sampension

Spørg Sampension om pension

Velkommen til vores nye brevkasse om pension. Her kan du få svar på de spørgsmål om pension, som du støder på i din hverdag. Alle spørgsmål, vi viser, bliver anonymiseret og besvares kun her i Ledelse i Udvikling. Sampension er Danmarks tredjestørste pensionsselskab med aktiver for 330 mia. kr. og 340 medarbejdere

Tina Halkiær Olesen, Legal Advisor, cand.merc.jur. DANSK HR  

Juraen ved rekruttering og ansættelse

De fleste ledere ved godt, at de ikke skal spørge til, hvorvidt en kommende medarbejder påtænker familieforøgelse. Men den gode forberedelse til en samtale starter med god forberedelse. Nemlig at lave et stillingsopslag, som er baseret på stillingen og hvilke opgaver der skal løses. Selvfølgelig skal man også overveje, hvilke kvalifikationer der kræves.