Simployer Møterom 09162 Rettet

Engagement bør være lige så interessant som aktiekursen

Advertorial: af Simployer

Medarbejdernes motivation er forretningskritisk. Resultatet af motiverede medarbejdere kan måles både på top- og bundlinjen.

Analyseinstituttet Gallups globale rapport “Company Culture: Private Equity’s Intangible Value Creation Lever” [1] viser, at engagerede og motiverede medarbejdere giver en stigning på 17 procent i produktiviteten, en stigning på 20 procent i salget og en stigning på 21 procent i profitten. Mennesker, der trives, præsterer bedre og mere. Værdien skabes, når holdet er samlet, fordi I har formået at skabe trivsel og motivation.

Andre tal i Skandinavien

"State of the Global Workplace" er en anden Gallup-rapport, som viser, at kun 13 procent af alle ansatte i Europa er engagerede i deres arbejde. [2]. Som en af Skandinaviens største leverandører af HR-software og ekspertise, valgte Simployer at undersøge dataen blandt deres egne kunder.

I Gallups udvalg havde fjerdedelen af virksomhederne med det højeste engagement i gennemsnit en 18 procent højere produktivitet, end fjerdedelen med det laveste engagement.


Simployer opdelte deres kunder i to grupper - en som målte engagement, og en som målte produktiviteten, defineret som omsætning per medarbejder. Den mest engagerede halvdel var hele 33 procent mere produktiv end gruppen med det laveste engagement.

Dataen viser det gode argument for at være lige så optaget af at måle virksomhedens engagement, som at følge dens aktiekurs. Rent symbolsk kan virksomheden vise anerkendelse for engagementets påvirkning på bundlinjen, ved bl.a. at inkludere målingen af virksomhedens medarbejderengagement i deres økonomiske månedsrapport.


Aktiekursen påvirkes af engagement

Hvis engagement virkelig er så vigtigt, kan aktiekursen i sig selv også påvirkes af højt engagement. I en aktiekommentar i norske Finansavisen blev Bouvet fremhævet som guldstandarden inden for norske IT-konsulentaktier [3]. Begrundelsen fra kommentator Karl Johan Molnes startede sådan:

"Bouvet har formået at skabe en god kultur blandt de 1.900 ansatte, hvor det sociale vægtes stærkt. Deres konsulenter arbejder i fem regioner i Norge, plus i Sverige. Hvert år tager alle ansatte fra hver region på en stor fælles tur. Trivslen har skabt vækst og resultater, som de fleste selskaber på Oslo Børs drømmer om. Selskabet har nu en markedsværdi på egenkapitalen på over 5 milliarder kroner."


Kommentaren henviste desuden til, at flere sammenlignelige aktier blev handlet til omkring 15 gange fortjenesten (price/earnings-ratio), mens Bouvet blev prissat til hele 19:

"Det er ikke en billig aktie, men dem, der ejer Bouvet-aktien, vil fortsætte."


HR er en forretningskritisk ressource

Aktionærmarkederne anerkender i stigende grad, at motiverede medarbejdere kan måles på bundlinjen. Arbejdet med at minimere udskiftning og maksimere engagementet er et ansvar for topledelsen og linjeledere. Det gør HR til en forretningskritisk ressource.

Ifølge Gallup angiver over 85 procent af de adspurgte medarbejdere, at de ikke er motiverede til at yde deres bedste på arbejdet. Konsekvenserne er store for de virksomheder, de arbejder i, men den lave motivation påvirker også den økonomiske vækst globalt.

I de fleste virksomheder er medarbejderne virksomhedens vigtigste kapital. Det betyder, at de, der investerer i virksomheder, investerer i menneskene. Ledere og medarbejdere skal derfor fokusere mere på at opbygge engagement og motivation.

 

Målingen skal være konkret

Engagement på arbejdspladsen bidrager til lavere medarbejderomsætning, reduceret sygefravær og øget produktivitet. Men vi motiveres af forskellige ting. Derfor bør målingerne af engagement være så konkrete som muligt.

Simployer deler indsigt fra deres kunders besvarelser i en årlig rapport, hvor engagementet er opdelt i syv drivkræfter: Trivsel, samarbejde, udvikling, anerkendelse, stolthed, retning og ledelse.

Download rapporten Medarbejderengagement 2023 her

 

Mål oftere end én gang om året

Det er ikke nemt at håndtere mennesker, opbygge god ledelse og teamwork. Men hvis du ikke ser dine medarbejdere som den værdifulde kapital, de er, er chancen stor for, at du mister dem til en konkurrent.

En fejl, som nogle ledere begår, er, at de fokuserer for meget på resultatrapportering, og presser medarbejderne for meget kun med tallene. Men hvis du i stedet formår at holde dine folk ordentligt motiverede og gode, kommer resultaterne mere af sig selv.

"Management by walking around" er en metode, der stadig vil være vigtig, men mange arbejder hybridt, så det er klogt at have flere måder at måle engagementet på.


Det er vigtigt ikke at bombardere de ansatte med undersøgelser - men er en stor årlig kortlægning, én gang om året, mon for passivt? En god model kan være en mindre omfattende undersøgelse hver måned i tillæg til den årlige medarbejderundersøgelse.

 

Om Simployer:
Simployer leverer HR-systemer, personalehåndbøger og ekspertise om reglerne på arbejdspladsen. Simployer &frankly er vores løsning til at tage pulsen på organisationen, som giver værdifulde indsigter automatisk og øjeblikkeligt.
Læs mere om Simployer her.


[1] Gallup: “Company Culture: Private Equity's Intangible Value Creation Lever” August 2020, www.gallup.com

[2] Gallup: “State of the Global Workplace: 2023 Report” www.gallup.com

[3] Karl Johan Molnes: “Itera kan bli vekstvinner” Oktober 2022, www.finansavisen.no