Jesper Dansholm Universum (60) WEBB

Jesper Dansholm, direktør for Universum i Danmark

 

Danske virksomheder vil løse arbejdskraftmangel med mere employer branding - og den skal være mere datadreven 

Af Jesper Dansholm, direktør for Universum i Danmark

 

65 pct. af alle danske virksomheder er pessimistiske og forventer, at det bliver sværere at rekruttere medarbejdere de næste 12 måneder.  Til gengæld er Employer branding højt prioriteret i 80 pct. af alle danske virksomheder mod 70 pct. på globalt plan. 

Det fremgår af undersøgelsen ”Universum Employer Branding Now”, som er udarbejdet af analyse- og kommunikationsvirksomheden Universum. Undersøgelsen er baseret på svar fra i alt 1656 respondenter fra 75 lande, herunder 96 respondenter fra Danmark. 

 

”Manglen på kandidater har ført til en markant opprioritering af employer branding i danske virksomheder. Det næste skridt bliver, at employer brandingen herhjemme bliver endnu mere datadreven. I forhold til at bruge data har Danmark indtil videre ligget på et lavt niveau i forhold til udlandet,” siger Jesper Dansholm, direktør for Universum i Danmark. 


Vil være datadrevne 

Han fortæller videre, at dyb indsigt i såvel eget employer brand som i kandidaternes præferencer kan føre til mere målrettet employer branding kommunikation fra virksomhedens side og resultere i et større antal kvalificerede jobansøgere. 

I dag er det dog kun 37 pct. af alle større danske virksomheder, der ofte eller altid træffer employer branding beslutninger på baggrund af data. Det tilsvarende tal er 69 pct. blandt verdens mest attraktive arbejdsgivere. 

Danske virksomheder svarer i undersøgelsen, at de for fremtiden vil gøre en større del af deres employer branding indsats datadreven. 

Syv ud af ti danske virksomheder vil i højere grad brande sig med faktorer såsom fleksible arbejdsforhold, innovation og team-orienteret arbejdsform, at de støtter diversitet og inklusion, har et inspirerende formål og tilbyder professionel træning og udvikling. 

For at tiltrække medarbejdere vil 48 pct. af alle virksomheder i Danmark desuden øge antallet af praktikanter. 43 pct. forventer at udvide omfanget af programmer for nyuddannede kandidater. Og 45 pct. forventer at bruge freelancere det kommende år.