Adobestock 334008948 (1) WEB

10 ting vi kan lære af coronakrisen

Af Stefan Robsen, Nordisk direktør, Cornerstone OnDemand

Coronakrisen opstod pludseligt og betød, at mange virksomheder lynhurtigt var nødt til at træffe nogle beslutninger og skabe nye arbejdsgange og -metoder for hjemsendte medarbejdere. Selvom mange sikkert har savnet at være på arbejdspladsen, det fysiske samvær med kolleger og en mere normal hverdag, er der absolut ting, vi kan lære af coronakrisen. Og som vi kan fortsætte med i det, der nu bliver kaldt den nye normale hverdag. Måske kan vi endda gøre nogle ting endnu bedre og være bedre forberedt, hvis der kommer en anden bølge eller en ny pandemi en dag.

Her ser vi på 10 af de ting, som vi kan tage med os fra coronatiden:

  1. Mange flere kan arbejde hjemmefra. Da store dele af ikke bare Danmarks, men hele verdens, arbejdsstyrke blev sendt hjem på grund af corona, blev mange arbejdsgivere pludselig tvunget til at tage stilling til, hvem der egentlig kunne udføre deres arbejde hjemmefra. For mange har det været en øjenåbner at se, hvor godt det har fungeret for en stor del af de hjemsendte medarbejdere at udføre arbejdet inden for hjemmets fire vægge. Hjemmearbejde kan altså fungere for mange flere typer medarbejdere, end vi hidtil troede.

  2. Børn og dyr i baggrunden er ok. I løbet af coronakrisen blev det normalt at høre børn, der skændtes eller havde brug for voksenhjælp midt i et vigtigt telefonmøde. Men det var ok, for alle arbejdende forældre var pludselig i samme båd. Og når hunden gøede i baggrunden på skattemedarbejderens telefon, var det nemt at trække på smilebåndet, for hun sad jo også bare derhjemme præcis som dig selv. Disse små forstyrrelser kan faktisk hjælpe til med at gøre os alle menneskelige over for kolleger og kunder. Og så pepper det da selv den mest kedelige videokonference op, når katten lige går forbi webkameraet.

  3. Cloud er vigtigere end nogensinde. Med cloud-services sørger du for, at alle medarbejdere kan have adgang til virksomhedens systemer fra alle slags enheder, uanset hvor de arbejder fra. Det har været helt uundværligt under coronakrisen. Med så mange mennesker hjemsendt har det også vist sig nødvendigt med systemer, der kan håndtere mange brugere på samme tid, og hvor sikkerheden er i orden. Hvilket fører os til næste punkt.

  4. Sørg for at cybersikkerheden er i orden. Cybersikkerhed har naturligvis længe været vigtigt, men når medarbejderne arbejder hjemmefra, er der endnu flere ting at huske på. Hvilken slags internetforbindelse og modem har de? Arbejder de på firmaets computer og arbejdstelefon, eller bruger de deres egne enheder? Der er mange smutveje ind til virksomhedens følsomme data, hvis der ikke er 100% styr på sikkerheden. Og det er absolut kun vigtigere, når medarbejderne bruger tid uden for kontoret på at arbejde. Sørg for et sikkerhedstjek, inden medarbejderne slippes løs på hjemmekontoret.

  5. Sygefraværet mindskes. En interessant tendens, der er set på både mange arbejdspladser og skoler i løbet af coronatiden, er et reduceret sygefravær. Det kan der være to grunde til. For det første er der simpelthen færre, der er blevet syge, fordi man ikke har været ude og blande sig med andre mennesker, og fordi vi har været gode til at huske at holde afstand og vaske hænder - og måske også fordi hjemmearbejdet har medført et reduceret stressniveau? For det andet har det været nemmere at kunne udføre noget af sit arbejde, selvom man skulle være lidt syg. Hvis der er forståelse og respekt fra både arbejdsgivers og medarbejders side, vil der ofte være tilfælde, hvor man er for dårlig til at møde ind på arbejdspladsen men godt ville kunne udføre dele af sit arbejde hjemmefra.

  6. Møde eller e-mail? De fleste af os kender det godt. Mødet, der tog en time af din arbejdsdag, men som lige så godt kunne have været en e-mail. Coronakrisen har tvunget os til at blive bedre til at vurdere, om noget virkelig kræver et møde/telefonmøde, eller om det kan klares lige så godt – eller måske endda hurtigere og mere effektivt med et par e-mails. Her kan man godt have en vurderingsskala – fysisk møde, telefonmøde, eller god e-mail-kommunikation?

  7. Hold kontakten. Med store dele af arbejdsstyrken hjemme har det været vigtigt for arbejdsgivere og ledere at holde kontakten til deres ansatte under coronakrisen. Det kan være godt med faste ugentlige møder i éns eget team, et bestemt tidspunkt, hvor man ved, at chefens telefon altid er åben for kontakt, eller måske kunne dine ansatte nyde godt af en social online sammenkomst, hvor der snakkes om alt andet end arbejde. Det er vigtigt at holde kontakten – men det er også vigtigt at respektere den enkelte medarbejdes grænser. Så find den struktur, der fungerer bedst hos jer.

  8. Sæt klare mål. Når nogle eller alle medarbejdere arbejder hjemmefra, er det endnu vigtigere at sørge for klare mål, der er nemme at forstå. For at kunne vurdere performance, når man ikke er fysisk sammen på arbejdspladsen, skal man som arbejdsgiver sørge for, at medarbejderen har nogle mål, der skal nås – og hvis der ikke lige er tale om kundekontakt eller møder på bestemte tidspunkter, bør man også stole på sine medarbejdere og tro på, at de får udført arbejdet, når det passer ind i deres hverdag. Hvis målene er klare, bør vi turde stole på, at arbejdet bliver gjort.

  9. Brug AI ved nyansættelser. Selvom der har været coronakrise, er der stadig virksomheder, der har skullet ansætte nye medarbejdere. Og fremover kommer vi måske til at skulle begrænse, hvor mange mennesker, vi fysisk kommer i kontakt med i løbet af en dag. Her kan det være en stor hjælp at bruge AI til at sortere i ansøgningerne, så du kun behøver at møde de vigtigste kandidater fysisk. En god algoritme kan for eksempel sortere de ansøgere fra, der slet ikke lever op til kravene, og en chat-bot kan stå for den første samtalerunde, hvor der er bestemte krav til at komme videre til næste runde.

  10. Lær af de offentligt ansatte. Da børnehaverne var lukkede, kunne pædagogerne bruges i hjemmeplejen. Da skolerne og børnehaverne åbnede, kunne rengøringspersonale fra lukkede offentlige arbejdspladser bruges til ekstra rengøring. Tænk kreativt. Hvis én type medarbejdere ikke har mulighed for at udføre deres arbejde, hvor kan de så bruges?