data detective.jpeg

Headhunteren udfordres
- AI sikrer et optimalt match mellem virksomheder og kandidater

Ny jobportal gør brug af kunstig intelligens og sikrer det optimale match mellem virksomheder og jobansøgere. Virksomhederne kan via målrettede kampagner nå såvel de aktive som de passive jobsøgende, og kandidater får blandt andet gennem en ansøgningsgenerator væsentlig lettere ved at sende og ikke mindst udarbejde en målrettet ansøgning. Brugen af AI vil, ifølge Professor i Anvendt Kunstig Intelligens, Anders Kofod-Petersen, udfordre headhunterbranche.

Hos Jobeffekt er der en forventning om, at markedet i kølvandet på COVID 19 ændrer sig.

”Der er ingen tvivl om, at arbejdsmarkedet på den nære bane vil skifte balance. Efterspørgslen vil overgå udbuddet signifikant, hvorfor den enkelte jobsøger må forvente en langt højere konkurrence omkring et givent job. Jobeffekt skal i den henseende bidrage til at højne forudsætningen for, at den ledige er konkurrencedygtig og relevant overfor en kommende arbejdsgiver”, siger Dennis Madsen, Erhvervspsykolog, Cand.psych.aut. og medstifter af Jobeffekt. Og han tilføjer, at portalen også er en samfundsmæssig gevinst.

”I kølvandet på COVID-19 vil vi opleve en volumen af ledige, som står overfor betragtelige udfordringer i deres kommende jobansøgning, hvor Jobeffekts AI moduler kan give den enkelte et psykologisk boost af motivation og fremfor alt fordre, at de hurtigst muligt bliver selvforsørgende igen, som naturligvis er væsentlig i et samfundsmæssigt perspektiv”.

Stort potentiale

En af jobeffekts største forcer er, at jobsøgeren via en ansøgningsgenerator bliver i stand til at udarbejde en målrettet ansøgning. Via datateknologi og algoritmer, trækkes hovedpunkterne ud af et givent jobopslag, som kandidaten efterfølgende skal tage afsæt i, hvilket ikke mindst vil kunne komme mange, der måske ikke er så hjemmevant i jobsøgningsdelen, til gode.

René Sigaard Mikkelsen, Beskæftigelseschef i Jobcenter Vallensbæk, er blevet præsenteret for konceptet, og han finder det både interessant og relevant, fordi det rammer mange, som måske har svært ved at komme i arbejde.

 ”De fleste mennesker vil igennem deres liv lave få CV’er, og igennem Jobeffekt kan ledige få øget hjælp til de konkrete jobmuligheder, som de søger og portalen kan give den ledige en bedre forståelse af sine kompetencer og åbne for en bredere jobvifte”.

Mere målrettet søgning

Det er ikke kun den jobsøgende, der får fordele af den nye jobportal. Gennem et kampagneværktøj er jobportalen i stand til at eksponere jobopslaget overfor såvel de aktive som de passive jobsøgende og særligt blandt sidstnævnte, findes der et stort potentiale.

"Markedet er i dag utrolig konservativt og traditionsbundet i forhold til, når man slår et job op, og virksomheder gør i dag langt fra brug af de muligheder som data, og ikke mindst de sociale medier, giver dem, og det er det, som vi i udvikling af Jobeffekt i den grad har haft fokus på”, forklarer Morten Mazanti, medstifter af Jobeffekt.

Vil udfordre headhunteren

Ifølge Professor i Anvendt Kunstig Intelligens hos Alexandra Instituttet, Anders Kofod-Petersen, er jobannoncer i udgangspunktet meget begrænset. Jobannoncen lister ofte krav til uddannelse og kompetencer, men forholder sig ikke til de mange behov, der ellers er i et almindeligt job. Jobannoncerne generelt er meget unuancerede. Ved korrekt anvendelse af datapunkter og avancerede algoritmer vil man i højere grad kunne skabe et match baseret på data frem for krav defineret af mennesket, og det vil helt sikkert udfordre hele markedet for headhuntere.

”Headhunting i sin grundform er passé – dette kan i dag automatiseres, og alt data ligger derude til rådighed og vil give et langt mere nuanceret profilbillede, end én headhunter nogensinde kan opnå. Mennesket kan ikke konkurrere med data-intensive algoritmer”, siger Anders Kofod-Petersen.

”Jobeffekt er fra starten tænkt som værende en løsning, der omfavner fremtiden. Med fokus i de udfordringer, den almindelige jobsøgende oplever, samt de behov, virksomhederne efterspørger, forsøger vi at udnytte teknologien til at tilbyde bedre service og skarpere produkter. Udgangspunktet er at give jobsøgerne de bedste forudsætninger for at finde deres drømmejob og sikre, at virksomhederne kan nå det bedst egnede kandidatfelt. Kompleks datateknologi forenklet”, slutter Morten Mazanti.

Fakta om Jobeffekt

Jobeffekt er en ny jobplatform, der henvender sig til alle jobsøgerprofiler og jobtyper i Danmark.
Jobeffekt er udviklet på indgående viden om data, udfordringer og behov fra jobcentre og ønsker fra arbejdssøger og arbejdstager.
I ledelsen er kompetente profiler indenfor datateknologi, psykologi, international markedsføring og datasikkerhed. Desuden samarbejdes med førende virksomhed indenfor kunstig intelligens.

Læs mere her