Rekruttering er en af de vigtigste funktioner i en virksomhed, men det er også en af de største udfordringer. Når en rekruttering ender forgæves, har det markante konsekvenser for både produktivitet, arbejdsklima og økonomi.
De fleste virksomheder har været der, brugt timevis af ressourcer og tusindvis af kroner på at finde den helt rigtige medarbejder til en stilling. Men det ender forgæves. Ifølge Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har antallet af forgæves rekrutteringer været stigende de seneste år. Deres nyeste rekrutteringssurvey viser at der alene i perioden mellem December 2023 og Maj 2024 var 38.200 forgæves rekrutteringer og hele 44.500 ansættelser af kandidater der ikke levede op til arbejdsgiverens ønsker. Simpelthen fordi der ikke var andre muligheder.
Det er et stort problem rent samfundsmæssigt, men også for den enkelte virksomhed.
De sidste ti år har rekrutteringslandskabet gennemgået en markant udvikling. Tidligere var jobportalerne meget dominerende, og det var nok at lave et jobopslag her og se ansøgningerne strømme ind. I dag skal der noget helt andet til. Vi ser et skifte, hvor virksomhederne skal arbejde meget mere på at ramme kandidaterne der, hvor de er, og hvor det er nødvendigt for virksomhederne at sælge sig selv til kandidaterne og ikke omvendt.
De traditionelle jobportaler rammer kun aktivt søgende kandidater, men rigtig mange virksomheder, specielt indenfor niche brancher, ønsker at ramme passive kandidater. Altså, kandidater der allerede er i job. Den bedste måde at ramme de passive kandidater på er, at ramme dem på de platforme, hvor de allerede befinder sig. Det kunne f.eks. være når de alligevel scroller igennem deres feed på Instagram, Facebook eller LinkedIn. Det er her talent marketing kommer ind i billedet.
Talent marketing er en digital indsats, hvor man målretter rekrutteringsindsatsen mod specifikke målgrupper. Det kan f.eks. være gennem annoncer på Facebook, Instagram, LinkedIn eller Google som kan ramme kandidater, der har de rette kvalifikationer og baggrund, ret præcist. Man tager altså jobopslaget og præsenterer det direkte for de ideelle kandidater.
Talent marketing handler også om employer branding. Ved at dele interessante historier om arbejdspladsen, medarbejderes erfaringer og virksomhedens værdier, er det muligt at skabe interesse og engagement fra potentielle kandidater.
For at undgå forgæves rekruttering bør man derfor fokusere på en mere digital talent marketing strategi, der omfatter både de traditionelle platforme og nye digitale værktøjer. Det handler ikke om at lave et organisk post overfor en større målgruppe, og krydse fingre for at de rigtige kandidater ser det. Det handler om indsamling af data, matching af data og nogle dygtige performance talent marketing eksperter der kan få det hele til at gå op i en højere enhed. Nogen der forstår at optimere LinkedIn og METAs kampagne funktioner, og som ved hvad der skal skues på.
Man når ganske enkelt ikke de passive talenter, hvis man ikke målretter sit materiale direkte til dem. Det minder meget om den måde man arbejder på i e-commerce - bare med stillinger i stedet for produkter. Dét kandidaterne bliver eksponeret for skal være rigtigt for dem, det skal være det de har brug for at se. Ellers bliver det bare spam og larm.
I en tid, hvor rekrutteringslandskabet hele tiden udvikler sig, er det afgørende at tage de nødvendige skridt for at sikre, at rekruttering bliver en succes og ikke en frustrerende, forgæves proces. Det er nødvendigt at være proaktiv og tilpasse rekrutteringsindsatsen til det moderne arbejdsmarked. På den måde undgår man tomme stillinger og de mange konsekvenser, det kan have for virksomheden og øger derimod sine chancer for at finde den rette kandidat.