Mere om Keynotes
Onsdag den 25. september
Kl. 10.00 - 10.45, Store Scene:
Et opgør med det ukritiske forbrug af, ikke bare vores egen, men også - og måske især - hinandens tidIndlægsholder: Jens Broch, CEO i Sunset Boulevard
|
Kl. 10.00 - 10.45, Lille Scene:
Alderen er aflystIndlægsholder: Foredragsholder, rådgiver og CEO hos PLU Consult, Pernille Lützhøft Forstå anden halvdel af arbejdslivet og skab mulighed for en livslang karriere til fordel for dine medarbejdere og for din virksomhed. Livsfaser er uafhængige af alder og for HR derfor et langt mere frugtbart grundlag for udviklingen af livslange karrierer.
|
Kl. 11.00 - 11.45, Store Scene:
Fremtidens HR - Sådan udnytter du AI's potentiale (og undgår faldgruberne)Indlægsholder: Firstmover indenfor praktisk implementering af kunstig intelligens, Jesper Noer Kunstig Intelligens er ikke længere en fjern fremtidsvision - den er allerede en integreret del af vores hverdags- og arbejdsliv. Men hvis det vanvittige tempo vi har oplevet de seneste par år, har efterlad dig forpustet og lettet forvirret, så er det helt forståeligt. Ikke desto mindre har du som HR-chef en unik mulighed for at gå forrest og vise hvordan kunstig intelligens kan bruges til at gøre arbejdslivet lettere, uden at gå på kompromis med ansvarlighed og etik. I denne keynote ser vi nærmere på, hvordan AI kan optimere en HR-afdelings arbejdsgange gennem AI-automatisering og oplægget tager udgangspunkt i en hvordan en HR-chefs hverdag ser ud, hvis kunstig intelligens, er en del af værktøjskassen. Du vil derfor gå hjem med en mere holistisk forståelse af Kunstig Intelligens' rolle i moderne HR og du vil have nye redskaber til at udnytte teknologiens kræfter og til at navigere udenom AI’s potentielle bagsider.
|
Kl. 11.00 - 11.45, Lille Scene:
Mod eller noget rod?Indlægsholder: Direktør for HR og Jura hos Det Kongelige Teater, Louise Lee Leth
Teatret er fyldt med modsætninger, men er måske som sådan et billede på de udfordringer alle moderne virksomheder står med: Behovet for at tiltrække og give plads til dygtige, passionerede men også selvstændige og komplekse ansatte. Også på Det Kongelige Teater er der – i en tid med stadig mere fokus på forvaltning, kultur og resultater – behov for prioriteringer, retning, compliance og spilleregler. Mod forventning viser det sig dog, at det ikke behøver stå i modsætning til det kreative. Den moderne virksomhed har brug for en mere dualistisk tilgang til HR, der på den ene side skal skabe fundament og rammer, og på den anden side skal have modet til mere frisættelse og måske til tider lade kaos herske for at skabe et bedre rum til at være menneske. I denne keynote vil du få et indblik i, hvordan dette blandt andet kommer til udtryk i HR-aktiviteter på det Kongelige Teater, og hvad det kræver af de HR-fagprofessionelle i organisationen. |
Kl. 13.00 - 13.45, Store Scene:
Nye’ medarbejdere? Regeneration vs. livscyklusIndlægsholdere: Mia Thyregod Rasmussen, Lektor på Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Læring & Jakob Nørlem, Studielektor på Aalborg Universitet, Institut for Læring og Kultur Får praksisser forbundet med at tage imod nye medarbejdere den opmærksomhed som de fortjener i jeres organisation? Med udgangspunkt i relevant forskning sætter denne keynote spot på, hvordan organisationens tilgang til nye medarbejdere indeholder kimen til større organisationsstrategiske overvejelser ift. udviklingen af regenerative modtagermiljøer og socialt bæredygtige organisationer.
|
Kl. 13.00 - 13.45, Lille Scene:
Styrk lederes trivsel og resultaterIndlægsholder: Selvstændig ledelsesrådgiver og ekstern lektor på Aalborg Universitet, Jan Heiberg Johansen Ledere i trivsel er bedre ledere, fordi det er vigtigt for både lederne, medarbejderne og virksomhedens resultater. Desværre er der ofte begrænset fokus på betydningen af lederes trivsel. I denne keynote, præsenterer Jan Heiberg ny viden og nye værktøjer om lederes trivsel. Du kan få ny, praktisk viden om lederes trivsel baseret på en gennemgang af den internationale forskning. Du kan få tre digitale værktøjer, der gør det enkelt at arbejde med lederes trivsel. Værktøjerne er rettet mod den enkelte leder, ledelsesgruppen og virksomheden. |
Kl. 14.45 - 15.30, Store Scene:
De unge viser vejen til fremtidenIndlægsholder: Kultursociolog, bestyrelsesmedlem, forfatter og foredragsholder, Emilia van Hauen I en tid med lav arbejdsløshed og særlige udfordringer med at tiltrække og fastholde (især den unge) arbejdskraft, er fremtidens arbejdsplads og den hierarkiløse organisation i gang med at blive defineret. Ved at forstå og lære af de unge NU, får man et indblik i fremtidens gode relationer og fællesskaber, samt en ny måde at skabe balance og mening i livet. For Z’erne har en ny tilgang til hvad og hvornår et arbejde er - og ikke mindst hvad de vil med det. Denne keynote giver dig tre vigtige redskaber til at lave kløften om til en generations-bro: Identitet: Hvem er du? Relationer: Hvordan er vi sammen? Hvordan er vores fællesskaber? Hvordan vil vi ledes? Bidrag: Hvad ændrer vi i verden? Du får tilmed indsigter i blandt andet, hvordan man tiltrækker de unge – og især talenterne og hvorfor fastholdelse er no-go for de unge.
|
Torsdag den 26. september
Kl. 10.00 - 10.45, Store Scene:
Is learning agility your competitive advantage?”Indlægsholdere: Professor of Leadership i Hult EF Corporate Education Hult International Business School, Sona Sherratt & VP People & Organizational Growth i Grundfos, Sacha Luthi Beyond positive market conditions, what makes an organization grow, strive or innovate? Learning agility is one key component. So, what explains that some organizations are more effective than others at learning? With the pace and scope of change we experience; it becomes evident that our ability to learn and adapt to changing conditions faster than others is a competitive advantage. In that context, our ability to engage with talents across the organization and shape progressive learning cultures is critical. In this keynote we will discuss how to enable such an environment and create the conditions for people and teams to drive their development, experiment and make intelligent failures. OBS! Indlægsholderne taler engelsk. |
Kl. 10.00 - 10.45, Lille Scene:
Fremtidens lederskab og arbejdsliv – om menneskelige behov i teknologiske forandringerIndlægsholder: CEO/Founder i Humtech, Grith Okholm Skaarup Hvilke krav stiller det til os som mennesker, ledere og kollegaer, når teknologier som AI, chatbots og human robots bliver en stadig større del af vores ledelse og arbejdsliv? I denne keynote sætter Grith skarpt på de menneskelige behov i den teknologiske udvikling, ved at dykke ned i de aktuelle tendenser, som påvirker vores ledelse og arbejdsliv i dag og i fremtiden. Igennem denne keynote, som en tour de force af forskning, trends, cases og personlige erfaringer, får du tilmed inspiration, viden og værktøjer til selv at gå ud og navigere mere bevidst, meningsfuldt og medmenneskeligt i dit liv, arbejdsliv og lederskab. |
Kl. 11.45 - 12.30, Store Scene:
Hvad skal vi med AI?Indlægsholder: Direktør for Athlee og iværksætter, Thomas Terney Med ChatGPT - og alle de andre værktøjer - er AI lige pludselig gået fra at være usynlig og abstrakt til noget konkret, som bruges af mange mennesker direkte i deres arbejde. Men hvad er AI egentlig for en størrelse? Og kan vi allerede nu begynde at se, hvordan AI ændrer organisationerne og selve den måde vi interagerer som mennesker? AI er på kort tid blevet en forandringsagent, som vi allerede nu må forholde os til både som individer og organisationer. Dette vil alt sammen blive berørt i denne keynote. |
Kl. 11.45 - 12.30, Lille Scene:
Mere tid, bedre arbejdeIndlægsholder: Pernille Garde Abildgaard, stifter af Take Back Time og Danmarks førende ekspert i 4-dages arbejdsuge Hvordan en 4-dages arbejdsuge er muligt uden at gå på kompromis med produktivitet og arbejdsglæde. I denne inspirerende keynote bliver du klogere på, hvordan vi trygt kan påbegynde en gradvis nedsættelse af den ugentlige arbejdstid samtidig med at vi sikrer høj produktivitet, arbejdsglæde og sikring af vores velfærdssamfund. I løbet af de seneste år er mere end 200 danske organisationer konverteret til en 4-dages arbejdsuge med stor succes for både den enkelte, virksomhederne og samfundet. Derudover kan vi sikre livslang karriere, samt de pauser, som er nødvendige for, at vi kan levere høj kvalitet alle arbejdsdage. Pernille Garde Abildgaard vil redegøre for de forskellige 4-dages modeller, der findes, samt både fordele og ulemper. Samt præsentere en række konkrete cases på, hvordan modellerne fungerer i forskellige faglige funktioner. Kom og hør hvordan du også kan få en 4-dages arbejdsuge uden at gå på kompromis med faglighed og opgaveløsning.
|
Kl. 13.00 - 13.45, Store Scene:
Fremtidens menneskelige arbejdsliv – Tiltrækning og tilknytning til medarbejdereIndlægsholder: Erhvervspsykolog, Maike Glue Vores værdier er under forandring. Arbejde betyder mindre for os. Fritid betyder mere. Aldrig har fleksibilitet og balance betydet så meget for os, som det gør nu. Vi vil have plads til andet og mere end arbejde. Vi insisterer på at arbejde på andre måder. Og vi vil have mulighed for at være hele mennesker med hele liv – arbejdet skal passe ind i livet ikke omvendt. Vi står på tærsklen til et nyt menneskeligt paradigme, hvor vi er i gang med at gentænke arbejdslivet, så arbejdslivet og organisationer passer til hele mennesker med hele liv. Vi går fra fokus på en økonomisk bundlinje til fokus på den tredobbelte bundlinje: vi skal passe på KLODEN og HINANDEN, mens vi skaber VÆRDI for organisationen, men hvad skal der til for at TILTRÆKKE og TILKNYTTE medarbejdere i fremtidens arbejdsliv? Det stiller Maike Glue i denne keynote skarpt på med data, teori og praksis-eksempler.
|
Kl. 13.00 - 13.45, Lille Scene:
Hvordan får man bæredygtighed ud at leve i en stor og mangfoldig virksomhed som Københavns Lufthavne?Indlægsholder: Chief Sustainability Officer hos Københavns Lufthavne A/S, Maria Skotte. Luftfart står for 2% af den globale CO2-udledning, hvorfor en omstilling af branchen er nødvendig. Denne omstilling kræver, at alle medarbejdere forstår nødvendigheden af den grønne omstilling og selv tager en aktiv del. Det indebærer derfor uddannelse, involvering og forandringsledelse for medarbejderne for at nå de satte bæredygtighedsmål. Københavns lufthavne arbejde ambitiøst med ESG dagsorden. Lufthavnen har længe arbejdet med at minimere aftrykket på miljøet (E). Målet er at være en Net Zero og cirkulær lufthavn i 2050. Det betyder bl.a. at både lufthavnens eget CO2-aftryk, men også aftrykket fra aktiviteter relateret til lufthavnens drift, herunder flyene skal være nul, samt at lufthavnen skal være et sted uden affald og med cirkulære ressourcestrømme. Dette kræver en massiv omstilling af branchen, som både indebærer innovation, partnerskaber og forandringsledelse på tværs af organisationen. For at få bæredygtighed ud at leve i organisationen kræver det først og fremmest, at strategien er forankret i toppen, så alle beslutninger også vurderes ud fra et bæredygtigt og holistisk perspektiv, derudover er der fokus på kommunikation, inddragelse og træning af medarbejdere. Lufthavnen arbejder også målrettet med S’et (Social) og G’et (Governance), bl.a. via en ny ledelsesmodel og CPHs program for Mangfoldighed, Inklusion og Talent (MIT CPH), der begge er inspireret af regenerative principper, og har til formål at gøre lufthavnen til en attraktiv arbejdsplads for både eksisterende og nye medarbejdere. |
Kl. 14.00 - 14.45, Lille Scene:
Jura nyheder til HR-professionelleIndlægsholder: Rie Nielsen, cand.merc.jur og Legal Advisor i DANSK HR Ønsker du et indblik i nyheder indenfor HR-jura? Så se med her. Legal Advisor i DANSK HR og cand.merc.jur, Rie Nielsen holder et oplæg om selvsamme emne på Træfpunkt HR 2024.
Oplægget henvender sig både til dig, der arbejder med ansættelsesret, men også dig der har en interesse i emnet. Du vil gå hjem med viden om seneste nyt indenfor vigtige områder indenfor ansættelsesretten. Derudover vil der være mulighed for at stille de spørgsmål, som du mangler svar på. |
Kl. 14.45 - 15.30, Store Scene:
Sådan fastholder I jeres talenter i den periode, hvor I er i størst risiko for at miste demIndlægsholder: Stifter af barselsnetværket Inspired Beyond Babies (IBB), Anne Sophie Münster Nogle virksomheder mister op til 50% af deres medarbejdere i forbindelse med barsel. Og det koster! Det er nemlig ikke den samme medarbejder, man får retur efter orlov. En simpel, men oftest overset erkendelse, der kombineret med en manglende indsigt i behov og ønsker som småbørnsfamilier, gør at man risikerer at tabe dem på gulvet. Og det er ærgerligt, for det behøver ikke at være sådan. I denne keynote får du gode råd og værktøjer til, hvordan de fastholder medarbejdere, når de stifter familie. Konkrete eksempler fra nogle af landets førende virksomheder om, hvad de gør og med hvilke resultater. Ideer og inspiration til, hvad I selv kan gøre for at understøtte jeres medarbejdere bedst muligt og styrke tilhørsforholdet og ikke mindst, hvordan familiestiftelse og barselsorlov kan gøres til et vækstparameter for jer i stedet for en økonomisk hæmsko. |