Tips og gode råd: Bliv en god udstiller

 

1. Sæt mål

At sætte jer konkrete mål inden messens start er et vigtigt udgangspunkt for at have en god messe. Spørg jer selv: hvad er målet med at udstille, hvor mange leads vil vi have med hjem, hvor mange besøgende vil vi have på standen og andre succeskriterierne for messen.

2. Gimmick som skaber opmærksomhed

Kunden skal stoppe op ved din stand og huske din virksomhed. Derfor er det en god idé, at du har en gimmick med på messen. Den skal være rettet mod beslutningstagerne eller brugerne, og budskabet skal være enkelt og tydeligt. Husk at fokus altid skal være på din virksomhed.

3. Skil dig ud fra mængden

Dét at være på messe handler om at skabe opmærksomhed. Gør derfor noget, ingen andre gør, og planlæg ikke ud fra hvad I plejer, eller hvad alle andre gør. Det skaber opmærksomhed!

4. Fremtoning i fokus

Det mest centrale, når man er på messe, er dialogen med de besøgende. Derfor er det vigtigt, hvordan man opfører sig på standen. Vær åben og imødekommende og klar / i stand til at kunne svare på de besøgenes spørgsmål. Lad være med at stå og gemme dig bagerst på standen eller være optaget af snakken med kollegaerne – stil dig ude foran standen og vær’ klar til at modtage de besøgende med et smil. Sørg for at gøre det nemt for de besøgende at indgå i en dialog med jer. Det unikke ved en messe er jo, at man har mulighed for at skabe en masse nye kontakter på kort tid, derfor er fraværende udstillere spild af tid.

5. Åben dialog

Stil åbne spørgsmål til de besøgende for at få skabt en dialog: ”hvorfor er du på messe? Hvad leder du efter på messen? Hvad har du set at spændende ting?”  

6. Aktivitet på standen

Lad de besøgende prøve produktet – det skaber aktivitet på standen, og jo mere de besøgende har mulighed for at afprøve det produkt, I udstiller, jo længere dialog og ”salgstid” er der mulighed for. Aktivitet tiltrækker i sidste ende flere nysgerrige besøgende!

7. Materiale

Hav nok materiale som brochurer, visitkort og prislister med på messen til de besøgende og sørg for altid efter en afsluttet samtale at give den besøgende nok relevant information med.

8. Reminder

Det er altid smart at give den besøgende et minde om din virksomhed med hjem fra messen, og især hvis det ikke lykkes at få den besøgendes kontaktdata. Formålet er selvfølgelig, at den besøgende husker din virksomhed og budskabet, så det kan være kuglepenne, halspastiller, chokolade eller en kalender.

9. Organiser dine leads

Husk altid at få kontaktdata med dem du snakker med. Du kan gøre det via forskellige features, som at forbinde sig med den besøgende på de sociale medier, som LinkedIn, modtage visitkort, tilmelding af nyhedsbrev eller deltagelse i en konkurrence, hvor persondata er et krav. Organiser herefter dine leads efter relevans.  

10. Opfølgning

Når messen er færdig, er det i realiteten kun det fysiske, der er overstået. De færreste virksomheder gør faktisk noget ved alle de visitkort og data, der bliver indsamlet i løbet af messen, fordi nye opgaver typisk venter til efter messen. Tag derfor kontakt til jeres leads kort efter messen og opdater jeres database.