Imagegen (4)

HR 2.0: Data, der kan ses på bundlinjen

Advertorial 
Tekst af Caroline Gottschalck

Virksomheder, der ikke erkender HR's værdi, går glip af en afgørende nøglespiller for virksomhedens vækst, mener Cecilia Fredriksson, HR-ekspert hos Simployer.

HR-branchens digitale transformation er over os og har gjort HR endnu mere forretningskritisk. 

Lad os starte med at aflive en myte. HR-afdelingens fornemmeste opgave er ikke at huske fødselsdage, jubilæer og at basere sit arbejde på mavefornemmelser.

"Den afdeling, der tidligere blev associeret med kaffe og administrativt arbejde, er nu blevet en strategisk partner, der har stor indflydelse på hele virksomheden og dens vækst", fortæller Fredriksson.

HR-afdelingen er en afgørende og strategisk del af virksomhedens succes. HR-data giver et forspring i den intense talentjagt, øger selskabets værdi, og giver indsigt i hvordan dine medarbejderes produktivitet kan øges. Med andre ord - HR-data kan ses på bundlinjen.

For at få størst muligt udbytte af jeres data, er det i første omgang vigtigt, at I får adgang til den rette data.

"Når det kommer til HR-data, er den bedste tilgang normalt at sikre, at dit HR-system giver dig de grundlæggende data, du har brug for. Mange løsninger tilbyder hertil værdifulde indbyggede indsigter, som f.eks. KPI'er, benchmarks og rapporter. Dine data bør være en central faktor, når du skaber din strategi og sætter dine mål", anbefaler Hillevi Romert, Head of Product Management i Simployer.

Udviklingen af digitale HR-løsninger accelererer fortsat i disse år, og flere og flere virksomheder ser fordele ved at droppe hjemmelavede, ineffektive systemer, der bl.a. bruges til at håndtere fravær til pulsmålinger.

Et forandret arbejdsmarked

Arbejdsmarkedet har ændret sig og gør det stadig - i høj fart. For første gang nogensinde, er der fire forskellige generationer på arbejdsmarkedet. Hjemmekontoret er en fast del af manges arbejdsuge og kunstig intelligens (AI) er kommet for at blive. Det sætter krav til ledere og HR, når talenter skal udvikles og tiltrækkes.

"Den vigtigste opgave for ledere og HR i nutidens flergenerationelle arbejdsmarked er at fremme en inkluderende og tilpasningsdygtig organisationskultur. Det indebærer at forstå perspektiver, præferencer og motivationsfaktorer for hver generation, der er i arbejdsstyrken", fortæller Fam Manson, der er HR-rådgiver i Simployer.

Udover at forstå generationsforskelle, er data om organisationens effektivitet og medarbejdertilfredshed også afgørende for at fastholde dine medarbejdere. 

"Det mest åbenlyse er at måle medarbejdernes engagement og igangsætte tiltag for at forbedre eNPS’en. En organisation, der kontinuerligt måler og analyserer medarbejderomsætning og sporer HR-data, er i en meget bedre position til at forudsige omsætningen og mindske risikoen for, at nøglemedarbejdere forlader virksomheden", forklarer Romert, Head of Product Management i Simployer.

Tre steps til succes i den digitale transformation

Step 1: Få overblik over jeres data  
Brug jeres data som afsæt til strategiske beslutninger om virksomhedens vækst. Det gør du bedst ved at have alt vigtig HR-data samlet ét sted, i stedet for at have data fordelt ud over flere forskellige excelark.

Step 2: Få hele organisationen med  
Sørg for at have alle generationer med i transformationen - også dem, der ikke er vokset op med en telefon i lommen. Giv gode introduktioner til den digitale platform, I har valgt at indføre.

Step 3: Bliv ekspert i at bruge forandringer til jeres fordel
Verden forandrer sig lynhurtigt! Og det skaber nye behov og ønsker hos dine medarbejdere. Derfor er det mere vigtigt end nogensinde før at tage pulsen på medarbejderne, så I kan udvikle jeres talenter, tiltrække nye og sikre at alle generationer arbejder fælles i samme retning. 

 

Simployer er en markedsledende HR-Tech virksomhed i Skandinavien, der anvendes af 12.000 virksomheder. Lige nu benytter 1,2 millioner brugere Simployers teknologi på forskellige områder. I Danmark er Simployer specialiseret i engagement-området.