04. juni 2025

Ledernes dobbeltrolle i selvledelse og ledertrivsel - spørgsmål som lederne ofte stiller sig selv og HR’s rolle heri

Artiklen lægger en selvledelseslinse ned over ledernes dobbeltrolle i at skulle ’lede sig selv’ og at skulle’ lede sine selvledende medarbejdere’ i ofte uklare rammer.

Af Henriette Nørgaard, Ejer & Specialist, Reframe & Co

Lederens dobbeltrolle – set ud fra en selvledelseslinse

Det er ikke noget nyt at lederen ofte står i et krydspres mellem organisationen/direktionen og medarbejderen og dermed har en rolle, der er presset. Når jeg bruger ordet dobbeltrolle så er det en specifik linse, der lægges ned over ledelse ud fra selvledelse og den dualitet der ligger i det. 

En leder skal jo både ’lede sine selvledende medarbejdere’ – og lederen skal også ’lede sig selv’. 

Reframe & Co arbejder konkret med den dualitet, der ligger i selvledelse, via to vinkler som er nødvendige at have på plads for at kunne favne det dobbelte, der ligger i selvledelse – særligt ud fra en leders perspektiv: 

Første ting: Vi leder os selv indefra og ud – vi udøver ledelse på indersiden. Dvs. vi forstår ting ud fra vores egne overbevisninger, indre værdier, vores faglige identitet og faglige overbevisning. Det er igennem disse lag vi forstår ting, vi vælger ting til og fra ud fra disse overbevisninger. 

Anden ting: Vi skal lede os selv i de rammer, der anses som rigtige i organisationen. Det er netop i rammerne, at vi omsætter vores egen selvledelse til en performance, som enten vurderes korrekt eller forkert. Og når vi snakker om lederens dobbeltrolle, så handler denne performance om den udøvede ledelse af sine selvledende medarbejdere. 

 

Hverdagen som leder, og de spørgsmål lederne ofte stiller til sig selv

Mange ledere kan opleve at de skal lede sig selv i uklare rammer. Det bliver måske talt om værdierne overordnet – men hvilke værdier er de vigtigste for min afdeling? 
Der bliver måske sat en langsigtet strategi og nogle langsigtede mål, og dette bliver kommunikeret ud til lederne – men hvad er de vigtigste ting jeg og mit team skal bidrage til, så vi sammen når de langsigtede mål?

Og i disse overordnede rammer, skal lederen ’lede sig selv’ på en måde, som gør, at teamet både trives og når de mål og resultater, der er lagt op til. Samtidig skal lederen også skubbe ansvar ud, sikre, at dette ansvar bliver grebet af medarbejderne, og samtidig kunne navigere i de ønsker og krav der er til fleksibilitet fra medarbejdernes side – så hvor meget fleksibilitet kan jeg og min afdeling rumme?  

Faldgruber når vi snakker om ledelse af selvledende medarbejdere

Jeg vil gerne lige minde om nogle faldgruber som ledere kan falde i, når de skal lede selvledende medarbejdere,

  1. Måden vi arbejder på, er ikke lig selvledelse – men måden vi arbejder på (hybrid, remote og fleksibelt) kræver en stærk selvledelsesevne og kræver ledelse af selvledende medarbejdere.

  2. Vi antager, at vi alle forstår, hvad frihed under ansvar betyder, da det jo ligger i vores kultur at tage ansvar og vi har en forventning til frihed.

  3. Vi leder tit ud fra usagte forventninger og usagte antagelser – dette er en udfordring, da vi alle forstår forskelligt. 

  4. Blind tillid og måske Laissez-faire ledelse er IKKE gavnligt. Det giver kamp mellem medarbejderne om, hvad der er rigtig adfærd, rigtig fokus og rigtig forvaltning af ens arbejdstider.

 

Den selvledelseslinse Reframe & Co arbejder med er, at: 

  1. Selvledelse er rollespecifik og noget vi ansættes til.

  2. Selvledelse er ikke en medfødt kompetence.

  3. Selvledelse er mere end personlige effektivitetskurser og mere end selvindsigt (om end vigtige forhold).

 

Ledertrivsel kan blive udfordret i både egen selvledelse og ledelse af selvledende medarbejdere

Der er mange ting der kan udfordre ledertrivslen, men særligt hvis man kigger ud fra selvledelses-linsen, så er rammerne, som lederen skal ’lede ud fra’ og ’lede sig selv i’, essentielle.
Det er særligt de konsekvenser, der kan opstå, når der ikke er klare rammer at lede ud fra, og lederne derfor bliver presset på at de bruger deres tid på:

  1. At håndtere brok, da kollegaer måske synes de trækker mere end andre, at andre har mere frihed eller ikke gør det rigtige….

  2. At slukke ildebrænde, da der ikke er sat de rigtige processer op, som gør, at regler og krav følges, eller der træffes de rigtige beslutninger, da medarbejderne griber og gør det bedste de kan med de opgaver der stilles…

  3. At mikrostyre for at sikre, at tingene og samarbejdet gøres rigtige, og dermed bliver lederen også en flaskehals for fremdrift i teamet og også i ledergruppen…

HR’s medansvar i at sætte rammerne at lede ud fra 


Der bør være truffet nogle bevidste, strategiske valg omkring de rammer som skal ledes ud fra, da dette vil sikre en referenceramme ift. ledelse og alle de spørgsmål, ønsker og krav, der kommer fra medarbejderne. Rammerne skaber tydelighed og det skaber fælles forventningsafstemning. 


Uden klare rammer, så kan man som leder blive fuldstændig rundtosset af tusind individuelle ønsker/ krav/ behov, så er det vigtigt at sætte rammerne som skal støtte den enkelte leder i at ’lede sig selv i’ – og den ledelse der skal udøves overfor selvledende medarbejdere. 
For jo mere fleksibilitet den enkelte søger/får – jo mere selvledelse kræver det… og her skal den ledelse lederne udøver styrke selvledelsen med respekt for de ovenstående strategiske valg, der er truffet.

Som HR kan I være med til, sammen med ledelsen, at drive denne proces og skubbe på ift. viden om selvledelse, viden om hvilke rammer der skal sættes, og også ud fra både strategiske målsætninger som fx mere moderne ledelse, bedre tiltrækning og tilknytning. 

Hvad er selvledelse hos jer?

Hvordan skal vægtningen mellem ledelse og selvledelse se ud?

Hvad betyder det for den transformation lederrollen tager? Og hvad er I parate til?

Jeg håber artiklen har givet inspiration og viden til at styrke selvledelsen i netop jeres organisation – på netop jeres måde.

Reframe & Co’s vision er, at vi sammen skaber en mere bæredygtig ledelse af selvledende medarbejdere og egen selvledelse, hvor vi bygger mennesker op og bliver den bedste udgave af os selv.

Reframe & Co tilbyder strategiske rådgivning, kurser og 1:1-forløb til ledere og medarbejdere.
Ejer & Specialist: Henriette Nørgaard (f. 1980), www.reframe-co.dk, LinkedIn.