03. december 2024

AI er løsningen på kompetenceudviklingens største udfordringer: Tid og relevans

Mange virksomheder har ikke opdaget fordelene ved dedikerede AI-værktøjer til udvikling af læringsindhold og holder sig tilbage. Det betyder, at de går glip af signifikante fordele. 

Af Christophe Jacobs, ansvarlig for kundesucces, FLOWSPARKS

Hvis du er ansvarlig for udvikling af læringsindhold til jeres medarbejdere, men mangler de gode argumenter over for ledelsen for, hvorfor I bør begynde at arbejde med et e-læringsprogram med integreret og dedikeret AI for at hjælpe jer videre med jeres kompetenceudvikling, så får du mine tre bedste argumenter her. Og de gælder uanset, om det drejer sig om onboarding, up-skilling eller træning.


Medarbejderne bør være medproducenter

Er man L&D-ansvarlig i en større organisation med mange medarbejdere, eller er man i en konkurrencepræget branche, hvor kompetencer mere eller mindre konstant skal udvikles eller forfines, så er det værd at overveje at decentralisere udvikling af e-læringsindhold. 
Ved at investere i veldesignede programmer, der kombinerer AI med godt pædagogisk design, kan virksomheder gøre det lettere for medarbejdere og fageksperter at skabe relevant e-læringsindhold. Med de rette værktøjer og støtte kan AI hjælpe med at sikre, at indholdet er didaktisk solidt, hvilket gør det muligt for eksperterne at fokusere på deres viden uden behov for specialiseret uddannelse i læringsdesign. Resultatet er e-læringsindhold, der resonerer med målgruppen og gør det både relevant og engagerende.
Min anbefaling er at integrere et program med et dedikeret AI-værktøj, som er intuitivt og gør det nemt at være kreativ vha. skabeloner og didaktiske dilemmaer, som kan sætte tankerne i gang hos indholdsskaberen. Fx kan en fagperson fra it-afdelingen uploade en brugervejledning, og på baggrund af dette, så kan AI’en foreslå relevante scenarier og problemstillinger, som medarbejderen, der undergår træningen, skal forholde sig til. 


Integrationen af AI frigiver tid til strategisk arbejde

Dette argument er simpelt: Den ekstra gevinst ved at decentralisere produktionen af e-læringsindhold i organisationen er, at den L&D-ansvarlige kan løfte blikket fra indholdsproduktionen og i stedet i højere grad fungere som sparringspartner og facilitator for medarbejderne. Dermed får den L&D-ansvarlige mere tid til at koncentrere sig om det strategiske arbejde omkring organisationens kompetenceudvikling og i højere grad arbejde på at understøtte forretningsstrategien. 


AI er ideel som kreativ partner ved udvikling af læringsindhold

AI kan spille en afgørende rolle i at gøre det muligt for medarbejdere at udvikle ikke blot læringsindhold, men engagerende læringsindhold ved at støtte dem i den kreative proces. Som eksperter på deres områder har fageksperter ofte mulighed for at skabe omfattende og dybdegående indhold om det, de ved. Her kan AI fungere som en sparringspartner, der hjælper eksperten med at formidle deres viden til andre på en forståelig og engagerende måde.
Ved at hjælpe med at udvikle eksempler, cases, spørgsmål og svar samt realistiske scenarier kan AI effektivt understøtte vidensformidling til dem, der ikke er eksperter. Dette gør det muligt for fageksperten at bygge læringsmoduler, der ikke kun er indholdsrige, men også målrettede og pædagogisk gennemtænkte. Sammen skaber ekspertens dybdegående viden og AI'ens kreative input et stærkt fundament for e-læring inden for organisationen, hvilket forbedrer både kvaliteten og relevansen af læringsinitiativerne.


Fordelene er indlysende – men er I klar til at tage skridtet?

Når du som L&D-ansvarlig står over for ledelsen og har leveret ovenstående argumenter, kan mange forhåbentlig se fordelene. Men måske er udfordringen snarere, at I ikke er klar til mulighederne, som AI giver på dette område?


Der er ingen tvivl om, at det at sætte læringen fri ved at decentralisere indholdsskabelsen af e-læring og lade medarbejderne selv komme på banen kan være noget, som nogle organisationer er mere eller mindre klar til. Nogle organisationer er i sin kultur mere konservativt anlagte end andre, når det kommer til at lade medarbejderne sætte sig i førersædet i visse situationer, og det kan være et vilkår, som man er nødt til at forholde sig til. 


Dog vil jeg sige, at det ikke bør afholde L&D-ansvarlige og ledelser fra at teste det af. For efterhånden befinder langt de fleste organisationer sig i meget konkurrenceprægede brancher og industrier, hvor kompetenceudvikling af medarbejdere er helt afgørende for at være på forkant med markedet, behovene og teknologierne. Med andre ord, så er det forretningskritisk, og det bør i sig selv være et stærkt nok argument for at prøve AI i udviklingen af e-læringsindhold af.