Adobestock 317586526

Vores klimaneutrale fremtid

Af Thomas Djursø, Landechef Cognizant Danmark og Anne Sofie Risåsen, Nordisk chef, Cognizant

Tre tendenser skiller sig ud i de kommende år: Kravene til digital forandring stiger markant, vi vil meget gerne være med til at udvikle de produkter, vi selv skal købe, og vores arbejdsgivere skal have et helt klart formål, som virksomheden skal styres efter.

 

En ny rapport fra Cognizant med titlen "Future of Us" beskriver, hvordan klimaneutralitet er noget virksomhedens ejere, medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder vil lægge stor vægt på i de kommende år, og det tager de globale ledere heldigvis alvorligt: ​​I 2021 fra marts til december, mere end fordoblede antallet af de virksomheder, der har forpligtet sig til FN-initiativet Race to Zero. Det er meget opløftende læsning, specielt når man nu ved, hvor krævende det er for en stor virksomhed at implementere radikalt nye ændringer i måden at arbejde på.

 


En nylig global toplederundersøgelse fra PWC viser, at næsten hver fjerde virksomhed har sat sig mål for, hvornår de bliver klimaneutrale og 29 procent arbejder for at få en sådan forpligtelse på plads. Det er positivt i en verden, der er mere uforudsigelig, og hvor usikkerhed er den nye norm. Selvom udfordringerne er mange, er ét problem større end alle de andre: Vi skal hurtigt frem mod en klimaneutral fremtid.

 

Kunderne skal have lov til at udvikle det, du skal sælge

I en klimaneutral verden vil vi se mange banebrydende innovationer, hvor cirkulære forretningsmodeller udnytter ressourcerne bedre. Vores valg vil være værdibaserede, og det har en positiv indflydelse på arbejdspladsen. Særligt tre tendenser vil dominere:

  • Omfattende samarbejde på tværs af værdikæder for at dele viden og udveksle best practice vil skabe nye datadrevne og cirkulære forretningsmodeller. Arbejdsgiverne skal give medarbejderne mandat og mulighed for at løse udfordringer på nye måder og gerne sammen med partnere, innovative spillere samt forskere fra universitetsverdenen.

  • Kunderne ønsker at være involveret i design og videreudvikling af de produkter, oplevelser og ydelser, de selv køber. Virksomheder bør omfavne dette og invitere deres kunder ind i varmen. Ved at etablere innovationsprocesser sammen med kunderne bliver virksomhedens tilbud mere bæredygtige, og risikoen i forretningsudviklingen reduceres markant.

  • En undersøgelse foretaget af Cognizant i vinteren 2021 viser, at unge medarbejdere er mere optaget af, at virksomheden har et klart formål, end hvor meget de tjener. Ejere, medarbejdere, myndigheder og kunder vil kræve, at der er klare og holdbare værdier for, hvordan virksomheden ledes. I den klimaneutrale tid flytter kontoret sig fra det sted, hvor arbejdet udføres, til en arena for læring og undervisning. Dette behov for formål og en klar fællesskabsfølelse er vigtig viden for arbejdspladser, der ønsker at gøre sig selv attraktive for nye medarbejdere.


Fremtiden byder på mange nye fascinerende eksempler på samarbejder

Arbejdet med at blive mere bæredygtigt kræver dybdegående analyser og en grundig tilgang til indsamling og forståelse af data, som kan være med til at danne grundlag for fremtidige beslutninger. Derefter skal bæredygtighed gennemsyre alle valg relateret til, hvordan virksomhedens produkter og ydelser fremstilles, transporteres og også forbruges. Det er vigtig viden for ledere, der ønsker, at virksomheden skal fremstå attraktiv for nye medarbejdere. Vi vil også opleve mange nye og fascinerende eksempler på innovation, hvor produkterne og ydelserne er mere rentable og bæredygtige på samme tid. Kunderne vil heppe på dem, der går forrest, og her i Danmark har vi set mange gode eksempler på virksomheder, der med stor succes har formået at få implementeret en grøn dagsorden helt ind i virksomhedens maskinrum. Dette er med til at få os til at tro på, at der bestemt er håb forude, når snakken går om mulighederne for at få en klimaneutral fremtid.