HR-chefen 2 - 2023

Tema: Rekruttering i et rødt markedet

Rekruttering i et rødt markedet

 

 

 

 

 

 

 

Mange års vækst og højt aktivitetsniveau i mange brancher betyder stor efterspørgsel efter arbejdskraft, og der er løbende overskrifter i pressen om, at den ene eller anden branche mangler medarbejdere. It-branchen (www.itb.dk 1/3/23) har eksempelvis estimeret, at der allerede nu mangler 7.600 it-medarbejdere, og at det kun bliver værre herfra, og andre brancher har lignende udmeldinger. Samtidig er de nye generationer, der er kommet på arbejdsmarkedet, forholdsvis små. Derfor er det om muligt blevet endnu vigtigere at stå skarpt som virksomhed. At vide præcist, hvad man står for. Hvad ens værdibudskaber er over for kommende medarbejdere. Hvordan man kommer i kontakt med dem og får formidlet sine budskaber. Groft sagt er der behov for at genbesøge sin employer branding-plan og sine aktiviteter.

Samtidig er der en del yngre medarbejdere, der ikke ”gider” skrive ansøgninger og CV’er, er aktive på andre medier end ældre generationer, og som bruger deres mobil til stort set alt. Derfor giver det god mening at undersøge mulighederne for at ændre måden, hvorpå kandidater gør opmærksom på deres interesse, og hvordan man som virksomhed får tilstrækkelig viden om kandidaterne til at kunne træffe et valg. Teknologi- og systemudviklingen er stor på dette område. Der popper løbende nye udbydere og løsninger op. Alt fra videoannoncer og -ansøgninger, casebaserede løsninger til Artificiel Intelligence-baserede udvælgelsesmetoder. Mange af løsningerne får positive anmeldelser, men der har også været en kortlægning af, at nogle af løsningerne er biased – eller rettere er biased i de versioner, der er fremme nu. Det er spændende og innovative løsninger. Men også løsninger, der udfordrer den måde, vi har rekrutteret på i årtier, samt HR’s rolle i rekrutteringsprocessen. Så skal man stige med på toget eller holde fast i det, der har virket i mange år, og hvis man stiger på toget, hvilke løsninger skal man så vælge. Det at få ansat de rigtige medarbejdere er for de fleste virksomheder meget forretningskritisk, hvilket kan få nogen til at holde tilbage fra at prøve noget nyt.

Men det går nok ikke. Som minimum bør man interessere sig for udviklingen og de muligheder, der er. Derfor forsøger dette nummer af HR Chefen at give inspiration om arbejdsmarkedet anno 2023, og hvad der virker i forhold til rekruttering. Det kan både være i forhold til værktøjer, annonceteknikker, rekrutteringscyklus og employer branding med mere.

 

Håber du vil læse bladet med interesse.


Tid til refleksion over… Rekruttering i et rødt marked

I dette nummer af HR Chefen har vi sat fokus på den udvikling, vi ser indenfor rekruttering. Vi har tilladt os at kalde det ´et rødt marked´, med inspiration i W. Chan Kim og Renée Mauborgnes bog Blue Ocean Strategy fra 2005. Et rødt marked, fordi der er flere ledige stillinger end kvalificerede ansøgere, og fordi det tager længere tid end normalt, at besætte dem

Kaare Danielsen, direktør for Jobindex

Jobmarkedet har stabiliseret sig på et højt niveau

Det er svært at tiltrække medarbejdere. Men det er blevet nemmere, end det var for et år siden. Antallet af jobannoncer er faldet, så der er lidt mindre rift om medarbejderne. Jobmarkedet er stadig rødt, men krigen og økonomien har sat sine spor på jobmarkedet, så det er lidt mindre højrødt, end det var for et år siden.

Sofie Brogaard Schmidt, Editorial Assistant, DANSK HR  

Microsofts rekrutteringsfunktion er et stort og agilt maskineri i hele organisationen

På et rødt arbejdsmarked er det ifølge Microsofts danske HR-direktør Camilla Hillerup vigtigt at være agil og finde ud af, hvor kompetencerne befinder sig. Blandt andet derfor fylder intern og ekstern rekruttering lige meget i den globale organisation.

Sofie Brogaard Schmidt, Editorial Assistant, DANSK HR

Implementeringen af 4-dages arbejdsuge ved PanzerGlass er et middel til at opnå tre specifikke mål: højere profit, endnu bedre trivsel og et stærkt brand

”Kongstanken bag det her, og det er vigtigt at slå fast: 4-dages arbejdsuge er ikke målet i sig selv,” fremhæver Vice President for People and Culture hos PanzerGlass Tina Storm. Beslutningen om at igangsætte pilotprojektet blev truffet i juni, og allerede 1. august implementerede PanzerGlass, at første fredag i måneden er en fridag.

Mette Bau Kommunikations- og pressechef, Væksthuset

Faglige refleksioner skaber mening og trivsel

I fremtiden kan HR-afdelinger med fordel indtænke tid og rum for refleksioner, hvis de vil rekruttere dygtige medarbejdere og holde på dem. Faglige refleksioner kan nemlig blive et fremtidigt konkurrenceparameter, der både er med til at sikre kvalitet, innovation samt øget trivsel og mening i jobbet, fortæller forsker.

Catrine Eisenreich, chefrådgiver, Lindskov Communication

Tilfredse medarbejdere begynder allerede i rekrutteringsfasen

Med rift om ressourcerne og konstante forandringer må virksomhederne tænke anderledes for at tiltrække og tilknytte talenterne. Traditionelle rekrutteringsværktøjer skal professionaliseres, og jobpakken skal ændres, mens budskabet skal ud på flere kanaler og gerne have et personligt touch.

Sofie Brogaard Schmidt, Editorial Assistant, DANSK HR

Træning og udvikling af medarbejdere er et vigtigt initiativ i rekruttering og fastholdelse af medarbejderne

”Vi vil træne endnu mere, end vi nogensinde har gjort før. Vi har det mindset, at vi ikke må stoppe med at træne og udvikle vores medarbejdere. Det er det vigtigste, vi kan gøre,” siger Training og Education Manager i JYSK Line Knudsgård Hviid.

Nyhedsspot


Nicklas Pyrdol, M.Sc. er foredragsholder og Talent Management Advisor

Rekruttér som miljø og få flere fantastiske kandidater

”Vi får ikke nok relevante kandidater til vores job”. Hvor mange gange har du mon hørt den sætning? Eller måske selv sagt den? Fra september til december sidste år var der 63.350 forgæves rekrutteringer (STAR 2022), så chancen er stor.

Fire bogomtaler


Nathalie Nørregaard Larsen og Nicole F Richter, Institut for Virksomhedsledelse, SDU

Det er det, de unge vil ha'

Hvad er det, der gør en virksomhed attraktiv for unge mennesker? God løn, godt omdømme og karrieremuligheder er alt sammen kvaliteter, som hører hjemme i traditionel HR og employer branding – og de er bestemt ikke gået af mode. Men der er kommet mere til. I dag er der nemlig også et voksende fokus på virksomhedens CSR-relaterede praksisser, og målsætninger som socioøkologisk ansvar, etik og governance

Karen Marie Fiirgaard, erhvervspsykolog

Når det handler om rekruttering, så handler det ikke kun om rekruttering

Arbejdsstyrken svinder ind, der er et stort antal forgæves rekrutteringer, og den nye generation af medarbejdere tropper op til jobsamtaler med forventninger, der rækker langt ud over gratis frugt, sundhedsordninger og bordfodbold i kantinen. Arbejdet skal give mening, det skal udvikle os, indfri drømme, matche vores personlige værdier og indgå i mosaikken af de identitetsmarkører, vi smykker os med.

Tina Dupont, produktdirektør for AI og robotter, NTT DATA Business Solutions

HR bliver bindeleddet mellem mennesker og teknologi

HR kan spille en særdeles strategisk rolle i forbindelse med virksomheders digitale transformation. Nye teknologier som AI skaber enorme potentialer for forretningen, men succesen kommer ikke uden Change Management. Mennesket skal være i centrum for al teknologiimplementering, og HR har forudsætningen for at sikre den bløde landing.

Sofie Brogaard Schmidt, Editorial Assistant, DANSK HR

Jette Lydersen: Group Vice President, Talent i Carlsberg koncernen Har en datadrevet passion for HR på fremtidens arbejdsplads

”Vi har den udfordring i HR, at det er så svært at synliggøre ’værdien’ af indsatsen i HR, hvilket gør det svært at underbygge, at vi gør det godt,” siger Jette Lydersen. Derfor forsøger hun i høj grad at finde den data, der netop er med til at forklare, at de beslutninger, der træffes i HR, flytter noget og rent faktisk gør en forskel for forretningen.

Adam Rewucha Global Social Security Lead, Northern Europe, VIALTO Partners

Grænsependlere – En “new normal” efter COVID-19

I efterdønningerne af COVID-19 er hjemmearbejde stadig populært. Arbejdsgivere og medarbejdere er gået fra ad hoc-løsninger for hjemmearbejde under COVID-19 til nu at skulle håndtere veltilrettelagte setups.

Marianne Granhøj, Partner, Kromann Reumert &  Kristian Bro, Director, advokat, Kromann Reumert 

Godtgørelse til fleksjobber ud fra arbejdsgivers faktiske lønudgift

Østre Landsret afsagde den 14. december 2022 dom i en sag om, hvorvidt godtgørelse efter forskelsbehandlingsloven til en medarbejder i fleksjob, skulle fastsættes efter arbejdsgiverens faktiske lønudgift, eller om flekslønstilskuddet skulle medregnes heri.