Skærmbillede 2022 10 26 084103 WEB

Ny rapport: "Future ready" virksomhed - og hvad der skal gøres for at nå dertil

I løbet af de sidste par år har Cognizant publiceret en række rapporter, der beskriver, hvad der vil blive fremtidens job i en tidsalder, hvor automatisering, algoritmer og kunstig intelligens hersker. I rapporten ”Ready for anything: what it means to be a modern business har Cognizant bestilt Economist Impact til at definere hvad det kræver at være fremtidsklar – og hvor tætte virksomheder er på at komme dertil. 

I denne rapport stiller Cognizant spørgsmålet: Hvor fremtidsklar er din virksomhed?  Efter 10 år med ubarmhjertig digital transformation, brydende brancheændring og for nylig et angreb af eksterne chok, er det svært at forestille sig, hvad "fremtidsklar" overhovedet betyder. For hvordan kan man være klar til en fremtid, der er stadig sværere at opfatte, for ikke at sige tilbøjelig til at ændre sig uden varsel?

Men selve eksistensen af ​​uforudsigelige og endda uoverskuelige forandringer gør det endnu vigtigere for seniorledere i enhver virksomhed eller branche at definere – og blive – fremtidsparate.

I rapporten har de spurgt mere end 2000 senior leaders fra 10 lande, inkl. Sverige og Norge og er nået frem til nogle vigtige key insights og udfordringer. Fx erkender næsten halvdelen af de adspurgte, cirka 46 %, at de mangler erfarne medarbejdere, med de rigtige kompetencer for at kunne implementere og anvende avancerede teknologier. Ifølge Cognizants danske landechef, Thomas Djursø, har vi også denne udfordring i Danmark:

"Også i Danmark ser vi en klar mangel på dygtige folk med de rigtige kompetencer, som øvrigt har det med at skifte job, hvilket giver en høj attrition rate og gør ondt værre hos virksomhederne. Men vi kan også gøre meget på det område, med blandt andet kompetence opbygning/Cross Training til nye digitale områder," siger Thomas Djursø.

Stor opmærksomhed på de miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige (ESG)-spørgsmål

I en anden væsentlig key insight fra rapporten erkender 9 ud af 10 respondenter at opmærksomhed på de miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige (ESG)-spørgsmål er et væsentligt aspekt af at være en moderne virksomhed; MEN kun 35 % inkorporerer i øjeblikket ESG i virksomhedens strategi.

"De 35% fra rapporten er let genkendelige i Danmark også - vi ser samme tendens. Generelt, så gør fraværet af helt konkrete målbare data det svært at måle bæredygtighed. Vi ville sagtens kunne hæve de 35%, hvis vi bare havde flere målbare bæredygtighedsdata,” siger Thomas Djursø og tilføjer:

"De danske virksomheder har svært ved at leve op til de mange rapporteringskrav, der er indenfor bæredygtighed - de har simpelthen ikke data på det og det er svært at få styr på."

Læs hele rapporten her og find ud af hvordan din virksomhed skal forberede sig på fremtiden