Adobestock 288346827 (1) WEB

Ørsted og Chr. Hansen racer op ad ranglisten

Der er sket markante forskydninger på Universums årlige rangliste over virksomheder, erfarne profiler med en business-uddannelse i bagagen helst vil arbejde for.

Selvom DSV og Netcompany i rå tal er årets absolutte højdespringere med en fremgang på 40 og 43 pladser til en midterplacering blandt de 122 virksomheder på listen, står Ørsted og Chr. Hansen dog for nogle af de mest imponerende fremgange i dette års undersøgelse. Simpelthen fordi de er tættere på toppen, hvor det er sværere at avancere.

Således er det lykkedes Ørsted at indtage listens ottendeplads. Det er 12 trin højere end sidste år. Fremgangen forklarer Ørsteds HR-direktør Henriette Fenger Ellekrog med, at der er en stor stolthed blandt Ørsteds medarbejdere over at bidrage til at løse en af klodens største udfordringer:

”Vi kan i den grad tilbyde mening og indhold i jobbet. De business-uddannede kan arbejde med projekter i en størrelsesorden, de måske aldrig før har drømt om, fordi vi har et af de største investeringsprogrammer i Norden. Ingeniører og digitale specialister kan arbejde sammen med nogle af verdens bedste inden for deres felt. Det finder de tiltrækkende, og jeg mener, at det er med til at drive fremgangen på Universums rangliste,” siger Ørsteds HR-direktør Henriette Fenger Ellekrog.

Hun er godt tilfreds med, at både erfarne profiler og studerende i den grad har fået Ørsted på radaren:

”Vi har brug for de bedste talenter globalt for at udvikle vores forretning og for at kunne stræbe efter vores vision om en verden, der udelukkende kører på grøn energi,” siger Henriette Fenger Ellekrog.

Medvind til Chr. Hansen

Medvinden har også ramt Christian Hansen, der er sprunget 19 trin op til en 27.-plads på ranglisten. HR-direktør Alice Larsen er synligt tilfreds med fremgangen:

”Vi er en mellemstor koncern, hvor man kan gøre karriere uden at forsvinde i mængden. Det er en af vores helt store styrker som arbejdsplads. Det gør også, at man som ansat her hurtigere kan få lidt større ansvar. Det sætter vores medarbejdere pris på. Det er samtidig en stor motivationsfaktor, at Chr. Hansen gennem sine naturlige produkter er med til at tage ansvar for en mere bæredygtig fremtid. Vi blev kåret som verdens mest bæredygtige virksomhed tidligere på året, og vi har også lige været ude at fortælle, at vi overgår til 100% grøn strøm i hele vores danske forretning fra næste forår. Vores bæredygtighedsprofil er helt sikkert et stærkt kort, når det gælder rekruttering.”

For at forblive markedsleder har Chr. Hansen løbende brug for at tiltrække de skarpeste hjerner:

”Derfor er det også vigtigt for os at ligge højt på Universums rangliste. For det afspejler, hvor attraktive vi er i kandidaternes bevidsthed,” siger Alice Larsen.

Flere måder at gøre sig attraktiv på

Ifølge Universums danske direktør Jesper Dansholm er Ørsted og Chr. Hansen gode eksempler på, hvad der gør virksomheder attraktive anno 2019.

”Det scorer højt at have en klimavenlig profil og kunne tilbyde sine medarbejderne at arbejde for et inspirerende formål. Men der er også en række andre attraktionsfaktorer, som virksomheder kan slå på, når de vil tiltrække medarbejdere,” siger Jesper Dansholm.

Han peger på, at sandsynligheden for at kapre dygtige erfarne folk er større end nogensinde. Hele 37% af de adspurgte i Universums undersøgelse siger nemlig, at de ønsker at skifte arbejdsgiver inden for det nærmeste år, hvilket er rekordhøjt i de 20 år, Universum har gennemført sin undersøgelse på dansk grund.

Og ifølge Universums undersøgelse er det følgende egenskaber ved en arbejdsgiver, der er de vigtigste for erfarne folk med en videregående business-uddannelse:

  1. Ledere, der støtter min udvikling
  2. Konkurrencedygtig grundløn
  3. Inspirerende lederskab
  4. Understøtter work-life balance
  5. Muligheder for lederjob
  6. God reference for fremtidig karriere
  7. Fremtidig høj indkomst
  8. Attraktive/spændende produkter og tjenesteydelser
  9. Udfordrende arbejde
  10. Et kreativt og dynamisk arbejdsmiljø

”Selvom du som virksomhed måske ikke kan tilbyde at redde klimaet, kan du tiltrække medarbejdere ved i stedet at lægge vægt på andre af listens faktorer i din kommunikation over for kandidaterne. Så der er i realiteten mange veje man kan skabe sig et stærkt employer brand på,” fastslår Jesper Dansholm.

Business Rangliste - Universum Professional Survey 2019

  • 1 Lego
  • 2 Novo Nordisk
  • 3 Carlsberg
  • 4 Google
  • 5 A.P. Møller – Mærsk
  • 6 McKinsey & Company
  • 7 Vestas
  • 8 Ørsted
  • 9 IKEA
  • 10 Microsoft
  • 11 Arla Foods
  • 12 Novozymes
  • 13 Københavns Lufthavne
  • 14 Bestseller
  • 15 Bang & Olufsen
  • 16 The Boston Consulting Group (BCG)
  • 17 PwC (PricewaterhouseCoopers)
  • 18 L'Oréal Group
  • 19 Deloitte
  • 19 Tivoli

Fakta om Universum Professional Survey 2019

  • Universum Professional Survey 2019 er baseret på i alt 6.234 besvarelser fra erhvervsaktive danskere med en videregående uddannelse, hvoraf de 1.765 har en business-uddannelse.
  • Universum har gennemført Professional Survey i Danmark de seneste 20 år.
  • Universum gennemfører tilsvarende undersøgelser i 50 lande over hele verden, ligesom Universum også en gang årligt undersøger studerendes karriereønsker og præferencer.
  • Læs mere på http://universumglobal.com/rankings/denmark/2019/