dec 11 web.jpg

 

I december forkæler DANSK HR vores følgere på LinkedIn med en HR-julekalender fuld af gaver. Hver formiddag indtil d. 24. december kan du på LinkedIn åbne en ny ”låge” i DANSK HR’s julekalender - hvor du får mulighed for at få fingrene i indhold, som normalt kun er for vores medlemmer. Du kan følge DANSK HR på LinkedIn her

Julekalender 11. dec.

10 gode råd til rekruttering via sociale medier

Af Geoffroy de Lestrange, Product Marketing Manager, EMEA, Cornerstone OnDemand

Hvor det før i tiden var en succes at få over 100 ansøgninger til et jobopslag, handler succes nu om at ramme de helt rigtige kandidater med præcis de talenter og evner, du står og søger. Fem ansøgninger fra kandidater, der passer præcist til dine kriterier, er langt mere værd end 100 ansøgninger, som du først skal til at gennemlæse og udvælge fra. Ved at bruge de sociale medier, og social teknologi generelt, bliver det nemmere både at tiltrække og fastholde de rette ansatte, men samtidig er det også vigtigt at bruge de nye teknologier og platforme til at finpudse og fremvise virksomhedens image, kultur og værdier, så du netop tiltrækker de ansatte, der passer ind.

Her får du 10 gode råd til, hvad du skal have styr på, inden du kaster dig ud i at rekruttere via de sociale medier.

 

  1. Opfrisk dine marketingevner – Rekruttering er ikke længere bare en ansættelsesproces, men også en oplevelse. HR skal være med til at sælge virksomheden som et godt sted at arbejde til potentielle ansøgere. Derfor skal man i HR-afdelingen samarbejde mere og mere med marketing og tænke i f.eks. branding, SEO og klar kommunikation.
  2. Brug storytelling – Storytelling er en god måde at vise, hvilken type virksomhed du er. Du kan fortælle om etik og kultur på arbejdspladsen via medarbejderne, som også kan fortælle om deres arbejde og hverdag. Det virker især godt at bruge video til dette, når det skal ud på de sociale medier.
  3. Definer virksomhedens værdisæt – Vi har fastslået, at branding af virksomheden er vigtig. Men for at kunne gøre dette, er det vigtigt først at kunne definere virksomhedens værdisæt. Sørg for, at det interne værdisæt også er det, der ses udadtil. Potentielle kandidater snakker sammen, og både de gode og dårlige historier kan spredes med lynets hast på de sociale medier!
  4. Lad dine ansatte blogge om deres arbejdsdag – Opret en mikro-blog, hvor de ansatte kan fortælle om deres arbejdsområder, deres udfordringer og deres succeser. Dette kan med stor fordel også bruges, når nyansatte skal introduceres til jobbet, arbejdspladsen og deres nye team.
  5. Brug dine ansattes netværk på de sociale medier – Du har allerede en stor ressource til rådighed i dine ansattes tilstedeværelse på de sociale medier. Mobiliser en hel hær og inspirer dine ansatte til at dele jobopslag og tagge potentielle kandidater i deres netværk.
  6. Overvej et etisk regelsæt – De sociale medier kan både bruges og misbruges af dem, der arbejder med rekruttering. Det kan for eksempel være muligt at “udspionere” potentielle kandidater, og man kan nemt komme til at spamme mulige ansøgere, hvilket har den stik modsatte effekt af den, du gik på de sociale medier for. Derfor kan det være godt at udstikke nogle retningslinjer for, hvad man gør og ikke gør på de sociale medier.
  7. Vær mobil-venlig – Hvor simpelt det end lyder, så er det ikke alle virksomheder, der husker at være mobil-venlige på deres hjemmesider. Gør det nemt for potentielle kandidater at gå videre til virksomhedens hjemmeside og en eventuel “Arbejd for os”-side fra de sociale medier via mobil eller tablet. Flere og flere ansøgere vil tilgå hjemmesiden via sociale medier.
  8. Brug sociale medier til “onboarding” – Når du har fået ansat den helt rigtige person til jobbet, skal han eller hun “onboardes”, altså introduceres til virksomheden og komme godt i gang med sit job. Her kan det igen være en fordel at bruge sociale medier eller skræddersyede sociale teknologier, der gør det muligt at dele informationer og snakke om virksomheden og jobbet med de nye kolleger.
  9. Lyt til feedback og kritik via de sociale medier – Har man først valgt at være til stede på de sociale medier, skal man også være det helhjertet. Det nytter ikke noget at forsøge at finde det næste talent på Facebook eller LinkedIn, hvis man ikke er til stede og svarer på spørgsmål eller lytter til feedback eller kritik, som kan komme via disse kanaler. Du tænker måske, at det er et job for marketing – men igen handler det om, at HR også skal være til stede på disse områder.

  10. Brug sociale medier og teknologier til at forbedre virksomhedens image – Én ting er at lytte til og svare på kritik og feedback. Noget andet er at reagere på det og implementere ændringer og nye tiltag, der virkelig forbedrer virksomheden og dens image. Dette er igen lige så meget op til HR, som alle andre afdelinger i virksomheden. Brug software, der overvåger, hvad der bliver sagt om virksomheden på de sociale medier, så du konstant ved, hvilket billede potentielle kandidater har af virksomheden som arbejdsplads. 

De ti råd har været bragt i HR-chefen nr. 3 2016