Fotolia_227801221_Subscription_Monthly_M_WEB.jpg

Gokart for de udvalgte

Om trivsel og teamånd: 5 tip der styrker sammenholdet med kollegerne

Af Kirsten Husum, forfatter til Fjolset i de røde bowlingsko

”Gokart!! VIL DU MED?” står der i emnefeltet på mailen, Stine lige har fået. Den er fra Janus, der er formand for personaleforeningen. Han spørger, om hun vil med ud at køre gokart på torsdag efter arbejde. Stine kan se, at han kun har sendt mailen til hende og 6 andre. Men de er jo 23 i alt på kontoret?

Da Stine spørger ham på mailen om resten, svarer han tilbage: ”Tror ik, at der er så mange der gider. Tror heller ik, at vi skal være så mange, så tager det alt for lang tid, når vi skal køre mod hinanden. Ses vi? Kh Janus”

10 minutter efter kommer Bettiina forbi Stines skrivebord for at hente nogle fakturabilag. Hun er ekstremt nysgerrig, og som sædvanlig scanner hendes blik lige Stines skærm. Stine klikker lynhurtigt mailen fra Janus væk, for Bettiina var ikke en af dem, han inviterede. For sent…

”Ej, hvad er det med gokart?” ”Ikke noget”, siger Stine, ”vist bare noget med en ide til en fødselsdagsgave.” Det er tydeligt, at Bettiina ikke tror på det, da hun tager bilagene og går igen.

Måske har du også prøvet at være en af de udvalgte, der blev inviteret til et medarbejderarrangement – eller værre – prøvet at være en af dem, der ikke blev inviteret?

Ifølge flere undersøgelser fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø har det store konsekvenser at ignorere eller udelukke nogle kolleger, fordi det går ud over trivslen og arbejdsglæden. Og det har større betydning, end man måske lige tror, for udover at det gør ondt på kolleger, kan det også gøre ondt på bundlinjen, da manglende arbejdsglæde får effektiviteten til at dale.

Men hvad gør man i situationen? Skal man bare være lykkelig over, at man er en af de heldige og holde det hemmeligt for resten af kollegerne? Eller bør man konfrontere kontorets ”Janus” og bede ham invitere alle kolleger eller aflyse arrangementet?

Episoden med Janus, Stine og Bettiina er fra en ny bog om ledelse, der sætter hverdagens dilemmaer på spidsen i 25 cases med mere eller mindre uheldige situationer, som vi typisk havner i på jobbet.

Vildt godt scoretrick…

Med til historien hører, at Janus til en fest har sagt, at det er ”et vildt godt scoretrick at være blevet formand for personaleforeningen”. Det hører også med, at Bettiina og Janus i øvrigt havde en affære sidste år, der endte med, at Janus ikke snakkede til Bettiina i flere måneder. Måske grunden til, at Bettiina ikke er inviteret med til gokart-turen.

Janus jokker i spinaten på flere måder, og der er ingen tvivl om, at hans adfærd både som kollega og formand for personaleforeningen ikke er med til at fremme de gode relationer på arbejdspladsen. Tværtimod. Når han ”glemmer” at invitere alle kolleger, kommer han til at splitte mere end at samle, stik imod ideen med personalearrangementer.

Men de andre gider måske ikke alligevel?

Jo, det gør de forhåbentlig! Især er det vigtigt, at alle bliver spurgt og får muligheden for selv at vælge fra eller til.

Men hvorfor er det så vigtigt?

Fordi fællesskab og trivsel på en arbejdsplads handler om gode relationer mellem mennesker, altså hvordan vi er overfor hinanden. Det er de gode relationer, der skaber sammenhæng, fælles drive, arbejdsglæde og får os til at føle os godt tilpas - og dermed til at præstere bedre.

Et team er kun stærkt, når alle trives og ”er med”.

Styrk kollegasammenholdet - det kan du gøre

Det kan være en god ide at være bevidst om, hvordan man selv som kollega kan være med til at styrke fællesskabet og de gode relationer på jobbet.

Få her 5 tips til, hvordan du som kollega kan gøre noget godt for trivslen og sammenholdet. Overvej at gøre mindst én af tingene hver dag:

  1. Vis interesse for dine kolleger: Sig altid godmorgen eller spørg om I skal spise frokost sammen. Sig f.eks. også ”tak for i dag”, når du går hjem om eftermiddagen
  2. Undervurder aldrig smalltalk, lyt f.eks. lige i 5 minutter til hvad, en kollega har oplevet i weekenden eller spørg til det sidste nye om datteren, der går til eksamen
  3. Sæt dig ved et andet bord og snak med andre, end du plejer, når I har frokostpause
  4. Vær åben og kommuniker i en god tone
  5. Kom med forslag og vær med til at arrangere personalefest, påskebanko, udflugt til operaen, filmtur, brætspilsaften, fodboldgolf osv.

For nogle lyder det måske kunstigt, at man skal vise interesse for kollegerne. Men gør det alligevel – bare kort. Når vi samtidig viser, at vi er opmærksomme på hinanden, f.eks. ved også at spørge ”hvordan har du det?”, sænker det ofte parader og gør os mere tolerante overfor hinanden.

Bare 5 minutters smalltalk, når du alligevel henter kaffe er vigtige minutter på den lange bane. For smalltalk eller social snak er et kit, der binder sammen. Den sociale snak giver forståelse for hinanden og understøtter arbejdsglæden.

Så: Bliv ikke irriteret, når en kollega vil snakke med dig, men lyt i stedet og sæt hellere fælles grænser for, hvornår og hvor længe det er ok at smalltalke. Det er også en god ide altid at orientere hinanden om arbejdsopgaver og at dele viden. Det er med til, at vi respekterer hinanden, og den gensidige respekt er også en vigtig grundsten i gode relationer.

Glæde er en guldgrube

Mikael Kamber, som vi kender fra tv, og som har været leder på både mellem- og topniveau mener, at der ligger et enormt potentiale i at arbejde bevidst med positiv energi på arbejdspladsen, fordi positive følelser som glæde og begejstring faktisk kan løfte en organisations ”innovation, effektivitet og konkurrenceevne. En positiv stemning fører til en bedre bundlinje.
Vi har ganske enkelt at gøre med en guldgrube.”

Så husk lige at invitere alle kolleger til det næste arrangement.

 

Historien med Janus og personaleforeningen er et uddrag fra bogen ”Fjolset i de røde bowlingsko” med 25 underholdende og virkelighedsnære dilemmaer, som ledere og medarbejdere typisk havner i. Dilemmaer, der kan give inspiration til, hvordan man fremmer trivsel, bedre ledelse og mere arbejdsglæde i hverdagen.