VUCA.jpg

Er din virksomhed “ramt” af VUCA?

Af DANSK HR

Ind imellem dukker der nye begreber op på ledelsesscenen, og pludselig ser og hører man begrebet alle steder. Men hvad betyder det egentligt?

Hos DANSK HR er vi flere gange i den sidste tid, stødt på begrebet VUCA, som selvfølgelig er et amerikansk ledelsesbegreb, der også har fundet vej til Danmark.

VUCA er en forkortelse af: volatility (store værdi/prissvingninger inden for kort tid), uncertainty (usikkerhed), complexity (kompleksitet), and ambiguity (tvetydigt/dilemmafuldt), og et udtryk, man bruger for at sige: “Det er en ”vanvittig” verden, vi laver forretninger i”.

Med denne virkelighed for øje kunne det jo være fristende at sige, at da ingen alligevel kan forudsige en VUCA-verden, kan man jo lige så godt lade være. Men at skippe strategi og planlægning er ingenlunde løsningen for virksomhederne. Det er dog nødvendigt, at man forstår, at de fire begreber peger på fire forskellige udfordringer, der kræver fire forskellige løsninger.

Her får du et kort overblik over begreberne, og hvordan de bør arbejdes med fra Harvard Business Review.