Ledelse i Udvikling 6 - 2011

Tema: Distanceledelse

Distanceledelse er noget de fleste af os oplever i vores hverdag. Distance kan opleves inden for mange forskellige områder, og det er en ledelsesdisciplin, som kræver særlig opmærksomhed. Der kan f.eks. være tale om en geografisk distance eller en faglig og opgavemæssig distance blandt medarbejdere og leder.

Det er vigtigt, at tydeliggøre baggrunden for distancen. Skyldes det et ønske om at skabe trivsel, eller er det for at gøre det bekvemmeligt for ansatte at kunne få privatlivet til at gå op i forbindelse med work-life balance. Udgangspunktet bør imidlertid altid være, at det skal kunne betale sig (cost-benefit) for virksomheden.

En generel tendens er, at i takt med at distancen øges såvel geografisk som fagligt, har flere ledere tendensen til også at ønske mere kontrol og styring. At lede på distancen kræver tværtimod tillid og troen på, at medarbejderne selv tager ansvar for deres arbejdsopgaver og tid. Vi kan selvfølgelig risikere, at der er medarbejdere, som ikke selv kan styre friheden og arbejder ud fra devisen om at ”alt det som ingen ser, det har ingen ondt af”. Her er det vigtigt, at den negative situation ikke får indvirkning på lederens tillid over for de øvrige medarbejdere som lever op til lederens forventninger.

Når vi skal håndtere vores medarbejdere på distancen, er motivation afgørende – så hvordan motiverer vi medarbejdere, som vi enten ikke ser dagligt eller fagligt har en stor afstand til? Det kan være nemt for leder at forfalde til det gamle ordsprog ”ude af sigte ude af sind”. Men netop ledelse af medarbejdere på distancen kræver endnu mere opmærksomhed, end hvis vi f.eks. sad i samme rum. Et råd er at sørge for at skabe nærhed ved at aftale f.eks. ugentlige telefonmøder og sørge for at skabe plads til uformelle samtaler. Kommunikationen skal generelt struktureres, det kræver mødedisciplin, der skal sættes målekriterier op, og så bør alle acceptere, at det kan gå galt og ende i kaos. Hvis dette sker, er det bare op på hesten igen, fordi selv om der er mange udfordringer ved distanceledelse, er der bestemt også muligheder. God ledelse kan øge medarbejderens produktivitet og livskvalitet og dermed give et bedre arbejdsmiljø og i sidste ende bidrage til den evige jagt efter en bedre bundlinje.


God læselyst.


Christian Horn, organisationsfilosof og daglig leder, Levende Løsninger

At lede på distancen – Hvad man kan! Og hvad man ikke kan...

Mange ledere mødes i dag af udfordringer, som stort set ikke eksisterede for 25 år siden. Fra medarbejdere der stiller nye krav om frihed og ansvar, moderne familier der har work-life-balance udfordringer, globalisering der får stigende betydning, service på kundens præmisser der bliver vigtigere, mere samarbejde der foregår på tværs af organisationer, effektiviseringer der betyder ofte større virksomheder (fusioner-stordrift) og færre ledere (direkte besparelser) osv. Dette bevæger mennesker og organisationer på nye måder og stiller nye krav til ledelse – at kunne lede på distancen er ét af dem ...

Vibeke Bendix Didriksen, HR-Manager, Sophion Bioscience

Distanceledelse – når leder og medarbejder er fysisk væk fra hinanden

Hvad skal man som leder gøre, når der er fysisk distance mellem lederen selv og de medarbejdere, man er leder for? Kan god ledelse udøves over store afstande, eller skal leder og medarbejder være tæt på hinanden?

Lena Lauridsen, itim international.

Drik en virtuel kop kaffe

Når i Rom, gør som romerne. Den har du sikkert hørt. Men hvad nu, når Rom er en international virksomhed, og du leder en gruppe medarbejdere i syv forskellige lande. Hvis regler gælder så?

Sus Lund-Hansen, SEB Pension

Lev i nuet – men tænk på fremtiden

Det er vigtigt at leve i nuet. Men hvis du ikke ønsker at vågne op til et ’nu’ om 20, 30 eller 40 år, hvor du ikke kan leve det liv, som du ønsker med rejser, restaurantbesøg, bil og en god bolig, bør du tænke på pensionsordning i dag.

Julia Silina. Consulent, PwC

Spørgsmål omkring skat


Anne-Marie Dahl, Fremtidsforsker, Futuria

Er det nat med Europa?

”Alt det du siger om oplevelsesøkonomi er noget vås. I fremtiden ender det hele i Kina, og det er nat med Europa.” Så kontant var udmeldingen fra en meget selvbevidst leder, da jeg for ca. fem år siden holdt foredrag i en europæisk virksomhed med globale interesser. Bag udsagnet lå en påstand om, at vi er blevet for gamle, forkælede, dovne og drømmeriske i Europa til at matche det konkurrenceparate Kina og Asien i det hele taget. Lidt af en salut at fyre af i 2005, hvor væksten og forbrugsmuligheder synes at være uendelige, og oplevelsesøkonomien eksploderede i køledisken, blomstrende livstilsbutikker og fede lønninger. Måske lidt mere tankevækkende her i 2011 på bagkant af finanskrise, uro i sydeuropæiske økonomier og udsigt til en begrænset vækst også i Danmark.

Thor Jensen, systematisk proceskonsulent og Trine Teglhus, proceskonsulent, Go' proces

Refleksiv praksis – At gå i meta-plan

Billedligt talt, så svæver der over enhver samtale et meta-plan. Meta-planet er et stående tilbud for dem, der samtaler om at stoppe op, se sig selv og den igangværende samtale udefra, for på dem måde at få et ”udefra-blik” – ikke på samtalens indhold, men på samtalens form og mønstre.

Marie Korsgaard, Communication Manager, PID–Personalechefer i Danmark

Leder ved et tilfælde

Afdelingsleder i Randers Kommune Helle Bonde havde egentlig ikke et mål om at blive leder, men tog alligevel udfordringen op, da den bød sig. I dag er hun leder af en afdeling, hun selv har været med til at opbygge, og hun har fundet sine egne værdier i sit lederskab.

Line Lou Mortensen, Teknologisk Institut

Styrk dine medarbejderes udbytte af kursuskronerne

Trods de bedste intentioner og høj faglig kvalitet sker det ofte, at kurser og uddannelse ikke giver den ønskede effekt på længere sig. Skal medarbejdernes kompetenceudvikling via eksterne kurser virke, skal du som leder tænke den ind i et læringsforløb, der indbefatter processerne før, under og efter selve kurset.

Henrik Ørholst, PFA Pension

Interview med W. Chan Kim

– BLUE OCEAN STRATEGY