Ledelse i udvikling 1 - 2017

Tema: Effektive arbejdsvaner

Work smarter – not harder

Ifølge tal fra Danmarks statistik er sygefraværet steget fra et gennemsnit på 8,1 sygedage per fuldtidsansat i 2013 til 8,5 sygedage i 2015. Kommunerne topper statistikken med næsten 13 sygedage per år. I Danmark registrerer vi ikke, hvorfor folk melder sig syge, men der er vist ingen tvivl om, at en del af denne statistik skyldtes stress og at dette tal også har været stigende gennem de seneste år.

Ny teknologi gør, at vi er online og ”på arbejde” 24/7, finanskrisen har presset virksomhedernes ledere og medarbejdere til at løbe endnu hurtigere med færre ressourcer og global konkurrence presser konstant virksomhederne til at optimere på produkter og services.

Vi kender alle følelsen af, at der aldrig helt er nok timer i døgnet til alle de gøremål, vi har. Det glæder både på arbejdet og privat. For samtidig med at du skal have et godt, prestigefyldt job, som kræver mange timer af din dag, skal dine børn se fine, velplejede og glade ud og dit hus skal skinne som taget ud af et boligmagasin. Du skal også selv se godt og overskudsagtig ud. Derudover skal du også træne til den næste maraton eller triatlon, du skal deltage i.

Det er ikke overraskende, at nogle medarbejdere må sygemelde sig med stress.

I Frankrig er loven ”retten til at være offline” netop blevet vedtaget. Den forbyder virksomheder at tvinge medarbejderne til at tjekke arbejdsmails i fritiden for at modgå stress og udbrændthed. Er det svaret? Måske, måske ikke.

Under alle omstændigheder kan vi ikke blive ved med at løbe hurtigere og arbejde hårdere for at kunne følge med og nå virksomhedens mål. Nej, men af de ting vi i højere grad skal se på er, hvordan vi i stedet for kan arbejde smartere.

I dette års første nummer af Ledelse i Udvikling får du derfor nogle helt konkrete bud på, hvordan du og dine medarbejdere kan arbejde smartere med effektive arbejdsvaner.

Hvis I i fællesskab skal nå virksomhedens mål, så handler det nemlig om at finde de arbejdsmetoder, der gør, at både du og dine medarbejdere kan nå målene og stadig stå oprejst, når dagen er omme. Hvis I bare løber hurtigere og hårdere for hver dag, der går, så er der stor risiko for, at I brænder ud, inden I når målstregen, og det er hverken godt for dig som leder eller sundt for medarbejderne og for virksomhedens bundlinje.

Rigtig god læselyst.


Martin Vinstrup, Management Consultant, Implement Consulting Group

Pit-stop er vejen til effektive arbejdsvane

Lad dig ikke overhale af ineffektive arbejdsvaner. Hvis du vil arbejde hårdt, må du også arbejde smart. Men hvordan forenkler og effektiviserer vi vores måde at arbejde på i en verden præget af stigende kompleksitet og hastighed? Overser vi i virkeligheden det, der ligger lige for næsen af os?

Nikolaj Henum, Virkkom

Kvalitetstid i virksomhederne

Senior Director hos Grundfos Christian Brix Jacobsen, som er ansvarlig for divisionen Mechanical Development med i alt 90 medarbejdere (heraf de 60 i Danmark), er en af dem, der har arbejdet meget med at ændre folks arbejdsvaner.

Line Ullmann, specialist i effektive arbejdsvaner

De tre vigtigste effektive arbejdsvaner

Afbrydelser og støj fra storrumskontoret, informationsforstoppelse og stigende krav om øget produktivitet presser de gode arbejdsvaner. Men selvom det kan synes svært, så er det ikke umuligt at arbejde klogt og effektivt. Effektive arbejdsvaner fortjener en chance. Læs her hvordan.

Geoffroy de Lestrange, Product Marketing Manager, EMEA, Cornerstone OnDemand

Ny teknologi og Smart Working – vejen til forenklede arbejdsmetoder

Smart Working er en arbejdsmetode, hvor man benytter sig af ny teknologi, og er en måde at organisere sit arbejde på, hvor målsætningen er at skabe større ydeevne og effektivitet ved at benytte sig af fleksibilitet og samarbejde. Målet med Smart Working er at skabe en bedre balance baseret på en højere grad af fleksibilitet og selvstændighed.

Rasmus Thy Grøn, erhvervspsykolog og chefkonsulent ved LEAD

Tre nøgler til effektive ledermøder

Mange ledere oplever ledermøder som uproduktive og som en kilde til frustration, der dræner dem for energi og motivation, selvom det burde være lige omvendt. Når hverdagen ruller, så kommer driften ofte til at trumfe alt andet.

Louise Sand, Learningbank

En meningsfuld og produktiv arbejdsdag burde vel være ’en menneskeret’?

Nye teknologier, forbrugervaner og forretningsmodeller ser dagens lys, og veletablerede virksomheder disruptes og rives op med rødderne. Nogle taler endda om, at den fjerde industrielle revolution er over os, og det kan virke umuligt at værne om kultur og trivsel på de præmisser. Men andre tendenser går den stik modsatte vej!

Tune Hein, rådgivere inden for strategi, ledelse og forandringsprojekter.

Disruption disrupter også ledelse

Mange beder deres it-afdeling håndtere disruption – men det er måske en fejl. Disruption er en udfordring i hele virksomheden – både strategisk med forretningsmodeller, teknologiske og ikke mindst organisatorisk. Det sidste er ofte det sværeste.

Kirsten Stendevad

Spillereglerne i det 21. århundredes lederskab

Spillereglerne har ændret sig: Det 21 århundredes anatomi er radikalt forskelligt fra det 20. århundredes. Og derfor skal vi leve, lede og arbejde på måder, der stemmer overens med de nye fordringer. I denne artikelserie gennemgår Kirsten Stendevad de syv spilleregler i det 21. århundredes lederskab, baseret på den forskning og de best practises, hun har samlet i sin nye Gyldendal Business bog, Fremtiden er Feminin (2016).

Kasper Warming, erhvervsfilosof og partner i Qant

Mennesket bag lederskabet

Med filosofiens evne til at undre sig, se nye vinkler og stille væsentlige spørgsmål, forholder denne artikelserie sig til lederen som menneske. Håbet er, at du som læser, får lyst til at reflektere med, og derigennem opnå større indsigt i dit eget lederskab.

Jeanet Hardis, Chefkonsulent COK

FAGLIG LEDELSE

Faglig ledelse er det nye sort inden for ledelse i den offentlige sektor. Gennem artikelserien Faglig Ledelse giver chefkonsulent i COK, Jeanet Hardis, forskellige bud på, hvorfor der netop i disse år er opstået en fornyet interesse for faglig ledelse.

Susanne Bromand Geisler, Senior Manager og Christian Hviid Madsen, Senior Consultant

Spørgsmål omkring SKAT

Vi har nogle medarbejdere, der har en del kørsel i forbindelse med deres arbejde, og som har fået udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse i 2016. Gælder der de samme regler for 2017? Se flere spørgsmål omkring SKAT her

Frank Pedersen

Har danskerne råd til længere levetider?

Den glædelige nyhed er, at vi blot bliver ældre og ældre. Du, dine kolleger eller medarbejdere kan se frem til at leve længere. Den nyhed er blevet gentaget flere gange de senere år, og senest har Finanstilsynet i efteråret øget forventningerne til danskernes restlevetider.