Ledelse i udvikling 1 - 2014

Tema: Ledelseskommunikation

Ledelse = kommunikation = ledelse

Vi modtager dagligt over 3000 budskaber fra reklamer, aviser, radio, venner, chefer, kollegaer, familie, internettet etc. Som leder konkurrerer du med alle de budskaber, dine medarbejdere hver dag bliver udsat for. Det er derfor din opgave at trænge gennem støjen, så dine budskaber ikke går tabt.

Ledelseskommunikation skal ikke begrænses til kommunikation om virksomhedens eller din afdelings mål og visioner. Ledelseskommunikation er i høj grad den daglige kommunikation mellem dig og dine medarbejdere. Tidligere forgik det som envejskommunikation fra lederen til medarbejderen, men i dag stilles der i høj grad krav til, at du involverer medarbejderne gennem dialog.

Din ledelseskommunikation skal prioriteres på samme måde som dine andre ledelsesopgaver. Det skal ikke være en særskilt opgave, som du prioriterer, når du har tid til det. For ledelse er kommunikation, og kommunikation er ledelse. Det er din kommunikation, der driver værket, når du skal lede medarbejderne i den rigtige retning, drive de daglige arbejdsopgaver, motivere, skabe engagement, trivsel og sammenhængskraft, gennemføre forandringer osv. Det er imidlertid ikke uden betydning, hvordan du formidler dine budskaber. For virkelig at være effektiv er du ligeledes nødt til at være nærværende, troværdig, synlig og ikke mindst autentisk i din kommunikation.

I dagens virksomheder findes der et utal af kommunikationskanaler til medarbejderne fra digitale medier over medarbejdermagasinet til opslagstavlen. Som leder er du imidlertid medarbejdernes vigtigste kommunikationskanal og for ikke at nævne den mest troværdige. Det viser undersøgelser fra blandt andet Resonans Kommunikation og Mannov.

Intranettet har i stigende grad vundet indpas som en vigtig kanal i medarbejderkommunikationen primært på grund af sin hurtighed, smidighed og tilgængelighed. Digitale kommunikationskanaler kan dog ikke erstatte den personlige kommunikation mellem dig og dine medarbejdere. For hvis du ikke kommunikerer, kan du ikke få medarbejderne med dig.

Dine evner som kommunikatør har altså ufattelig betydning for din succes som leder. Så tøv ikke – kom ud og kommuniker med dine medarbejdere. Jeg håber, at du finder god inspiration i dette nummer til at styrke din kommunikation.

God læselyst.


Charlotte Støvring, direktør, Støvring Woodward Communications

Har jeg medarbejderne med mig?

Det spørgsmål stiller du sikkert dig selv med jævne mellemrum. Og du er ikke alene. Flere og flere chefer stiller sig selv det samme spørgsmål, når det handler om produktivitet og trivsel i dagligdagen eller når det gælder et større forandringsprojekt. Ledelseskommunikation har aldrig været vigtigere end nu, for det er teamets effektivitet, engagement og sammenhængskraft, der er på spil. Hvordan tilrettelægger du din ledelseskommunikation, så du får medarbejderne med dig og opnår de ønskede resultater på både kort og langt sigt?

kommunikationskonsulent Trine Vendelboe Juul, indehaver af a2be kommunikation

7 gyldne bud til den kommunikerende leder

Det er nok med bud, som det er med regler. De er til for at blive brudt. Især hvis der er tale om noget så allestedsnærværende som kommunikation. Samtidig skal man kende sin målgruppe. Derfor 7 gyldne bud. For er der noget, der giver mening for dem, der har et ansvar for, at hjulene drejer rundt i butikken, så er det værdiskabelse. Værdien af følgende bud kan ganske vist næppe gøres op i kroner og ører, men som bekendt er værdikæden lang og kompleks – og dens sidste led skulle gerne ende på bundlinjen. Og når enden er god, er alting som bekendt godt.

Nikolaj Ottosen-Støtt, cand.mag. i retorik og konsulent i Rhetorica

Hey, You! – ledelse med ord

Hun begyndte som bankelev og er nu viceområdedirektør i Nordea Sjælland Nord. Rikke Honoré har et stærkt fokus på kommunikation i sin ledelse, og her kan du læse hendes 5 gode råd til kommunikation i ledelse.

Gitte Rosholm, direktør, core:workers

Ledelseskommunikation: fra fornemmelser til fakta

I HOFOR kan lederne nu få målt, hvor gode de er til at kommunikere, og få hjælp af en certificeret kommunikationsrådgiver, der står klar for at sikre, at virksomhedens strategi bliver virkelighed.

Katrine Bøgh Brixen, seniorkonsulent og cand.mag. i retorik Teknologisk Institut, Uddannelse

Nytårsforsæt for din ledelseskommunikation i 2014

Hvordan går det med at prioritere kommunikationsindsatsen i hverdagen? Kommunikation er mere end at gøre sig godt i pressen eller levere den formfuldendte tale. En væsentlig del af ledelsesopgaven består af kommunikation, men løfter du opgaven fyldestgørende?

Charlotte Mandrup, ledelsesrådgiver

Autentisk ledelseskommunikation

10 konkrete råd

Louise Opprud Jakobsen, Lab Agent, Innovation Lab A/S

Hjernen, lykke & high performance

I denne artikelserie tager vi et praksisorienteret kig på, hvad hjerneforskning betyder for moderne ledelse. Forvent indsigter om, hvad lykke, sport, meditation, mad, søvn, musik og dine omgivelser egentligt betyder for din performance og effektivitet. God læselyst 

Lederudfordringer af Jens Moberg

Bruger du KAN eller SKAL i din kommunikation?


Anne Øvlisen, cand.jur. og Senior Manager i PwC

Spørgsmål omkring SKAT


Marie Korsgaard, Communication Manager, DANSK HR

Forandringernes mand

Administrerende direktør i SOS International Niels Krag Printz har i sin karriere gennemført mange forandringer, og han står netop nu over for en større forandringsopgave i SOS. Involvering, fællesskabsfølelse, troværdighed og åbenhed er nøgleord for Niels Krag Printz, når han skal udvikle organisationer og gennemføre forandringer.

Martin Bjergegaard, iværksætter og forfatter Jordan Milne, canadisk iværksætter og forfatter

EFFEKTIVITETSBOOSTERE

Når vi ikke når vores mål, er den naturlige reaktion hos mange at bruge endnu flere timer på de opgaver, vi forsøger at løse. Men det er ligesom at skubbe en bil op ad bakke – i stedet for at finde en måde at få startet motoren på. Selvfølgelig kan vi blive længe på kontoret. Men er det virkelig dét, der gør forskellen? Hvis vi bruger 20 % mere tid, vil det højst sætte os i stand til at få udført 20 % mere arbejde – og her har vi ikke taget højde for, at vi måske gradvist går ned i tempo. Det egentlige spørgsmål er: Hvilke handlinger har potentiale til at gøre os 10, 100 eller endda 1000 gange mere effektive? Her præsenteres 1 ud af 15 af de mest markante og effektive strategier, som vi har stiftet bekendtskab med under vores søgen efter eksponentiel effektivitet.

afdelingsdirektør Frank Pedersen

Planlæg din pension – og få mest muligt ud af den