Personalechefen 5 - 2002

Tema: Rekrutteringskanaler

Rekruttering vendt på hovedet

Det kan i dag næppe komme som nogen overraskelse for danske virksomheder, at vi står overfor en tid, hvor vi over en årrække vil opleve, at der bliver mangel på arbejdskraft. De unge er færre, og mange ældre forlader i disse år arbejdsmarkedet. Samtidig skifter flere job hurtigere, hvilket betyder, at det løbende bliver en større opgave at rekruttere de medarbejdere, som virksomheden skal bruge. Endelig stiger behovet for specialister også, så der vil være visse grupper, som der skal gøres en særlig stor indsats for at få fat i.

Ser man bare et år tilbage var situation allerede som ovenfor skitseret. Det sidste års økonomiske afmatning og den globale situation har dog gjort, at vi oplever en periode, hvor mange virksomheder har indført ansættelsesstop. Nu er det svært at spå om fremtiden, men de fleste økonomer er vist enige om, at en stabil periode i verden snart vil sætte gang i hjulene igen, og så bliver der for alvor igen kamp om de kvikke hoveder.

Vi har i dette nummer valgt at sætte fokus på rekruttering, og vi har lavet en række artikler beskrivende forskellige rekrutteringsmetoder. Når de økonomiske hjul ruller igen – og de unge for alvor bliver en mangelvare - vil man formodentligt se, at virksomhederne må til at tænke i nye rekrutteringsbaner, når nye medarbejdere skal skaffes til huse.

Der har allerede nu været tegn på, at rekrutteringsproceduren vendes lidt på hovedet - og det kan i fremtiden blive virksomhederne der skal byde sig til og ikke som vi har været vant til medarbejderne, der kommer til virksomhederne. Virksomhederne skal måske nok i fremtiden være meget mere aktive, hvis de vil have fat i de unge. Allerede nu hører vi personalechefer fortælle, at de unge kommer til ansættelsessamtaler med spørgsmål som ”hvorfor skal jeg vælge denne virksomhed / hvad kan I tilbyde mig”.

Det er ikke kun i ”styrkeforholdet”, at rollerne er byttet om. Initiativet til rekruttering kan også ende med at skifte side for eksempel tilbyder nogle internet-udbyderne i dag CV banker, hvor de jobsøgende lægger deres CV ind. Det er så virksomhederne, der skal gå ind og søge på en bestemt profil og derefter sende en invitation til den pågældende om at søge jobbet. Et andet eksempel er, at man de seneste år på flere ingeniørskoler har lavet jobmesser hvert år ved eksamenstid. De unge har så haft hver sin ”stand”, hvor virksomheder kunne komme og kigge på deres afgangsprojekter og fortælle om, hvad de kunne tilbyde de kommende kandidater.

Det bliver meget vigtigt i de kommende år at have fokus på rekruttering, for der er ingen tvivl om, at de virksomheder der klarer sig bedst i fremtiden, er de virksomheder der er bedst til at tiltrække sig de mest kvalificerede medarbejdere – og selvfølgelig også efterfølgende er i stand til at fastholde dem. De virksomheder som forudser en god periode og forventer at skulle ansætte folk til foråret, bør måske derfor allerede nu gå ud og få fat i de bedste kandidater, inden konkurrenterne gør det.


Mette Nørlem, cand.jur., PID

HR Træfpunkt 2011

Onsdag den 5. og torsdag den 6. oktober 2011 afholdte PID–Personalechefer I Danmark i samarbejde med IBC Euroforum Danmarks største og vigtigste HR-messe, Træfpunkt Human Resources® i Øksnehallen i København med Børsen, Jyllands-Posten, Søndagsavisen, Computerworld og Jobindex som mediepartnere. Messen blev i 2011 besøgt af mere end 2400 HR- og personaleansvarlige, som udover at besøge selve udstillingen med mere end 150 udstillere, som alle udstillede services og produkter inden for HR og personaleudvikling, også kunne besøge de tre aktivitetsområder: Keynotes Corner, Speakers Corner og Power Corner.