Personalechefen 1 - 2006

Tema: Image og Branding

På det gode navn eller det dårlige rygte

Virksomhedens ry og omdømme har altid været afgørende for dens evne til at sælge ”varen”, men i dag er det ikke nok at brande sig i forhold til potentielle kunder. En virksomhed bør også tænke over, hvilket image der skabes blandt potentielle medarbejdere. Dels fordi de selvfølgelig er / kan blive forbrugere, men også fordi folk i dag vælger job med både forstanden og hjertet. Nutidens medarbejdere vil kunne identificere sig med virksomheden.

Et godt image er dog ikke kun afgørende i forhold til kommende medarbejdere. Vil man fastholde medarbejderne bør der også tænkes i image, for hvem vil være ansat i en virksomhed med et dårligt ry.

Proms Kemi, Nordisk Fjer og Hafnia Bank – alle virksomheder vi husker. Selv om det er forskellige ting, vi husker dem for, så er det fælles for dem, at det ikke var for det gode. Og uanset hvad deres brøde var, så er det vel ikke just sådan et sted, vi ville arbejde. Men hvorfor egentlig ikke?

De fleste virksomheder – i hvert fald de lidt større af slagsen – har et omdømme i danskernes bevidsthed, men dette fortæller jo i realiteten ikke noget om, hvorvidt det er et godt sted at arbejde. Alligevel er det sådan, at medarbejdere i højere og højere grad vælger virksomhed på baggrund af virksomhedens ry. Nu handler det ikke kun om ry i forhold til en enkelt ting. Medarbejdere ønsker at være med til at producere sympatiske produkter (måske er det derfor, at Coloplast ofte ligger højt på lister over attraktive virksomheder), have store udviklingsmuligheder (Novo Nordisk er et must på de fleste lister), og være en god arbejdsplads (måske derfor er Lego trods til tider økonomiske vanskeligheder stadig et bud på en god arbejdsplads).

Image er på dagsordenen i mange virksomheder. Mange steder sker dette både i marketing- afdelingen og HR-afdelingen. Måske er det en god ide at slå arbejdet sammen og fælles udarbejde en strategi for virksomhedens image – både i forhold til produkt, virksomhed og som arbejdsplads. Dermed sendes de samme signaler – og mon ikke det øger troværdigheden!

I dette første nummer i år 2006 sætter vi begrebet image under lup. Det gør vi samtidig med, at vi kan præsentere et helt nyt Personalechefen – både hvad angår layout og indhold. Vi håber, at du bemærker den nye linie i Personalechefen Danmarks største tidsskrift for HR-ansvarlige. God læsning.


Af Marianne Sommer

Personalepleje er vigtigt for image

Det er afgørende for en virksomheds image, hvordan den behandler personalet. Det betyder noget, både over for kunden, der skal vælge produkt og for, om medarbejderen opfatter firmaet troværdigt.

Af Henrik Engelund, adm. direktør i core:workers

HR-afdelingens image

Der er ingen tvivl om, at HR som arbejdsfelt har flyttet sig meget over de seneste 10 år. Opgaverne er blevet flere, og kompetencerne til at løse udfordringerne er blevet udviklet. Alligevel kæmper HR-afdelinger i mange virksomheder stadig en hård kamp for at blive respekteret. HR-afdelingens image er nemlig ofte lig med graden af indflydelse. Dette indlæg giver nogle idéer til, hvordan man kan styrke HR-afdelingens image og dermed få større indflydelse i organisationen.

Af cand.jur. Mette Nørlem, PID

Tyk, tynd, tynd, tyk………..

Et image som virksomhed og et image som arbejdsplads bør være et og det samme. Det skyldes, at man har indset vigtigheden af at sende de samme signaler til begge grupper. For i dag er HR jo en del af forretningen, og forretningen er en del af HR.

Af Marianne Sommer

Et godt image holder på medarbejderne

Et firmas image er utrolig vigtigt for at tiltrække og fastholde dets medarbejdere. Det er vigtigt, at dét, firmaet kommunikerer, svarer nøje overens til, hvordan firmaet opfattes internt.

Af cand.jur. Mette Nørlem, PID

Gode brands tiltrækker unge

Muligheden for faglig og personlig udvikling vægter de unge højt i valget af virksomhed efter studietiden. Men endnu vigtigere er det for de unge, at virksomheden ”handler” med et produkt, de kan identificere sig med.

Af Kenneth Mikkelsen, journalist

Når virksomhedens nye ægteskab knirker

Dansk erhvervsliv har i 2005 været præget af en ivrig opkøbs- og fusionslyst. Der er gennemført virksomhedsovertagelser for 324 mia. kr. Men trods høje forventninger ender mange opkøb og fusioner med ikke at tilføre synergier. HR-afdelingerne kan med fordel komme på banen og effektivt være med til at sikre et større fokus på de menneskelige problemstillinger.

Personal og Ledelse

Familievenligt arbejdsliv

Arbejdet går mest ud over familielivet i Polen, Tyskland og Storbritannien. Norske arbejdsliv er blandt de mest familievenlige i Europa.

By Katie Hope, People Management

Help staff find meaning in their work


Personal og ledelse, nr. 7/2005

Svenske piger vil være chefer

De er unge, nyuddannede og svenske. Og hele 47 procent af dem vil være ledere.

Personal Og Ledarskab, nr. 8/2005

Trækker rygere i løn


People Management

Why the best leaders use their instinct


Personal og Ledelse, nr. 7/2005

Velkommen til zoo

Som leder er du egentlig en dyrepasser. Alle de personligheder, du har samlet i din virksomhed, kan samles i fire grupper, som du kan finde i en zoologisk have: Aben, delfinen, løven og elefanten.

Af professor Henrik Holt Larsen, Copenhagen Business School

Human Resource Management (HRM): Arbejdslivets tryllestøv eller håndjern?


Af Mette Nørlem, cand.jur., PID

Værdier uden handling er ligegyldige

Et åbent forhold mellem medarbejdere og ledelse og en fasttømret tro på værdier har skabt en god virksomhed med mennesket i centrum.

Danica Pension uddeler Sundhedspris på 50.000 kr.

Har din virksomhed inden for det seneste år iværksat tiltag for at fremme trivsel og sundhed i hverdagen? Så kan det blive jer, der løber med Sundhedsprisen på de 50.000 kroner, som Danica Pension hvert år uddeler.

Lønstatistik for personalechefer

Personalecheferne har i 2005 oplevet en lønstigning lidt under gennemsnittet. De har fået 2,25 procent mere i lønningsposen sammenlignet med lederne på det øvrige private arbejdsmarked, der har fået 3,0 procent.

Klaus Stagis, Direktør og organisationskonsulent, Klaus Stagis Organisation og Ledelse

Forebyggelse af stress – et organisatorisk perspektiv


Staff happy if they are valued

Ive had a few staff leave lately and found them very hard to replace. Its had a huge impact on clients and the firms productivity. How on earth can I retain good employees when Im already paying them well?

Helene Amsinck, Advokat og Malene Riber Faarbæk, Advokat

Lovforslag om lønmodtageres ret til fravær fra arbejde af særlige familiemæssige årsager