Adobestock 287565817 (1) WEB

Sådan kan du bedre forstå de unge

Af Johan Hygum Hillers, Co-founder af INDIVIDUALS

Den unge generation, millennials, generation y – kært barn har mange navne. Uanset navnet er denne generation et emne, som har været debatteret flittigt – og med god grund.

Som leder kan du starte med at forholde dig til følgende 3 ting:

Vi er ekstremt utålmodige

Vi er opvokset i en teknologisk tidsalder, der har gjort et højt omskifteligt tempo og et bredt funderet udsyn til en vane. Tiden er vores valuta. Undgå at gå glip af noget er vores benzin. En kombination, der i høj grad er gearet til høj utålmodighed i dagligdagen, da alt bliver set som en byttehandel i forhold til tid og alternative muligheder. Inden døren overhovedet åbnes, skal vi gerne have svar på; hvad får jeg ud af det, og hvor fører det mig hen?

En konsekvens af det høje tempo er, at vi ikke er særlig dygtige til at adskille privatliv fra arbejde og personlige ambitioner. Derimod betragtes alle elementerne i en stor pærevælling, og gryden skal konstant stimuleres. Det kan til tider skabe et lettere mudret overblik, der gør det svært at konkretisere ens retning overfor en leder. Jeg oplever ofte, at lederen bliver den person, som enten selv skal gætte sig til, hvad de unge vil, eller faktisk forsøger at imødekomme de unges ønsker for derefter at blive mødt af, at det ikke var det rigtige alligevel. En risiko er, at arbejdsgiveren får ansvaret for en manglende eller bristet stimulering på områder, de reelt set ikke er involveret i. Problemet er bare, at du som leder ikke kan sige til de unge, at det er hovedløst at blive gift, få børn, pleje sociale relationer, løbe maraton og jagte en forfremmelse på en og samme tid. Endda samtidig med at pandaerne skal reddes, og al kommunikation skal rime på purpose.

Vi vil behandles som unikke individer

Tredjemandspåvirkning – et ofte overset fænomen, men ikke desto mindre et vigtigt begreb at holde sig for øje. Kort sagt handler det om, at en-til-en vil vi gerne fremstå og føle os unikke og specielle – måske også takket være vores forældre – samtidig med, at vi sideløbende har ekstremt travlt med at sammenligne os med alle andre undervejs. Det skaber en selvsagt irrationel konflikt, som kan være utrolig frustrerende at være vidne til som den ældre og mere erfarne generation.

Vi vil være leder, succesrig iværksætter og seniorkonsulent

– og helst inden vi er fyldt 30
En stor del af udfordringen omkring fastholdelse består i, at vi vil mærke og opleve verden på egen krop. Jeg kan nævne mindst fem af både de største konsulenthuse og advokatkontorer i Danmark, hvor deres unge kommer til os for at sparre om deres næste skridt i karrieren. Udgangspunktet er oftest, at de bare gerne lige vil afprøve, om ’den næste verden’ er noget for dem. De unge har grundlæggende hele tiden en fod på vej ud ad døren, for enten er de bange for ikke at accelerere hurtigt nok, ellers frygter de at gå glip af noget andetsteds. Men det at udforske en anden verden kan dreje sig om 9-18 måneder, hvilket som arbejdsgiver kan føles urimeligt.

Min bedste indsigt til lederne og arbejdsgiverne er, at vi som generation – ligesom alle tidligere unge generationer – skal have hjælp til at skabe sammenhæng mellem vores ambitioner, og hvad vi mener, alle andre forventer af os. Vi er opvokset med, at vi har alle muligheder i verden, men ingen har fortalt os, hvilke muligheder vi skal søge, og hvordan vi skal afgrænse os selv.

Du skal som leder holde fast i dine grundprincipper. Du må ikke gå med på legen om, at vi unge kun skal gøre, hvad vi har lyst til, og hvad der er vores passion. Vi har rent faktisk brug for klare holdninger og afgrænsede rammer.


Du kan læse hele artiklen i september-udgaven af ’Ledelse i Udvikling’.