Scuba WEB

Sådan tiltrækker du de unge talenter

De forkælede unge, bliver de ofte kaldt. De er vokset op i en tid, hvor alle muligheder ligger åbne. De kan frit vælge uddannelse, de er stort set vokset op på en digital platform, og de er vant til at have medindflydelse på deres liv og alle de beslutninger, der træffes i deres nærhed, og når det kommer til job, så står erhvervslivet praktisk talt i kø for at få fat i dem. Så ja, de er på mange måder forkælede, og den virksomhed, der vil have fat i crèmen af den unge generation, skal stå tidligt op.

Af Synne Nies Eriksen

 

Beliggenhed, beliggenhed og et ungt mindset

Det er afgørende for mange virksomheders fremtid, at de bliver blandt de unges foretrukne arbejdspladser. Derfor bliver der i disse år tænkt mange kreative tanker i HR-afdelinger landet over. Mange virksomheder strækker sig vidt i kampen om de unge talenter. Et eksempel er It-virksomheden C2IT, som for nylig købte gaming-virksomheden Goathamster Studio primært med det sigte for øje at få adgang til nogle af de attraktive, unge udviklere, der sidder i virksomheden. “Vi ved godt, at vi ikke kan købe os til alle de unge talenter, vi skal bruge. Men vi tror på idéen om, at unge tiltrækker flere unge af samme kaliber. De fleste unge mennesker har svært ved at se sig selv i en virksomhed, hvor gennemsnitsalderen ligger omkring 45+, og den vigtigste værdi er, ’vi gør, som vi plejer’. Med købet af Goathamster Studio får vi altså ikke alene adgang til nogle utroligt dygtige udviklere men også til de unge gameres mindset. Med købet vil vi forhåbentlig også sende nogle signaler, om at vi tænker utraditionelt og er first movers på områder som teknologi og ledelse. Vi ved, at det er vigtige parametre, når fremtidens talenter skal vælge arbejdsplads. Gennem vores søgning efter unge talenter, fandt vi desuden ud af, at geografien er vigtig. Virksomheden skal ligge på den ’rigtige’ adresse, man vil ikke bruge tid på transport. Beliggenhed og en ung virksomhedskultur er ting, der tiltaler mange unge i langt højere grad end frugtordning og bordfodbold,” siger Carsten Sixhøi, CEO for C2IT Group.

 

Worklife Balance er et must

En anden virksomhed, der også har brug for de unge talenter, er Elearningforce International. De står bag udviklingen af LMS365, som er den e-læringsplatform, der giver mulighed for at skabe et digitalt og engagerende læringsmiljø. Derfor ligger det dybt i Elearningforces DNA at give medarbejderne fleksible arbejdsbetingelser. “Når alt ligger i
skyen, kan man jo arbejde hvor som helst og når som helst. Derfor bliver der ikke set skævt til dem, der hellere vil arbejde om natten og holde fri, når solen skinner - så længe man når sine mål. Vi ved, at fleksible arbejdsforhold er en vigtig del af pakken for mange unge. Derfor har vi valgt at lægge vores fokus her,” siger Zahra Khiare, som er Head of People and Culture hos Elearningforce International.

 

Hvad er det, de unge vil have?

Der er mange parametre, man kan spille på i kampen om de unge. Men hvad er det egentlig, de unge vil have? Ifølge en undersøgelse, der er offentliggjort af rekrutteringsplatformen Yello, så tænker de unge faktisk mere traditionelt end forventet. På førstepladsen over det, de unge kigger på, når de søger job, ligger stadig lønnen. Dernæst kigger de på Work Life Balance, altså kan jeg arbejde, når det passer mig. En tredje, men også vigtig ting for de unge, er de faglige udfordringer. Pyt med de ydre betingelser, hvis det, jeg skal lave, er kedeligt. På fjerdepladsen ligger beliggenhed. De unge vil kunne cykle eller stå på skateboard til arbejde - ikke sidde en time i et tog. Muligheden for at kunne arbejde hvor som helst ligger på en sjetteplads, og er altså et ønske man gerne vil have opfyldt, hvis alt andet i øvrigt er på plads. Og disse ting ligger jo egentlig ikke så langt fra, hvad generationerne før nutidens unge lagde vægt på. Det nye er, at de unge nu også kigger på virksomhedens aftryk på den omkringliggende verden. Er virksomheden for eksempel miljøbevidst, og foretager den nogle fornuftige CSR-tiltag. Mikkel Wilkens Hemmingsen, som selv er et af de unge talenter, mener, det er vigtigt, at virksomheden har et ordentligt ry og ikke er eller har været involveret i skandaler. “Det vigtigste for mig er arbejdspladsens placering og fleksibiliteten i jobbet. Jeg vil ikke bruge en masse tid på transport, og jeg vil gerne have mulighed for at arbejde hjemmefra. De faglige udfordringer vejer naturligvis også tungt. Men jeg vil helt klart fravælge en virksomhed, der ikke har et godt omdømme – altså en virksomhed som har været involveret i sager om børnearbejde, hvidvaskning, miljøsvineri og lignende,” siger Mikkel Wilkens Hemmingsen, som er professionsbachelor i it-sikkerhed.

Nu er vi måske ovre i luksusafdelingen, vil nogle mene. Men for de unge talenter, som har læst it eller politik, de to mindst eftertragtede uddannelsesretninger, er det ikke enten eller. Disse unge kan jo stort set få det, som de vil have det. Så konklusionen må være, at for virksomheder, der går efter disse unge talenter, er det ikke nok at lokke med høj løn og fleksible arbejdstider, hvis miljøregnskabet ikke balancerer, eller din partner i Indien bruger børnearbejde. Så hvis ikke klima og etik allerede er faste bestanddele af employer branding i virksomheden, er det altså ikke et sekund for tidligt at sætte fokus på dem.